Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tack för en förklaring och en rättelse för informationen från "pressen".Trots mina bombrepor och försmädliga rödljusrace så hade jag ingen info om dessa events.Jag kan ärligt säga att jag var en av alla 100 tals som deltog i körandet, Trafikstoppet som många ser som så allvarligt varade totalt i 5 minuter. Annars kördes hela rundan utan stopp (förutom ett tankstopp vid en obemannad mack), Folk fick vänta lite ibland då det kommer 500+ hojar i en större klunga ut på vägen och den klugan ska hållas bilfri för allas säkerhet. Varken bilisterna vill köra bland den klungan och hojarna vill inte ha osäkra bilister som börjar köra på folk. Dom bilisterna som kommer in i klungan så får en hoj framför sig som guidar dom igenom hela gruppkörningen så att inget händer någon.
ALLA Ambulanser, Brandbilar och Poliser som kommer bakom gruppkörningen släpps igenom på vänster sida. Ja de finns tillochmed regler i sånna här körningar fast dom ej sökt om tillstånd, Som jag nämde bland annat att alla blåljusbilar har förtur genom gruppen! Och dom som ordar detta har både följebilar före och efter gruppen, Samt flertal "crew" medlemmar som hjälper till att få fram blåljus fordon snabbt om det skulle uppstå en sådan situation.
Gruppkörningen startar från en punkt och slutar på en annan plats där alla kan köra på parkering/industri områden utan trafik så att det ej stör allmännheten.
Så i det stora hela är det inte så mycket värre än en cruising eller liknande med tillstånd.
Polisen är medvetna om att detta evenemang pågår en hel vecka i Stockholm varje år och har varit trevliga mot det. Finns platser på industri områden där det samlas 100 tals hojar varje dag och kör denna vecka. Polisen kommer och tittar till läget ett par gånger om dagen utan något bekymmer.
Och nej jag är inte någon av dom som ordnar detta evenemang, Jag är bara en glad "turist" som åker till Sverige får att köra lite hoj och delta i detta roliga evenemang varje år.
Stuntkörning är också en sport och inte bara buskörning, Finns ett flertal som har det som "jobb" i Sverige och har både stora hojmärken som sponsrar dom fullt ut med nya motorcyklar osv fast dom utför detta på allmänna vägar.
Alla olika motorcykel sporter kan missbrukas. Dom som kör fullgasrepor med sporthojar på allmän väg är absolut inte bättre om man ska vara negativ mot hojfolket, Detta var bara ett exempel.
Alla får absolut ha sin åsikt om detta evenemang, Men det förstör nog inte så mycket för någon i slutändan.
Ha en fortsatt bra dag! Tack för mig![]()
Vad är det för evenemang? Jag vill delta nästa år.
Jag också, med vägvält
Passa på att få med rädda våtmarkerJag också, med vägvält
Han lär ju skapa våtmark när allt flytande rinner ur de krossade hojarna.....Passa på att få med rädda våtmarker
Trafikstoppet som många ser som så allvarligt varade totalt i 5 minuter.
"Lägg där till risken för allvarliga olyckor där sovande och/eller facebookande bilister bränner in i det stillastående köslutet,"Det där fem-minutersstoppet kan du pressa upp i röven!
Stoppar ni trafiken längs en vältrafikerad Europaväg så tar det tre gånger så lång tid innan svansen börjar komma till liv och röra på sig igen.
Lägg där till risken för allvarliga olyckor där sovande och/eller facebookande bilister bränner in i det stillastående köslutet, och fortsatt förhöjd olycksrisk när det väl börjar rulla igen pga korta avstånd mellan fordon, stressade och förbannade förare och resåreffekter.
Jag har arbetat med, planlagt och ansvarat för tidskritiska transporter i större delen av mitt yrkesliv och ett 15 minuters stopp utan sökbar information eller förvarning är bland det värsta som kan hända.
Olyckor sker och Trafikverkets herrelösa entreprenörer som sätter igång jobb utanför TA-planer är pest - men går att hantera.
Skitungar som blockerar Europavägar och TEN-T vägnätet för sitt eget höga nöje skall dock bara bort! Bort!! BORT!!!
Lita på mig när jag säger att ni bara är en enda snedtändning ifrån att någon gör sig olycklig genom att plöja bilen rakt igenom klungan. Ni har ingen aning om hur mycket oförlöst vrede och hur många Falling Down-are som sitter bara meter i från er när ni tar över vägen.
Der Verkehr muß rollen.
Så är det bara.
Det där fem-minutersstoppet kan du pressa upp i röven!
Stoppar ni trafiken längs en vältrafikerad Europaväg så tar det tre gånger så lång tid innan svansen börjar komma till liv och röra på sig igen.
Lägg där till risken för allvarliga olyckor där sovande och/eller facebookande bilister bränner in i det stillastående köslutet, och fortsatt förhöjd olycksrisk när det väl börjar rulla igen pga korta avstånd mellan fordon, stressade och förbannade förare och resåreffekter.
Jag har arbetat med, planlagt och ansvarat för tidskritiska transporter i större delen av mitt yrkesliv och ett 15 minuters stopp utan sökbar information eller förvarning är bland det värsta som kan hända.
Olyckor sker och Trafikverkets herrelösa entreprenörer som sätter igång jobb utanför TA-planer är pest - men går att hantera.
Skitungar som blockerar Europavägar och TEN-T vägnätet för sitt eget höga nöje skall dock bara bort! Bort!! BORT!!!
Lita på mig när jag säger att ni bara är en enda snedtändning ifrån att någon gör sig olycklig genom att plöja bilen rakt igenom klungan. Ni har ingen aning om hur mycket oförlöst vrede och hur många Falling Down-are som sitter bara meter i från er när ni tar över vägen.
Der Verkehr muß rollen.
Så är det bara.
En kärnfull sammanfattning av svensk whataboutism, Miggen. Både miljömupparna som limmar fast sig på motorvägen och killarna som ville wheela i grupp på den förlitar sig på samma grundantagande: att det svenska samhället är extremt individualistiskt i synen på hur mycket den enskilde behöver anpassa sig till kollektivets normer, och samtidigt extremt humanistiskt i relation till hur överträdelser skall hanteras."Lägg där till risken för allvarliga olyckor där sovande och/eller facebookande bilister bränner in i det stillastående köslutet,"
Att folk sover och snapar medan de kör nuförtiden är väl inte riktigt hojförarnas fel eller?Mao, oplanerade stopp är inte grundproblemet, det sker alltid oavsett, grundproblemet är isf zombies som sover och snapar bakom ratten...
"Ni har ingen aning om hur mycket oförlöst vrede och hur många Falling Down-are som sitter bara meter i från er när ni tar över vägen."
Det stämmer nog att folk blivit mer hätska och ilskna i trafiken, men återigen, inte riktigt hojförarnas fel eller? Om någon flippar ur till den grad att de plöjer rakt igenom en mc tillställning som diskuteras har den personen utan tvekan rejäla psykiska problem som hade drabbat andra människor förr eller senare, en sån person hade likväl kunnat få för sig att bränna igenom ett demonstrationståg i cityEller kanske fastlimmade miljöaktivister...
![]()
Vad är det för evenemang?
Att folk sover och snapar medan de kör nuförtiden är väl inte riktigt hojförarnas fel eller?Mao, oplanerade stopp är inte grundproblemet, det sker alltid oavsett, grundproblemet är isf zombies som sover och snapar bakom ratten...
Du var inte där 02.00!
Med vänlig hälsning,
Är man mosad spelar det ingen roll att den andre också gjorde fel.Jag börjar nog bli lika gammal som dig för jag fattar inte heller något av detta. Vad handlar det om och vad är det man försöker uppnå…? Kompensation för att man hade blå brandbil och betong i sandlådan när man var liten…?
En av de saker du konstant missar är den riskanalys som alla duktiga motorcyklister gör fortlöpande. En av nycklarna bakom ett långt och skadefritt hojliv är nämligen att inte sätta sig själv i situationer som gör en sårbar. Kör som att alla andra är idioter, eller rent av mördare som försöker plocka dig. Att då ställa sig sist i en massiv trafikstockning på motorvägen är knappast intelligent…även om smällen är bilistens fel…
Jag börjar nog bli lika gammal som dig för jag fattar inte heller något av detta. Vad handlar det om och vad är det man försöker uppnå…? Kompensation för att man hade blå brandbil och betong i sandlådan när man var liten…?
En av de saker du konstant missar är den riskanalys som alla duktiga motorcyklister gör fortlöpande. En av nycklarna bakom ett långt och skadefritt hojliv är nämligen att inte sätta sig själv i situationer som gör en sårbar. Kör som att alla andra är idioter, eller rent av mördare som försöker plocka dig. Att då ställa sig sist i en massiv trafikstockning på motorvägen är knappast intelligent…även om smällen är bilistens fel…
Det börjar mer och mer framstå som att......... " - Vi har ju ingen lokal"Jag börjar nog bli lika gammal som dig för jag fattar inte heller något av detta. Vad handlar det om och vad är det man försöker uppnå…?
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |