Kaos på E18 – hundratals motorcyklister stoppar trafiken

Nej, det är ju lagstadgat att dom får befinna sig där så länge dom följer order från ordningsmakten.
Icke. Det är bara, som folk redan har sagt, inte sabotage. Då blir det svårare att komma åt limmare medan motorcyklisterna i fråga bryter mot massor av trafikregler som kan beivras.

Det vet vi inte än. Många av dem är ju flitiga med att producera och publicera videobevis mot sig själva så det hänger på om polisen prioriterar. Gör de det så kommer det att ta en stund.

Dom blev dömda för ohörsamhet.

Man kan inte åtalas fler gånger för ett brott man friats för, det hjälper inte att du ändrar brottsrubriceringen.

Exempelvis så finns det fall där åklagaren varit så säker på att fälla för ett grovt brott att han låtit bli att lägga fram en alternativ åtalspunkt. Vid ett åtal för dråp pga misshandel bör åklagaren även lägga fram alternativen grov misshandel och vållande till annans död för annars riskerar gärningsmannen att bli helt friad. Och det kan möjligen överklagas i högre instans men man kan inte dra gärningsmannen till tingsrätten ytterligare en gång och hävda misshandel.

Last edited:
Dom blev dömda för ohörsamhet.

Man kan inte åtalas fler gånger för ett brott man friats för, det hjälper inte att du ändrar brottsrubriceringen.

Exempelvis så finns det fall där åklagaren varit så säker på att fälla för ett grovt brott att han låtit bli att lägga fram en alternativ åtalspunkt. Vid ett åtal för dråp pga misshandel bör åklagaren även lägga fram alternativen grov misshandel och vållande till annans död för annars riskerar gärningsmannen att bli helt friad. Och det kan möjligen överklagas i högre instans men man kan inte dra gärningsmannen till tingsrätten ytterligare en gång och hävda misshandel.
Motorcyklisterna. Jag trodde det var uppenbart att det var dem vi pratade om. Det är lite tidigt för åtal där.

Motorcyklisterna. Jag trodde det var uppenbart att det var dem vi pratade om. Det är lite tidigt för åtal där.

Ok, så vilket brott tänker du dig att de ska åtalas för nu när det bevisligen inte är ett brott att blockera vägar?

Några kanske kan åtalas för vårdslöshet i trafik ifall det kan bevisas att de faktiskt kört men jag tror att det är en ytterst liten majoritet och den stora massan var nog bara åskådare.

Alla som har framfört ett fordon på platsen kan väl anses ha varit vårdslösa i trafik?
Det är en av grundreglerna man får lära sig när man tar körkort att man inte får hindra andra.

Dessutom är ju det här organiserad brottslighet och gängverksamhet, så alla straff ska dubblas.

Fordonen är brottsverktyg och ska beslagtas och förverkas

Jag kan ta på mig att köra kvarnen som mal ner motorcyklarna, jag kommer att filma varenda en och lägga ut på youtube

Alla som har framfört ett fordon på platsen kan väl anses ha varit vårdslösa i trafik?
Det är en av grundreglerna man får lära sig när man tar körkort att man inte får hindra andra.

Dessutom är ju det här organiserad brottslighet och gängverksamhet, så alla straff ska dubblas.

Fordonen är brottsverktyg och ska beslagtas och förverkas

Jag kan ta på mig att köra kvarnen som mal ner motorcyklarna, jag kommer att filma varenda en och lägga ut på youtube

Det finns numera prejudikat på att man får hindra trafiken. Det har ett gäng miljöaktivister bestämt i HD.

Det är ju förresten bara ett par veckor sedan raggare blockerade hel din stad och igår var det i Haparanda.

Det finns numera prejudikat på att man får hindra trafiken. Det har ett gäng miljöaktivister bestämt i HD.

Det är ju förresten bara ett par veckor sedan raggare blockerade hel din stad och igår var det i Haparanda.

Men inte med fordon, då är man trafikant och får inte hindra andra.
(och som jag har skrivit tidigare har jag inget till övers för miljömupparna heller)

Raggarna blockerade inte staden för att trafiken skulle stå stilla, dom har bara så jävla dåliga fordon att dom går sönder hela tiden och blockerar trafiken, alla försöker att rulla i någorlunda hastighet om dom kan

Men inte med fordon, då är man trafikant och får inte hindra andra.
Vart står det att man inte får demonstrera med fordon?

HD skrev ju ordagrant:
"Syftet med vägblockaden på E4:an var att skapa opinion kring klimathotet och betydelsen av att för miljöns skull återställa våtmarker. Demonstrationen skedde i opinionsbildande syfte och innebar ett utövande av deltagarnas demonstrationsfrihet och yttrandefrihet"

Det går ju att göra naken fastlimmad på marken eller med valfritt motorfordon. T.ex. En Cadillac cab med raggarplanka i baksätet på högsta volym med Sven Ingvars på stereon och folk i 60-talskläder.
"Demonstrationen skedde i opinionsbildande syfte och innebar ett utövande av deltagarnas demonstrationsfrihet och yttrandefrihet" är det vägledande här man måste uppfylla.

Hur många här kommer ihåg initiativet på Barkarby i "forntiden"? Syftet var att upplåta litet asfalt att busa på avskild från övrig trafikmiljö. På så sätt göra det litet säkrare för alla.
Du det var länge sen.
Tror f*n jag har filmer därifrån fortfarande på någon disk. Kanske skulle ta ett varv och klippa ihop nått nostalgiskt :yoparty

1752423109417.png
1752423171678.png

Vart står det att man inte får demonstrera med fordon?
Här:

• Om demonstrationen sker på offentlig plats, krävs normalt tillstånd från polisen.
    • Fordonskolonner som del av en demonstration kan påverka trafiksäkerheten och ordningen, vilket gör att polisen kan ställa särskilda villkor eller neka tillstånd.
    🚨Vad måste man tänka på?
    • Ansökan om tillstånd bör innehålla detaljer om rutt, antal fordon, syfte och tidpunkt.
    • Polisen kan kräva att kolonnen leds av eskort, eller att den sker på en viss väg för att minimera störningar.
    • Om demonstrationen sker utan tillstånd eller bryter mot villkoren, kan det leda till böter eller fängelse i upp till 6 månader.
Eftersom det här är organiserad brottslighet av kriminella MC-gäng så ser jag ingen anledning att inte dubbla straffen rakt av.

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026