Bohuslän - Vad alla mc-åkare bör veta

Basecamp - ett närmast antikt kartprogram från förra seklet, där utvecklarna förmodligen gått i pension för länge sen. Det har så hög inlärningströskel att man i princip behöver gå kurs varje år. Dessutom är det skitlångsamt och har ett användargränssnitt som är totalt ointuitivt.

Men det går att göra en massa avancerade saker som inte riktigt går att få till på annat sätt. Och så är det i princip en nödvändighet för att göra ruttplanering med Garmins och BMW:s navigatorer av lite äldre sort.

Men jag svär över det varje gång.
Ja, tyvärr det enda vettiga man har (som Garmin-användare framförallt). Det är rätt kraftfullt, en bra feature tycker jag är att katalogisera rutter med olika listor osv. Den klarar väldigt många rutter (tusentals) utan att balla ur eller sega ner som andra alternativ jag provat. Det värdesätter jag enormt.

Tycker inte det är långsamt. Men användargränssnittet och framförallt snabbkommandon som t ex panorera eller zooma och klippa spår osv är så totalt odugligt. Är såpass illa så jag skulle vilja göra nåt script eller så för att justera det så det blir som man vill ha det.

Tyvärr ser det ganska mörkt ut, det som verkar ersätta är väl Explore/Tread men det är inge vidare att ha å göra med heller. Dessutom inte offline. Är bara en ren tur att det funkar bra med Zumo XT2 i Basecamp, hoppas det inte kommer nån firmware som ändrar det.

Hur snart kör du? Skulle kunna komma med tips, men är upptagen av ”sociala förpliktelser” ett par dagar och har kanske inte möjlighet att smita undan…

Du skrev Strömstad men ritade en rutt till Årjäng. Vilket gäller? :)

Edit: en kommentar om väg 160 som jag körde delar av idag. En egentligen fin väg men som nu i juli är full av semesterfordon.

Kungälv - Strömstad
Gamla E6 till Uddevalla
Kör upp vid Uddevalla sjukhus
Följ rutten via Hedekas - Töftedal - Bullaren - Lur
Underlaget är asfalt - funkar med gathoj, men det finns ojämnheter o lagningar på sina ställen
Stora delar av sträckan är fri från bebyggelse, men kör hänsynsfullt där det finns hus

Kopiera länken och använd https://mapstogpx.com/ om du vill göra en gpx av den

1753478619825.png

Hur snart kör du? Skulle kunna komma med tips, men är upptagen av ”sociala förpliktelser” ett par dagar och har kanske inte möjlighet att smita undan…

Du skrev Strömstad men ritade en rutt till Årjäng. Vilket gäller? :)

Edit: en kommentar om väg 160 som jag körde delar av idag. En egentligen fin väg men som nu i juli är full av semesterfordon.
ETD - 06:00 imörra. =) Yepp, skulle från början bli Strömstad men lutar nog åt Dalsland pga semestertrafiken...

Kör över öarna sen åker du Rotviksbro Skredsvik saltkällan, följ gammla E6 Munkedal Dingle sväng av till blå gröna vägen i Hällevadsholm. Sen följer du den hela vägen till Halden stop på Haldens fästning sen E6 ner till Strömstad!

Har även lyckats landat på Facklan i år med utan att planera det. Sannerligen en knytpunkt.

Bifogat

• 1000001341.jpg
    1000001341.jpg
    3.4 MB · Visningar: 16
"Bryggeriets egendom" din buse!

Du hittade Dalsland till sist? Greit?

Ingen som tipsat om Brudfjällsvägen ännu?

Screenshot_20250726_202306_Samsung Internet.jpg

Själv är jag inte överförtjust - jag har svårt att hitta rytmen i böjarna, men jag kör väl för fort. Som vanligt...
Sträckan är hur som helst klassisk och det var här som SAABs chassitekniker finslipade sina stettings och yada yada yada...
Man skall ha kört den bara, så är det.

Vill du testa gränser så ta dig upp till Gustavsfors! Mycket längre upp i Dalsland kommer man inte förrän det heter Värmland.
Intressanta stridsvagnshinder i skogen och rälsblockering på vägen dit. En annan tid, och en bra påminnelse om hur nära kriget var.
Byn överlever bara tack vare turismen. Det fanns en fantastiskt bra bagare i byn, men han gav nog upp under Covideländet.

Sträckan bjuder på en märklig mix av svårmod, tappade sugar och inflyttad entusiasm.

View attachment 518874

Själv är jag inte överförtjust - jag har svårt att hitta rytmen i böjarna, men jag kör väl för fort. Som vanligt...
Sträckan är hur som helst klassisk och det var här som SAABs chassitekniker finslipade sina stettings och yada yada yada...

Vill du testa gränser så ta dig upp till Gustavsfors! Mycket längre upp i Dalsland kommer man inte förrän det heter Värmland.
Intressanta stridsvagnshinder i skogen och rälsblockering på vägen dit. En annan tid, och en bra påminnelse om hur nära kriget var.
Byn överlever bara tack vare turismen. Det fanns en fantastiskt bra bagare i byn, men han gav nog upp under Covideländet.

Sträckan bjuder på en märklig mix av svårmod, tappade sugar och inflyttad entusiasm.
Håller med om brudfjällsvägen. Man bör ha kört den men ngt flyt får man inte. Tackar om tipset om Gustavfors, sätter sikte dit nästa vecka.

Jag körde den för några veckor sedan, skön väg, väldigt fint däromkring. Men lite väl knixig kanske med många dolda kurvor. Sedan var den inte i något vidare skick när jag körde tyckte jag. Hål i vägen och grus här och där. Man kan ju ta den om man har vägarna förbi men vallfärda inte dit :)

View attachment 518874

Ahh, äntligen nya beläggningen på plats?

Tackar om tipset om Gustavfors, sätter sikte dit nästa vecka.

Sträck isf gärna ut rutten norrut längs 172an, och låt den bli 177 norr om Årjäng.

John Bauer-skogen avlöser öppna landskap, förfall och nybyggaranda om vartannat. En hel del kurvor över krön, och nya böjar nere i grytor.

Området har gott om fornborgar. De flesta oansenliga, outmärkta och från tiden innan vi ens hade klara nationsgränser - eller ens nationer.
Kriga skulle man ändå.

Eda skans är lättillgänglig. Det finns egentligen inget stort att se på platsen - om man inte förmår se igenom tidsbarriären med rätt sorts pincené fastklämd på näsryggen.

Utförlig artikel här:

Vidare finns det en del färjelinjer över sjöarna om man tycker sådant är roligt:

Ahh, äntligen nya beläggningen på plats?

Nä, det är nog mest en reklambild på turistförmedlingens hemsida.
@Hamamatsu har nog den senaste lägersrapporten, och den såg inte ljus ut.

Fun fact: här kring Brudfjällsvägen bryts Sveriges renaste kvartsit.
Bryts, och skickas iväg för industriella behov.

Mycket av kanalsjöfarten finns beskriven här:

Höganäsbolagen hade egen brytning, och dessutom två egna skutor i skytteltrafik.
Båda fartygen var byggda som "KöpmannebroMax" med bara centimetrar tillgodo på slussen där. I bra väder gick man ner till Höganäs på 1,5 dygn! I andra fall kunde det ta 10 dygn...

Det märkliga är att båda skutorna seglar än idag! Läs och förvånas.

Nej, den verkliga twisten är att under 60 och 70-tal hade vi råd att skeppa Dalslandskvartsit runt hela Sverige och använda som ballast i asfalten som lades på merparten av både nya och gamla vägar. Kvartsiten gav de där tidstypiska "vita vägarna" som reflekterade strålkastarljuset så väl och bidrog till verklig trafiksäkerhet. Nästan alla är borta nu.
Ibland råkar fräsgänget i remixcirkusen köra lite för djupt och då dyker det upp några sådana förhistoriska lager upp i dagen.

Så var det då. Idag har vi inte råd till mer än att lappa, laga och låta snabelbilen sprida sin skit för femtioelfte gången och Brudfjällsvägen ligger trasig och sönderlagad sedan typ 10 år tillbaka.

Utveckling?

Avslutar denna resa med att säga att jag tog bohuslän och väg 160 tillbaka. Om man är ute efter skön MC väg utan trafik så är detta inget för dig men om man som jag sitter på en Vespa och vill hålla 78km/h (då den cruisar bäst gts 300) så är den vägen magisk. Många utsiktställen där man kna ta paus. Så jag rek följande vägar uppifrån:

163 in från dalsland och sedan in på 162 med färjan (gött i fint väder) för att köra ända till E6 via 160.

Denna resa blev 10/10 igen. Hyllning kommer i scootertråden, ska inte spamma denna tråd.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT