Kaos på E18 – hundratals motorcyklister stoppar trafiken

Här:

• Om demonstrationen sker på offentlig plats, krävs normalt tillstånd från polisen.
    • Fordonskolonner som del av en demonstration kan påverka trafiksäkerheten och ordningen, vilket gör att polisen kan ställa särskilda villkor eller neka tillstånd.
    🚨Vad måste man tänka på?
    • Ansökan om tillstånd bör innehålla detaljer om rutt, antal fordon, syfte och tidpunkt.
    • Polisen kan kräva att kolonnen leds av eskort, eller att den sker på en viss väg för att minimera störningar.
    • Om demonstrationen sker utan tillstånd eller bryter mot villkoren, kan det leda till böter eller fängelse i upp till 6 månader.
Eftersom det här är organiserad brottslighet av kriminella MC-gäng så ser jag ingen anledning att inte dubbla straffen rakt av.

Det står ju bara att det krävs tillstånd vilket även gäller för demonstrationer till fots.

1000013610.jpg

Det står ju bara att det krävs tillstånd vilket även gäller för demonstrationer till fots

Nej det står:
  • Fordonskolonner som del av en demonstration kan påverka trafiksäkerheten och ordningen, vilket gör att polisen kan ställa särskilda villkor eller neka tillstånd.
Samt:
  • Ansökan om tillstånd bör innehålla detaljer om rutt, antal fordon, syfte och tidpunkt.
Och:
  • Polisen kan kräva att kolonnen leds av eskort, eller att den sker på en viss väg för att minimera störningar.
Samt slutligen
  • Om demonstrationen sker utan tillstånd eller bryter mot villkoren, kan det leda till böter eller fängelse i upp till 6 månader.
Dvs det är mycket hårdare krav än om man vill hålla en demonstration utan fordon, till exempel limma fast sig sittande på vägen.

Det är också mycket hårdare straff för att utföra demonstration utan tillstånd om man gör det med fordon

Nej det står:
Samt:
Och:
Samt slutligen
Dvs det är mycket hårdare krav än om man vill hålla en demonstration utan fordon, till exempel limma fast sig sittande på vägen.

Det är också mycket hårdare straff för att utföra demonstration utan tillstånd om man gör det med fordon
Hade våtmarksfolket tillstånd?
Om nej, så varför sitter de inte i fängelse?

Förövrigt så är lagen du försöker referera till genom att skriva av polisen hemsida Ordningslagen: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...gssamling/ordningslag-19931617_sfs-1993-1617/

Sen väger ju regeringsformen tyngre med sitt:
"1 § Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad
demonstrationsfrihet: frihet att anordna och delta i demonstrationer på allmän plats,"

FÖR ATT DOM HADE INGA FORDON OCH BETEDDE SIG INTE SOM SVIN!

Hur jävla svårt ska det vara?
Hur många påverkades av att de limmade fast sig under 50 minuter under rusningstrafik på en infartsled till Sthlm jämfört med hur många som påverkades av ett gäng motorburna stuntare lekte runt i 10 min en lördag 13-tiden?

Nej, eller det är väl subjektivt, men dom satt stilla på sin plats, dom flängde inte runt som idioter och la rökmoln omkring sig.

Att dom ÄR idioter håller jag med om
Att limma fast sig sabba för allmänheten är att bete sig som svin i min bok iaf. Idioter hela bunten.

Att limma fast sig sabba för allmänheten är att bete sig som svin i min bok iaf. Idioter hela bunten.

Jo, fast jag tyckte det var lite kul med dom som limmade fast sig inne på Porsche museumet och började kräva att personalen skulle serva dom, för dom blev ju hungriga och pinknödiga.

Personalen på mueet stängde av värmen och lyset och lät dom sitta i mörkret och pissa på sig

Sen väger ju regeringsformen tyngre med sitt:
"1 § Var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad
demonstrationsfrihet: frihet att anordna och delta i demonstrationer på allmän plats,"

Så om Nynassarnas riksförbund vill slå ihjäl en jude under en demonstration så väger deras rätt att demonstrera på allmän plats högre än lagen som säger att man inte får slå ihjäl folk.

Så om Nynassarnas riksförbund vill slå ihjäl en jude under en demonstration så väger deras rätt att demonstrera på allmän plats högre än lagen som säger att man inte får slå ihjäl folk.
Fast, det är ju tekniskt sett inte olagligt att köra på bakhjulet och sånt. Bara om det går att bevisa att det gjorts på ett osäkert sätt.
Att bränna gummi är dyrt, och man får betala för att återställa asfalten med gummistreck på, men osäker på om det rubrticeras som brott? Skadegörelse kanske?

Ni som försvarar det här beteendet, på vilket sätt är det bra och roligt?

Skulle det vara mindre bra och roligt om det gjordes utan att störa annan trafik?

Ni som försvarar det här beteendet, på vilket sätt är det bra och roligt?

Skulle det vara mindre bra och roligt om det gjordes utan att störa annan trafik?
Ja möjligen synliggör att det behövs en "lekhörna" för mc och bilfolket. Att vara golfare är enkelt, en bana i varje kvarter typ. Mc och bilfolket kommer väl alltid att utmana förvisso men en del bus hade nog försvunnit om det fanns en lekplats även för oss. Nej, försvarar inte dessa personer lika lite som rädda våtmarker men likförbannat kan jag inte låta bli att småle lite åt spektaklet.

Ja möjligen synliggör att det behövs en "lekhörna" för mc och bilfolket. Att vara golfare är enkelt, en bana i varje kvarter typ. Mc och bilfolket kommer väl alltid att utmana förvisso men en del bus hade nog försvunnit om det fanns en lekplats även för oss. Nej, försvarar inte dessa personer lika lite som rädda våtmarker men likförbannat kan jag inte låta bli att småle lite åt spektaklet.
Det var ju det som var orsaken att Gröndal i Eskilstuna byggdes, och det hjälpte så vitt jag vet ganska mycket mot buskörandet inne i byhålan.

Både som vuxen bland ungdomar och som myndighetsföreträdare brukar man med tiden inse att man inte behöver springa på alla bollar fullt lika snabbt.

Det här känns som en sådan boll. E18 störd någon timme. Jaha. Hur var det inte när Obama besökte Stockholm? Var där då och det var ju kaos hela dagen.

Lite lagom vanilj-outlaw är ju drömmen för ett visst klientel som får känna sig tuff någon gång ibland. Det får man köpa och det släpper väl ut lite övertryck också som kanske kommit någon annan väg annars.

Jag är fullständigt övertygad om att det fungerar likadant med tex klimataktivister. Dessutom för ”en god sak”. Uppmärksamheten är grejen. Som A-traktorerna nattetid. Jaja.

Med vänlig hälsning,

Jag har pratat med folk som blev stoppade i samband med hojligisternas hänsynslösa, vidriga, vårdslösa tillställning :mad:

De sa att de var jättetrevliga :) Förklarade läget och försäkrade att de skulle vara borta inom kort, vilket de var :tummenupp De jag pratat med var mestadels imponerade över hur skickliga vissa var med sina motorcyklar :yoparty

Jag förstår inte varför vissa tror att dessa hojförare haft som primärt mål att blockera trafik? :va I så fall är det väl ganska konstigt att man självmant slutar upp med sitt primära mål att liksom, blockera trafik?

Att jämföra mord/hatbrott och trafikstörning är ganska dumt, så den får stå för dig.
Och du mycket väl vet att inskränkningar i yttrandefriheten och demonstrationsrätten gör med avvägning.

Hela poängen med diskussionen är ju att efter att HD kommit fram till att med motiveringen " att skapa opinion kring [valfritt mål]" så är det ok att spärra av motorvägar oavsett tidpunkt, och trafiktryck. Skulle MadCaps evenemang ha framställts som en demonstration eller opinionsbildning så skulle det därmed inte ha klassats som sabotage.

Jag kan ärligt säga att jag var en av alla 100 tals som deltog i körandet, Trafikstoppet som många ser som så allvarligt varade totalt i 5 minuter. Annars kördes hela rundan utan stopp (förutom ett tankstopp vid en obemannad mack), Folk fick vänta lite ibland då det kommer 500+ hojar i en större klunga ut på vägen och den klugan ska hållas bilfri för allas säkerhet. Varken bilisterna vill köra bland den klungan och hojarna vill inte ha osäkra bilister som börjar köra på folk. Dom bilisterna som kommer in i klungan så får en hoj framför sig som guidar dom igenom hela gruppkörningen så att inget händer någon.

ALLA Ambulanser, Brandbilar och Poliser som kommer bakom gruppkörningen släpps igenom på vänster sida. Ja de finns tillochmed regler i sånna här körningar fast dom ej sökt om tillstånd, Som jag nämde bland annat att alla blåljusbilar har förtur genom gruppen! Och dom som ordar detta har både följebilar före och efter gruppen, Samt flertal "crew" medlemmar som hjälper till att få fram blåljus fordon snabbt om det skulle uppstå en sådan situation.

Gruppkörningen startar från en punkt och slutar på en annan plats där alla kan köra på parkering/industri områden utan trafik så att det ej stör allmännheten.

Så i det stora hela är det inte så mycket värre än en cruising eller liknande med tillstånd.

Polisen är medvetna om att detta evenemang pågår en hel vecka i Stockholm varje år och har varit trevliga mot det. Finns platser på industri områden där det samlas 100 tals hojar varje dag och kör denna vecka. Polisen kommer och tittar till läget ett par gånger om dagen utan något bekymmer.

Och nej jag är inte någon av dom som ordnar detta evenemang, Jag är bara en glad "turist" som åker till Sverige får att köra lite hoj och delta i detta roliga evenemang varje år.

Stuntkörning är också en sport och inte bara buskörning, Finns ett flertal som har det som "jobb" i Sverige och har både stora hojmärken som sponsrar dom fullt ut med nya motorcyklar osv fast dom utför detta på allmänna vägar.

Alla olika motorcykel sporter kan missbrukas. Dom som kör fullgasrepor med sporthojar på allmän väg är absolut inte bättre om man ska vara negativ mot hojfolket, Detta var bara ett exempel.

Alla får absolut ha sin åsikt om detta evenemang, Men det förstör nog inte så mycket för någon i slutändan.

Ha en fortsatt bra dag! Tack för mig 😊

Jag kan ärligt säga att jag var en av alla 100 tals som deltog i körandet, Trafikstoppet som många ser som så allvarligt varade totalt i 5 minuter. Annars kördes hela rundan utan stopp (förutom ett tankstopp vid en obemannad mack), Folk fick vänta lite ibland då det kommer 500+ hojar i en större klunga ut på vägen och den klugan ska hållas bilfri för allas säkerhet. Varken bilisterna vill köra bland den klungan och hojarna vill inte ha osäkra bilister som börjar köra på folk. Dom bilisterna som kommer in i klungan så får en hoj framför sig som guidar dom igenom hela gruppkörningen så att inget händer någon.

ALLA Ambulanser, Brandbilar och Poliser som kommer bakom gruppkörningen släpps igenom på vänster sida. Ja de finns tillochmed regler i sånna här körningar fast dom ej sökt om tillstånd, Som jag nämde bland annat att alla blåljusbilar har förtur genom gruppen! Och dom som ordar detta har både följebilar före och efter gruppen, Samt flertal "crew" medlemmar som hjälper till att få fram blåljus fordon snabbt om det skulle uppstå en sådan situation.

Gruppkörningen startar från en punkt och slutar på en annan plats där alla kan köra på parkering/industri områden utan trafik så att det ej stör allmännheten.

Så i det stora hela är det inte så mycket värre än en cruising eller liknande med tillstånd.

Polisen är medvetna om att detta evenemang pågår en hel vecka i Stockholm varje år och har varit trevliga mot det. Finns platser på industri områden där det samlas 100 tals hojar varje dag och kör denna vecka. Polisen kommer och tittar till läget ett par gånger om dagen utan något bekymmer.

Och nej jag är inte någon av dom som ordnar detta evenemang, Jag är bara en glad "turist" som åker till Sverige får att köra lite hoj och delta i detta roliga evenemang varje år.

Stuntkörning är också en sport och inte bara buskörning, Finns ett flertal som har det som "jobb" i Sverige och har både stora hojmärken som sponsrar dom fullt ut med nya motorcyklar osv fast dom utför detta på allmänna vägar.

Alla olika motorcykel sporter kan missbrukas. Dom som kör fullgasrepor med sporthojar på allmän väg är absolut inte bättre om man ska vara negativ mot hojfolket, Detta var bara ett exempel.

Alla får absolut ha sin åsikt om detta evenemang, Men det förstör nog inte så mycket för någon i slutändan.

Ha en fortsatt bra dag! Tack för mig 😊
Vad är det för evenemang?

Back