Kaos på E18 – hundratals motorcyklister stoppar trafiken

Är man mosad spelar det ingen roll att den andre också gjorde fel.

Ungefär så. Om det smäller så är jag hellre den rattsurfande polacken i långtradaren än köttfärsen utsmetad över långtradarens grill. Alla dagar i veckan, oavsett vem som har rätt och fel…

Jag mötte det här gänget ifjol på väg till Södertälje.
Jag tycker att det är kul och se att det faktiskt finns folk som åker hoj fortfarande. Det är inte ofta man ser en hoj på gatan nu för tiden.

Men jag är jävligt tacksam att jag mötte dom och inte låg bakom. Ungefär som vindkraft, bygg det gärna, men inte i närheten av mig. :)

En kärnfull sammanfattning av svensk whataboutism, Miggen. Både miljömupparna som limmar fast sig på motorvägen och killarna som ville wheela i grupp på den förlitar sig på samma grundantagande: att det svenska samhället är extremt individualistiskt i synen på hur mycket den enskilde behöver anpassa sig till kollektivets normer, och samtidigt extremt humanistiskt i relation till hur överträdelser skall hanteras.

Det är alltså till stora delar samma förhållningssätt som ligger bakom miljöaktioner och buskörning på motorvägen, som gängkriminalitet, integrationsproblem, och mer banala beteenden som när tonåringen på pendeln placerar sina skitiga sneakers på sätet mittemot utan att bli åthutad.

Sverige är det förlovade landet när det gäller att bete sig som en tonåring helt enkelt. Mina egna behov styr, eventuella konsekvenser av regelbrott kommer sent eller inte alls, och konsekvenserna kommer att bygga på att samhället ser mig som sårbar och oförmögen att veta bättre = straffet blir nog inte så jobbigt, om jag skulle åka dit.

Dessutom är ju alla andra också egoister!
Individualist, javisst? Alla stör alla, it´s a western world :hihi

"Det är alltså till stora delar samma förhållningssätt som ligger bakom miljöaktioner och buskörning på motorvägen, som gängkriminalitet,"

Jadu, om du tycker buskörande mc till stora delar har samma förhållningssätt som gängkriminella får det stå för dig. Jag anser det ganska jättestor skillnad att busköra mc jämfört med att skjuta och spränga folk, men det kanske bara är whataboutism från mitt håll? :tungan

Jag börjar nog bli lika gammal som dig för jag fattar inte heller något av detta. Vad handlar det om och vad är det man försöker uppnå…? Kompensation för att man hade blå brandbil och betong i sandlådan när man var liten…?

En av de saker du konstant missar är den riskanalys som alla duktiga motorcyklister gör fortlöpande. En av nycklarna bakom ett långt och skadefritt hojliv är nämligen att inte sätta sig själv i situationer som gör en sårbar. Kör som att alla andra är idioter, eller rent av mördare som försöker plocka dig. Att då ställa sig sist i en massiv trafikstockning på motorvägen är knappast intelligent…även om smällen är bilistens fel…
Jag utgår då ifrån att du aldrig har haft en mc relaterad skada, bra jobbat! :tummenupp Men jag såg aldrig dig på IOM i år? :confused:

Perfekt att vi helt håller med varan, det är bilisten/lastbilen som kör in i kön/ mc tillställningen som gör fel :fakta En duktig motorcyklist står alltså inte längst bak i en massiv trafikstockning på motorvägen, frågan är om en duktig bilist gör det? :va

"Kör som att alla andra är idioter, eller rent av mördare som försöker plocka dig." Jag föredrar definitivt att se metallboxarna som blodtörstiga mördare :rofl Det här är något jag tycker de borde ta upp på riskkurserna, det är definitivt en gynnsam inställning till mc oavsett vilken typ av körning man bedriver :hihi

"Kör som att alla andra är idioter, eller rent av mördare som försöker plocka dig." Jag föredrar definitivt att se metallboxarna som blodtörstiga mördare :rofl Det här är något jag tycker de borde ta upp på riskkurserna, det är definitivt en gynnsam inställning till mc oavsett vilken typ av körning man bedriver :hihi
Jag tog kortet 2012, och detta var en sak som hade stort fokus, fick höra det hela tiden.
Inte bara på riskutbildning.
Men kanske olika hur körskolorna hanterar det.
Helt klart bra!

Individualist, javisst? Alla stör alla, it´s a western world :hihi

"Det är alltså till stora delar samma förhållningssätt som ligger bakom miljöaktioner och buskörning på motorvägen, som gängkriminalitet,"

Jadu, om du tycker buskörande mc till stora delar har samma förhållningssätt som gängkriminella får det stå för dig. Jag anser det ganska jättestor skillnad att busköra mc jämfört med att skjuta och spränga folk, men det kanske bara är whataboutism från mitt håll? :tungan
Precis. Du blev bortklemad redan på dagis av fröknar som inte vågade sträcka upp dig när du tog dig friheter, sen har det bara gått utför. Men ta det för all del inte personligt, det är ju självklart dina fröknars fel:pannkyss :D

Last edited:
Precis. Du blev bortklemad redan på dagis av fröknar som inte vågade sträcka upp dig när du tog dig friheter, sen har det bara gått utför. Men ta det för all del inte personligt, det är ju självklart dina fröknars fel:pannkyss :D
Dumma dumma fröken som aldrig vågade bråka med stora starka miggen :mad: Dumma dumma fröken som aldrig berättade om gruset vid vägens slut :gråta

Ett bra lackmustest för sånt här är att ställa sig några frågor innan man agerar.

Hur stor risk utsätter jag tredje person för med det här?
Hur stor olägenhet utsätter jag tredje person för?
I vilken omfattning uppstår kostnader för samhället?

Dåliga alternativ till detta är att t.ex. säga "men vi är många som vill..." istället. Särskilt om man utgör mindre än en tiondels promille av befolkningen.

Ja, en logisk följd av det här är att allsvensk fotbolll omedelbart bör läggas ner. Kan återupptas när nuvarande supportrar har dött av.

En film för den intresserade. Inte riktigt min grej, är för gammal för sånt.

Har du förstört 44 minuter på att se det :va
Ja, jösses, jag förspillde säkert en minut på att försöka att hitta jakten med polishelikopter, och hitta några häftiga scener, där någon hänger under den i skidorna med en kniv i munnen....men inte...
Så...min fråga från #16 kvarstår??? :va

En film för den intresserade. Inte riktigt min grej, är för gammal för sånt.
Okej, kort spaning:
Extremt få nummerplåtar.
Extremt många hade dåligt inställda förgasare som inte kunde hålla tomgång så de var tvungna att varva motorn.
Det var många hojar som började brinna uppe på bron, måste ha varit väldigt varmt.

Förutom ovanstående så var det väldigt likt Mälaren Runt men med något färre skäggiga BMW förare, sittandes på en GS med korvlådor...

Så här kommer det se ut när Sporthojs GS Gubbar får nog av dessa jävla förbannade fasoner :rofl

Nej men cred till mc-snuten som utmanar en skogstokig pickup, balls like basketballs :hihi Och ja snubben åkte såklart dit, polisen var nog mest lättade över att rikspuckot inte mejade ner massa människor, de identifierade och norpade vederbörande vid senare tillfälle, inte otippat att snubben var ganska återkommande i diverse register :lol

Så här kommer det se ut när Sporthojs GS Gubbar får nog av dessa jävla förbannade fasoner :rofl

Nej men cred till mc-snuten som utmanar en skogstokig pickup, balls like basketballs :hihi Och ja snubben åkte såklart dit, polisen var nog mest lättade över att rikspuckot inte mejade ner massa människor, de identifierade och norpade vederbörande vid senare tillfälle, inte otippat att snubben var ganska återkommande i diverse register :lol

Perfekt kandidat för lite "angling management".

Parkera killen ute på en brygga med spö, metmask och ett flöte - så får han sitta där tills han tänkt igenom saker och ting.

Snubbens spellista är fö inte helt oaptitlig, men att låta musiken ligga på när man är så kärlsprängarvred verkar lite mysko.

Perfekt kandidat för lite "angling management".

Parkera killen ute på en brygga med spö, metmask och ett flöte - så får han sitta där tills han tänkt igenom saker och ting.

Snubbens spellista är fö inte helt oaptitlig, men att låta musiken ligga på när man är så kärlsprängarvred verkar lite mysko.
Min teori är att sånna där individer inte överlevde speciellt länge för ett par hundra år sedan :va

"Om du inte kontrollerar din ilska kommer någon annan att göra det åt dig" :fakta

Tack för att du påminde mig om Falling down oxå :krama grym rulle som ska ses igen :fyllisar

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman