Oljefilter och kompatibilitet

Det är för att det FINNS ingenjörer här som du får mothugg… :)

Och man behöver inte vara ingenjör för att förstå att det finns en miljon sätt att konstruera oljefilter på, och hojtillverkarna har gjort sitt val utifrån rätt omfattande kunskaper och dyrköpta erfarenheter.

Med vänlig hälsning,
Och inköparna är?
Vilken djävla bra förhandlare jag är, den andra fabriken kan göra det lite billigare med vår logga på!

Jag kan se en stor fördel med att ha koll på krosskompatibla grejer. Det kan ju hända att grejer går sönder när man är långt hemifrån, och då är det ju trots allt oftast lättare att få tag på bildelar än på hojdelar.

Det är en sak, och då har sannolikt tex Mahle koll på det. Men en GISSNING är att en bilmotor med maxvarv på 5500 rpm och serviceintervall på 3000 mil har större toleranser mot skitig olja än en MC med maxvarv på 13500 rpm… och toleranser därefter. Att ta random noname oljefilter och sätta på en högprestandamotor pga ingen anledning alls känns som… ja lite otänkt kanske?

Med vänlig hälsning,

.. nu kollar jag på Mekonomens hemsida, och ser att dom också har flera potentiellt kompatibla oljefilter. Samt anger dom även diametern och gängan i 'tumnaglarna', vilket är mycket hjälpsamt. Och här är det endast märkesfilter av kända tillverkare som Bosch, Mahle, Wix mfl. Men, för er som ältar priser blir det således x3 jämfört med Biltema.

Hur som helst är jag inte jätteangelägen att prova Biltemas filter på min Harly, jag är nöjd med HFs filter så jag kommer inte göra några dumheter närmsta tiden i alla fall.

Biltema vänster, HF höger. Förvisso helt kompatibla måttmässigt, med det som Biltemas filter faller på i min mening är antal hål, här 6 st mot HFs 8 st, något som direkt påverkar flödet. Hur filtrena ser ut inuti är något jag dessvärre inte tänker ta reda på just nu.

IMG_5273.JPG

Jag tänker hur som helst passivt fortsätta leta möjliga oljefilter till Harleys motorer, det är ett mentalt tillstånd jag inte rår på. Sen får folk skvallra om att det är "snålhet", eller annat samhällsfarligt ont.

Annars? .. ingen som brukar göra hemgjorda nyårsraketer?

Det är för att det FINNS ingenjörer här som du får mothugg… :)
Bra. Och nu får jag genast nya ideer .. ;)

Fast, just Harleys motorer är väl inte direkt högvarvare, eller ens prestandaklassade?

I alla fall, vad jag kostaterar från min upptäckt av Fords gamla oljefilter i slasken på OK, är att Harleys oljefilter är av ett mycket vanligt slag, dvs diametern 76mm, och gängan 3/4" 16 UNF. Sen verkar Harley ha en bra tolerans för höjden då HF har ett 'uppgraderat' alternativ på sitt HF171, dvs HF171C som har höjden 94 mm istället för 86.

Hur känslig Harley är för flödet i flitret, det som i motsats till bypass faktiskt spelar roll, vet jag inte. Kanske mycket liten känslighet, men med faktum att oljefilter ser ut på flera sätt med olika hålsättning så verkar flödet inte vara en exakt vetenskap, förutom kanske i racing och högprestandamaskiner.

Last edited:

Fast, just Harleys motorer är väl inte direkt högvarvare, eller ens prestandaklassade?

Bra, idéer skall undersökas och nyfikenhet är av godo!

Såga nu upp de införskaffade oljefiltren och analysera konstruktion och innehåll, beräkna flöden, filterarea osv. Mät exakthet och jämnhet i gängor och vilket material och dimension packningen är av.

Dvs gör den analys som många seriösa för dig har gjort. Då vet du ju sedan.

Ett annat sätt är att läsa de analyser av olika oljefilter som gjort genom åren och där det framgått med önskvärd tydlighet att skillnaden är stor mellan olika oljefilter som ser likadana ut på utsidan. Fattning är standard, storlek nästan standard. Kan man därför dra slutsatsen att innehållet är likadant? Nej, långt ifrån.

Detsamma gäller självklart tändstift. Även om det passar fysiskt är det inte alltid smart att dra dit vad som helst bara för att gängan var likadan.

Med vänlig hälsning,

Såga nu upp de införskaffade oljefiltren och analysera konstruktion och innehåll, beräkna flöden, filterarea osv. Mät exakthet och jämnhet i gängor och vilket material och dimension packningen är av.
Nej. Orkar inte. Men tack för förtroendet. Förmodligen skulle skära mig och börja blöda, det har jag inte tid med nu. Camilla vill till Norge och jag har ont i magen.

Men du, jämför inte tändstift med oljefilter. Det två helt olika kategorier av noggrannhet.

I alla fall, vad jag kostaterar från min upptäckt av Fords gamla oljefilter i slasken på OK, är att Harleys oljefilter är av ett mycket vanligt slag, dvs diametern 76mm, och gängan 3/4" 16 UNF. Sen verkar Harley ha en bra tolerans för höjden då HF har ett 'uppgraderat' alternativ på sitt HF171, dvs HF171C som har höjden 94 mm istället för 86.

Hur känslig Harley är för flödet i flitret, det som i motsats till bypass faktiskt spelar roll, vet jag inte. Kanske mycket liten känslighet, men med faktum att oljefilter ser ut på flera sätt med olika hålsättning så verkar flödet inte vara en exakt vetenskap, förutom kanske i racing och högprestandamaskiner.
I fallet med att Suzukis twinnar mår bäst av originalfilter, som jag nämnde i andra tråden, var trycket orsaken. Twinmotorn tog längre tid på sig för att bygga tryck jämfört med fyrorna, med följden att ofiltrerad olja skickades i omlopp.
Jag kan inte beskriva eller förklara det fackmannamässigt, men det finns det andra som kan.
Ventilen aktiverades eller avaktiverades vid 2 bar på deras originalfilter. P g a problemen med TLS ändrades detta till 1 bar och så fick det bli. Samma filter på många sv deras motorer. Brorsan har en GSXR 1100 -92 och jag en Bandit 1250 -09. Samma filter, men vi kör hiflo på våra fyror.

Varför gaggar jag på om detta?
Jo, för att du har en stor twin som kanske inte producerar oljetryck på första varven och det kan spela roll vad du har för för filter.

Prisskillnad i mitt fall, över disk.
Original: 230 kr
Hiflo: 125 kr

Last edited:
Filtreringsförmågan är ju den viktigaste egenskapen. Såga upp filter och titta inuti säger ju inte så mycket....
Olika utförande av överströmningventilen säger ju inte så mycket. Tryck/flödeskurvor säger mer.

Det är en sak, och då har sannolikt tex Mahle koll på det. Men en GISSNING är att en bilmotor med maxvarv på 5500 rpm och serviceintervall på 3000 mil har större toleranser mot skitig olja än en MC med maxvarv på 13500 rpm… och toleranser därefter. Att ta random noname oljefilter och sätta på en högprestandamotor pga ingen anledning alls känns som… ja lite otänkt kanske?

Med vänlig hälsning,
Javisst är det så, men det är ju skillnad på att ta sig hem och att byta till något inför fyra dagar på bana. Lite som gummikorvar för att laga punka eller soppadunk, det är nödlösningar.

Tackar. Läste allt om filter och om bypass och backventiler. Tyvärr har han inte satt nån datum på sin laborering, och med saker som ändras konstant blir det svårt att veta när han gjort sina upptäckter, eller ifall något av det han skriver inte längre är aktuellt.

Om backventiltrycket lärde jag mig att det spelar föga roll, det är en faktor med hög tolerans, och det utlöser (eller ska utlösa) när filtret är igensatt. Så den biten behöver vi alltså inte ta nån större hänsyn till.
Det finns alternativa tillverkare av filter som passar olika fordon. Exempelvis tillverkar Mahle ett filter som har identisk passform mot Ducati original på min SuperSport. Samma filter passar även ett antal olika bilmodeller från Ford, Citroen och Peugeot. Mahle är dock en renommerad tillverkare och inte kinesiska knock offs.

En liten crash-course i hur oljefilter arbetar.

Här också

Jag blev lite fascinerad av dom här gubbarna
Först kall olja temperatur 160F = ~71C
1752068022328.png
Sedan varm olja 190F= ~88C
1752068098819.png
Det är möjligt dom har rätt att oljetemperaturen inte har någon betydelse men det här var en dålig Youtube. Tycker jag.

Nej. Orkar inte. Men tack för förtroendet. Förmodligen skulle skära mig och börja blöda, det har jag inte tid med nu. Camilla vill till Norge och jag har ont i magen.

Men du, jämför inte tändstift med oljefilter. Det två helt olika kategorier av noggrannhet.
Jag håller inte med !

Jag kan se en stor fördel med att ha koll på krosskompatibla grejer. Det kan ju hända att grejer går sönder när man är långt hemifrån, och då är det ju trots allt oftast lättare att få tag på bildelar än på hojdelar.
Tveksamt. Känner en SH medlem vars KTM1290 motor skar (gick sönder) för oljefiltret tryckts ihop och inte släppt igenom olja.
Nytt oljefilter från bil hade knappast fått igång motorn.
Däremot blir det dags för service, typ oljebyte och oljefilterbyte så håller jag med. Då är det ju en klar fördel om man känner till kompatibla bilfilter där gänga och storlek gör att filtret går att montera på hojen.
Jamen olja då. Inget jag rekommenderar att göra om idag men jag har kört både SV650S och Sprint RS på Biloljor för snart 15 år sedan. Utan kopplingsslir.
Men i Långtbortistan, välj då inte 0W-20 och liknande utan välj 20W-50 och liknande.
Det är lågviskositetsoljorna som jag bedömmer har störst risk för "MC-kopplingsslir".
Lågviskositetsoljorna till bilar kom ju när bränsleförbrukningsraseriet drog igång.

Last edited:
.. nu kollar jag på Mekonomens hemsida, och ser att dom också har flera potentiellt kompatibla oljefilter. Samt anger dom även diametern och gängan i 'tumnaglarna', vilket är mycket hjälpsamt. Och här är det endast märkesfilter av kända tillverkare som Bosch, Mahle, Wix mfl. Men, för er som ältar priser blir det således x3 jämfört med Biltema.

Hur som helst är jag inte jätteangelägen att prova Biltemas filter på min Harly, jag är nöjd med HFs filter så jag kommer inte göra några dumheter närmsta tiden i alla fall.

Biltema vänster, HF höger. Förvisso helt kompatibla måttmässigt, med det som Biltemas filter faller på i min mening är antal hål, här 6 st mot HFs 8 st, något som direkt påverkar flödet. Hur filtrena ser ut inuti är något jag dessvärre inte tänker ta reda på just nu.

View attachment 518046

Jag tänker hur som helst passivt fortsätta leta möjliga oljefilter till Harleys motorer, det är ett mentalt tillstånd jag inte rår på. Sen får folk skvallra om att det är "snålhet", eller annat samhällsfarligt ont.

Annars? .. ingen som brukar göra hemgjorda nyårsraketer?
Der är något sympatiskt över dina exkursioner, av vad slag de vara må…

Go ahead, jag har sagt mitt.

Hemma från Norgetrippen nu. Toppen feedback här ser jag. Efter det jag läser vågar jag nog inte testa alternativa oljefilter i min Harley. Jag gillar den för mycket, och jag vill att den ska hålla länge så det blir nog filter från HF och enligt tillverkare avsedda oljefilter till Harleyn.

Men ämnet är intressant hur som helst. Även om det är en risk så kan det som sagt rädda en tillfällig situation. Jag är fullt medveten om att även ett 'kompatibelt' filter, dvs gängmässigt och formmässigt OK, skulle kunna ha helt andra egenskaper flödermässigt och tryckmässigt, mm detta innebär för motorns smörj.

T ex ett filter med lite större volym (cm3) påverkar direkt trycket i motorn, inte minst den totala mängd olja som behövs för att motorn ska ha tillräckligt.

Backventilstrycket är ingen faktor att räkna med, lärde jag mig ur Brooks länkar, då det verkar utlösas när om filtret är igensatt, vilket ju inte händer oss ordentliga underhållsfreaks ;) Däremot en faktor man nog behöver räkna med vore flödet. Utan att hänga upp oss på filtreringsegenskaperna så behöver ju filtret omsätta en mängd olja. Dom hål som sitter i krans omkring stora hålet har just den funktionen, att omsätta en bestämd mängd olja i förhållande till trycket, och oljans viskositet. Man vill således inte riskera att skruva på ett filter med färre, eller mindre hål än HFs filter.

Backventilstrycket är ingen faktor att räkna med, lärde jag mig ur Brooks länkar, då det verkar utlösas när om filtret är igensatt, vilket ju inte händer oss ordentliga underhållsfreaks ;) Däremot en faktor man nog behöver räkna med vore flödet. Utan att hänga upp oss på filtreringsegenskaperna så behöver ju filtret omsätta en mängd olja. Dom hål som sitter i krans omkring stora hålet har just den funktionen, att omsätta en bestämd mängd olja i förhållande till trycket, och oljans viskositet. Man vill således inte riskera att skruva på ett filter med färre, eller mindre hål än HFs filter.
Eftersom oljans viskositet varierar starkt mellan kall olja och varm olja så TROR jag att en funktion backventilen har är att garantera olja till motorn vid kall olja. Ifall någon skulle få iden att INTE låta motorn gå några minuter efter start för att bli varm och få igång oljecirkulationen, UTAN drar iväg direkt som en tjyv.
För rimligtvis borde tryckfallet genom oljefiltret vara högre vid kall olja än vid varm olja.
1752655504695.png
Skälet till att jag och kamrater startar motorn och låter den gå några minuter medan vi sätter på skyddsutrustningen och även efter tankning låter den gå någon minut innan jag drar iväg.
Enligt Suzukis instruktioner.
1752656014973.png
Enligt den här formeln är tryckfallet direkt proportionellt mot den dynamiska viskositeten
vilket betyder att vid samma flöde är tryckfallet i oljefiltret mycket större vid kall olja än varm olja.
1752657420079.png
där η är den dynamiska viskositeten
ηDynamic Viscosity
Låt motorn bli varm innan motorn belastas ......

Last edited:
Back