Kaos på E18 – hundratals motorcyklister stoppar trafiken

Nu har jag inte kollat in mupparna på videon.
Men kommer att tänka på den gamla filmen när en full kille står och varvar sönder en röd R1.
Kan det varit lelle träffen på Gotland? Känns ungefär lika begåvat men han störde iallafall inte trafiken

Stön!
Har sett vissa delar (det var helt otänkbart att se hela filmen på 44 minuter). Jag borde inte uttala mig alls eftersom jag inte tilltalas av tanken att
- Göra en gruppkörning på bakhjulet.
- Stänga av en större väg med ett par hundra motarder.
- Börna på en bro.
…och därigenom göra en massa människor i bil skitsura och få dem att avsky självupptagna motorcyklister.

Vill vi skaffa motståndare hos allmänheten, polisen och politikerna så är den här typen av aktiviteter helt rätt. Vill vi inte ge motståndare ammunition mot oss så kanske arrangörerna ska tänka (minst) en gång till innan man gör en sådan här korkad sak.

När filmaren och någon av hans kompisar dessutom ställer sig på ett broräcke för att kunna filma bättre, då passeras ännu en Dum-Dummare-gräns. Ett litet snubbel, en halkning på räcket… Död! Sönderslagen mot vattenytan och sedan drunknad inom några sekunder.

Så. Jävla. Dumt.

Kommer spontant att tänka på Darwin Awards (googla). Alltså personer som gjort så j-a korkade saker att mänskligheten mår bra av att de inte kan sprida sina gener vidare till kommande generationer. Jo, det såklart cyniskt av mig och jag önskar självklart inte död och pina åt någon. Tvärtom. Men det var faktiskt den första associationen som dök upp i skallen.

Last edited:
ett par hundra motarder

^ ^ ^ här har du en liten ledtråd ^ ^ ^

För allvarligt talat - när träffade du senast en motardåkare som var en normal och fullt fungerande människa som du inte ville ge en knytnäve rakt på näsbenet…? Det är ju för fan bara obildade och synnerligen lågintelligenta drägg som överhuvudtaget åker motard på gatan eller ens utanför gokartbanan…den genomsnittlige fotbollshuliganens favorithoj, ungefär…stor i käften, men måste ändå maskera sig…och ska man inte bli uttråkad av den löjligt låga motoreffekten så måste man åka på bakosten stup i kvarten…i dödsmodiga 42 km/h…

Om det inte räcker så lägg till ”ett par hundra motarder på en motorväg”…Nej. Inga Nobelpris. Men väl en bokhylla full av Darwin Awards…

För allvarligt talat - när träffade du senast en motardåkare som var en normal och fullt fungerande människa som du inte ville ge en knytnäve rakt på näsbenet…? Det är ju för fan bara obildade och synnerligen lågintelligenta drägg som överhuvudtaget åker motard på gatan eller ens utanför gokartbanan…den genomsnittlige fotbollshuliganens favorithoj, ungefär…stor i käften, men måste ändå maskera sig…och ska man inte bli uttråkad av den löjligt låga motoreffekten så måste man åka på bakosten stup i kvarten…i dödsmodiga 42 km/h…

Om det inte räcker så lägg till ”ett par hundra motarder på en motorväg”…Nej. Inga Nobelpris. Men väl en bokhylla full av Darwin Awards…

En avrättning.

Kanske aningens kategorisk, but hey - brappande mellan husväggar förtjänar verkligen prygel.

Låt oss inte glömma hur dagens fjärtande rakt fram en gång började:

Edit:

Denna är fin: Håkan Carlqvist några år tidigare.

Brutal satsning. På fel ställe.
.
.
.
.
.
...och, nej, det är inte filmat med en potatis. Faktum är att på sjuttiotalet fanns det bara svart-vit bildupptagning.

Denna filmsnutt är kolorerad i efterhand. Med en roller...

Last edited:

Såså, lugn nu. Jag som mogen (relativt) man kör också motard i bland, men bara på bana där den gör sig rätt. På den tiden jag körde på gata så stämmer beskrivningen ovan ganska bra men jag blev väldigt snabbt tvärless eftersom det enda man kunde göra var att hjula och det blev ganska trist efter ett tag... :)

En motard är under rätt omständigheter väldig skoj att köra men du har en poäng i att den snabbt plockar fram huliganen i dig. Du kanske skulle testa om det gäller för dig också? :D

Knappast. Idiotin ligger i att köra omkring med hjälmens käkparti fastlåst i nacken.
Påkänningarna på halskotpelaren blir brutala när man faller illa.

Inget som Karlssons hjälmar informerar om vid köp.
Vänta lite nu, menar du att glasluckan på hjälmen inte är till för att kunna visa förarens "manbun" :va

när träffade du senast en motardåkare som var en normal och fullt fungerande människa som du inte ville ge en knytnäve rakt på näsbenet…? Det är ju för fan bara obildade och synnerligen lågintelligenta drägg som överhuvudtaget åker motard på gatan eller ens utanför gokartbanan…den genomsnittlige fotbollshuliganens favorithoj, ungefär…stor i käften, men måste ändå maskera sig…och ska man inte bli uttråkad av den löjligt låga motoreffekten så måste man åka på bakosten stup i kvarten…i dödsmodiga 42 km/h…
😄 .. jag kan känna igen mig där lite i känslan inför vissa människor. Nu är jag ingen motardåkare, jag vet inte riktigt vad jag är ännu. Men supermoto ser kul ut, speciellt pga det kombinerar MX med banracing. Samt tycker jag att det ser ännu roligare ut i dom äldre klippen där det verkligen dammar och stänker om hojarna. Jag vill vara där.

Denna är fin: Håkan Carlqvist några år tidigare.
Ja, Håkan var synnerligen trasig i kroppen, typ hela tiden. Åt smärtpiller och led. Ungefär som min Camilla med sitt knä. Dom säger inget, bara tar ipren och alvedon och .. lider. Visst, vad gör man inte för att vinna. Men är det inte bara skönare, och bättre för hälsan, att glassa omkring lite på skoj och ha kul? Man kan ju alltid klä sig som en äventyrsmanglad racer med dammiga kläder och små ärr lite här och där, kanske lite tatueringar och myggbett osv, utan att sätta sig själv i nån direkt fara.

Kanske aningens kategorisk

Kategorisk…? Rent av fördomsfull…? Jag…?

Nej. Bara erfaren. Otroligt erfaren och en eminent människokännare.

En motard är under rätt omständigheter väldig skoj att köra

Jag citerar en del av ditt inlägg för att förtydliga mitt eget inlägg. Motorväg är knappast rätt omständigheter för en motard med tveksam chassiegeometri och enstånka med vad då - inte ens hälften av hundra hästkrafter…? Och att ligga och varva trehundra gånger per kväll runt byhålans stadskärna - som snillena som skaffade motarder häromkring för 10-15 år sedan gjorde - är inte heller rätt omständigheter. Det är bara ett idiotiskt tilltag som leder till kraftigt ökad fientlighet från allmänheten. Mycket mer än någon som kör dragrace på ett industriområde, toppfartsrepa längs E4’an eller bombarrepa längs Smedsbyvägen.

Så ja - jag föraktar verkligen de som inte använder sin motard under rätt omständigheter.

Jag och 2 killar till tyckte det verkade fräckt med motard när det blev poppis strax efter millennieskiftet. Men vi störde aldrig någon inne i den lilla hålan där vi bor. Eftersom vi alla tre köpte Husaberg så blev det aldrig något kört. Alla 3 gick sönder konstant så efter ett tag tröttnade alla och sålde skiten till någon annan stackars sate som tyckte det verkade fränt.

Jag funderade på att skaffa en motard som bushoj ett tag, tills jag provkörde en och tyckte att motorn var trött, slö och osexig, parat med en sladdrig ram. Hade mer skoj på en enduro än på en motard. Sedan finns det ju grader i helvetet, och jag kraschade och bröt ryggen på en enduro istället. :hihi

Ett mynt har mer än en sida.
Brappande på stan kombinerat med bakhjulsåka gör mig kluven.

Lågbegåvat egentligen, och mest störande. Det retar upp en massa människor i onödan.

Men individer har olika behov av att visa upp sig. Lågbegåvat eller ej. Någon brappar. Någon kör sin H-D med raka rör och tycker att det är ok att hundar flyr och småbarn gråter. Någon piskar sin Audi/AMG-Merca/BMW mellan rödljusen. Andra visar upp sig i överdrivet photoshoppade bilder på Instagram. ”Folk är konstiga”, helt enkelt. ;)

Och sedan måste jag erkänna att det kan vara jäkligt kul att köra motard på rätt sorts småvägar. Jag har även testat motard (Husaberg 650) på gocartbana. Otroligt kul!

Så lite förstår jag motardsnubbarna, för det är ju kul. Fast bara en kort stund åt gången. :)

Såså, lugn nu. Jag som mogen (relativt) man kör också motard i bland, men bara på bana där den gör sig rätt. På den tiden jag körde på gata så stämmer beskrivningen ovan ganska bra men jag blev väldigt snabbt tvärless eftersom det enda man kunde göra var att hjula och det blev ganska trist efter ett tag... :)

En motard är under rätt omständigheter väldig skoj att köra men du har en poäng i att den snabbt plockar fram huliganen i dig. Du kanske skulle testa om det gäller för dig också? :D
Därav epitetet Huliganmoped. 🙃

Jag är inne på min tredje sedan 2010. Har gjort ärliga försök med street triple ett par gånger men trillar ändå tillbaka.

Sen kan jag inte annat än göra små krumsprång till wheelies. Men jaga R-hojar i böj är stört kul. 🤘

Jg gillar inte så där breda generaliseringar om olika grupper, men jag har jävligt svårt att hitta några fel i dina påståenden.
Motardåkare har ofelbart varg-t-shirts, tribal tatueringar och crocks när dom inte kör hoj.
Jag känner en som skaffade motard men bytte till enduro som faller utanför ramarna här, kanske var det därför han bytte också...

Jag håller på och konverterar min Husaberg 450 till en 570 och ska besikta den enbart för att kunna åka ut och mysåka lite bakhjul.
Småvägar, bakhjul och kanske en glass.

Edit: Jag är fullt övertygad om att det finns folk som vill knacka mig på näsan. Men det bjuder jag på.

1000005968.jpg

Jag funderade på att skaffa en motard som bushoj ett tag, tills jag provkörde en och tyckte att motorn var trött, slö och osexig, parat med en sladdrig ram. Hade mer skoj på en enduro än på en motard. Sedan finns det ju grader i helvetet, och jag kraschade och bröt ryggen på en enduro istället. :hihi
Var det en DRZ400 du provade? 😁

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...