Yamaha FZR 1000 -87

Under mina 16 år jag ägde FZR:en så krångla inget! Inte en enda del trasig! Bara nya tändstift, olja, filter osv. Körde dock max 3-4 turer om året men ändå!

Naturligtvis…! Vi talar om en Yamaha konstruerad och byggd under åttiotalet…!

Yamahas snöskotrar från samma era är odödliga jämfört med samtliga konkurrenter. Du ser inte skillnad på de förgasargummin (eller andra gummidetaljer) som suttit i maskinen i 30-40 år jämfört med sprajtans nya från reservdelslagret.
 
Och du är det allvetande facit?
Nej, men det finns några enkla tumregler. 😄
Ett av dom är att hojen måste vara i ett orört originalskick, eller möjligtvis med tidstypiska moddar om det är en eftertraktad modell.
Om den inte är det, beror samlarvärdet på kostnaden att återställa till original. Vilket snabbt blir orimligt mycket om det inte är någon väldigt speciell modell.

Annars återstår bara värdet som reservdelshoj. Eller bruksvärdet, vilket inte är så högt för en 80-talare som gått 7000 mil och stått avställd sen 2017.
 
Vad är det som är felet med denna svarta FZR menar ni, som gör den till ett ”lik”?
Omlackad visserligen, men verkar hel och ordentligt i övrigt.
Visst, ostartad på många år, men om den är OK i motor och växellåda då?
Om kåporna är s.k. kraschkåpor, eller har lagningar så har antagligen hojen gått omkull någon gång, fast den kan ju vara OK mekaniskt ändå.
Då är det bara kåporna som inte är i ursprungsskick eller original.
Men är det någon som kan avgöra hojen bara på bilderna, eller försöker folk bara låta roliga och dissa allt som inte är 100% originalskick?

Ponera att hojen är i helt OK mekaniskt skick, då är det bra hoj för pengarna.
Visst, batteri och däck får bytas, men det får man göra på många gamla hojar oavsett priset.
Sedan kan hojen vara defekt mekaniskt.
Men ingen vet utifrån bara de bilderna.
 
Vad är det som är felet med denna svarta FZR menar ni, som gör den till ett ”lik”?
Omlackad visserligen, men verkar hel och ordentligt i övrigt.
Visst, ostartad på många år, men om den är OK i motor och växellåda då?
Om kåporna är s.k. kraschkåpor, eller har lagningar så har antagligen hojen gått omkull någon gång, fast den kan ju vara OK mekaniskt ändå.
Då är det bara kåporna som inte är i ursprungsskick eller original.
Men är det någon som kan avgöra hojen bara på bilderna, eller försöker folk bara låta roliga och dissa allt som inte är 100% originalskick?

Ponera att hojen är i helt OK mekaniskt skick, då är det bra hoj för pengarna.
Visst, batteri och däck får bytas, men det får man göra på många gamla hojar oavsett priset.
Sedan kan hojen vara defekt mekaniskt.
Men ingen vet utifrån bara de bilderna.
Ordet "lik" använde jag bara för att markera positionen i diskussionen, eftersom den jämförs med objekt som är helt original och i "mint condition" samt av rätt årsmodell.
Visst, det kan vara en funktionsduglig och fin hoj, men när det gäller att väcka intresset hos den kundgrupp som är villig att betala många gånger det priset för en originalhoj i utmärkt skick, då är den helt ointressant.
 
Vad är det som är felet med denna svarta FZR menar ni, som gör den till ett ”lik”?
Omlackad visserligen, men verkar hel och ordentligt i övrigt.
Visst, ostartad på många år, men om den är OK i motor och växellåda då?
Om kåporna är s.k. kraschkåpor, eller har lagningar så har antagligen hojen gått omkull någon gång, fast den kan ju vara OK mekaniskt ändå.
Då är det bara kåporna som inte är i ursprungsskick eller original.
Men är det någon som kan avgöra hojen bara på bilderna, eller försöker folk bara låta roliga och dissa allt som inte är 100% originalskick?

Ponera att hojen är i helt OK mekaniskt skick, då är det bra hoj för pengarna.
Visst, batteri och däck får bytas, men det får man göra på många gamla hojar oavsett priset.
Sedan kan hojen vara defekt mekaniskt.
Men ingen vet utifrån bara de bilderna.
Jag tror som någon skrev tidigare i tråden att man måste skilja på bruksvärde och samlarvärde.
Det är idag väldigt få som köper en 80-90tals sporthoj för att köra med den dagligen.
Därav är den omlackerade hojen med ca 7000 mil kanske värd 15 tusen. För att den inte har något samlarvärde alls.
Medan den hojen som tråden ursprungligen handlade om har ett samlarvärde för att den är i väldigt nära originalskick och bara hade gått 3000 mil
Och dom som vill ha en originalhoj har inte många exemplar kvar att välja på.
Sporthojar har använts, det har burnats, körts stunt och bana, Krashats.
Dom få som finns kvar kommer nog fortsätta att stiga i värde. I Sverige ligger dom fortfarande lägre än i många andra länder.
Men det gäller bara dom hojar som är original eller möjligtvis med tidstypiska tillbehör och gärna med så låga mil som möjligt.
Så ja för en samlare så är den omlackade antagligen ett "lik"
 
Last edited:
Nej, men det finns några enkla tumregler. 😄
Ett av dom är att hojen måste vara i ett orört originalskick, eller möjligtvis med tidstypiska moddar om det är en eftertraktad modell.
Om den inte är det, beror samlarvärdet på kostnaden att återställa till original. Vilket snabbt blir orimligt mycket om det inte är någon väldigt speciell modell.

Annars återstår bara värdet som reservdelshoj. Eller bruksvärdet, vilket inte är så högt för en 80-talare som gått 7000 mil och stått avställd sen 2017.
Det här är ju inte ett svar eller förklaring egentligen, eller hur? Det betyder ju ingenting alls.
 
Att Tvåtaktsmannens bästa vän Fyllesnickaren är igång och förnedrar sig själv är knappast oväntat. Det är ju bara någon vecka sedan lön så det tar väl några dagar till innan kassan har medicinerats upp…

Det är dock tråkigt att SporrtHåjJ som forum håller på att sjangsera totalt då många andra medlemmar har väldigt dålig koll dels på värdet hos ikoniska sporthojar, dels på skillnaden i värde mellan lik och toppskick.

Att någon betalar 12.000 för ett lik är i sammanhanget helt ointressant, för den här tråden handlar uppenbarligen inte om ett lik. Den här tråden handlar om en oskruvad originalhoj med relativt låga mil. Jag tippar att den hamnar runt 60.000-70.000 och att säljaren redan fått bud över utannonserade 40.000 visar att det snarare är jag som tippar rätt än något trams om 12.000, 14.000 eller 22.500…
Nämen vänta nu lite. Hade ju en fyllesnickarkollega på 80-talet på denna hoj! ..cool då, nu not so much! Förnedra dig själv kan du själv stå för Kalixlöken! :hjarta
 
Last edited:
Kanske kommer priset på Fzr 1000 att stiga lite efter detta.
Folk resonerar som så att en sådan har jag också.
Då skall jag också ha 40000.
Ser inte att deras inte är i lika fint skick
Så har det blivit med Honda Cbx 1000.
Som blivit dyra.
Jag köper det,men inte att den tråkiga Pro link modellen kostar 100000.
Den är kanske värd 30000.
 
Hojen som tråden handlar om har aldrig haft ngn särskild samlarstatus

Det är uppenbart att du inte ens vill försöka förstå ”pimpelgas” alldeles eminenta förklaring här ovan, så ditt uttalande går inte att tolka som något annat än en högst personlig åsikt.

För många andra betyder den ursprungliga FZR 1000 väldigt mycket mer. Precis som en del har en väldigt speciell relation till den första GSX-R 750’n, GSX-R 1100’n, Firebladen eller R1’an så finns det ett visst antal människor som ser exakt likadant på den ursprungliga FZR’en.

De som dillar om att en omlackad eller kinakåpad hoj har samma värde är också snett ute i diskussionen kring samlarvärde. Precis som ”pimpelgas” påpekar - VAD BLIR KOSTNADEN FÖR ATT ÅTERSTÄLLA TILL ORIGINAL…? Vet ni överhuvudtaget vad ett komplett mint condition OEM kåpset till just en 87’a FZR 1000 kostar…? Om ni överhuvudtaget hittar ett…? Helt plötsligt ter sig hojen som tråden handlar om som ett fynd jämfört med liket för 10-15-20 tusen…
 
Folk resonerar som så att en sådan har jag också.
Då skall jag också ha 40000.

Det där har ju inträffat för länge sedan vad gäller en massa gamla klassiker och framförallt gamla GSX-R. Fina hojar går för 70-80-90 tusen. Då vill någon med flera sönderspruckna kåpor, bucklad ram och ljuddämparskrapad sving ha 65 tusen…

Har man tittat på några hojar till salu så bildar man sig snabbt en tydlig uppfattning om det ”pimpelgas” beskriver ovan…
 
Back
Top