Vad har ni för bra verktyg i garaget?

Kan inte påminna mig att jag ser de ofta heller, men skulle byta bakhjulslager på en Polo vi hade förr. Blev att googla var det fanns och åka och handla medan bilen stod kvar uppallad hemma. Hade ju bara läst instruktion den gången, visste att jag hade en 30 mm hylsa, men missat att den skulle vara 12-kantig

View attachment 518100
Ja, den där är nog den enda 12-kant som jag har sett (och dragit).
 
Jag har 125 Nm på min bakhjuls-mutter och den drar jag alltid med min långa moment-nyckel (1/2). Jag gissar att det här kommer att vara den enda muttern (eller skruven) jag kommer att dra med den moment-nyckeln i framtiden.

Det finns även skruvmejslar som har moment-brytare på. Verkar smidigt till de mindre grejerna som tex kopplings-kåpan eller liknande.
Just muttrar till hjulaxlar är oftast sådana som man bör använda 6-kant och inga förlängare - låg mutterhöjd och höga moment....
 
Just muttrar till hjulaxlar är oftast sådana som man bör använda 6-kant och inga förlängare - låg mutterhöjd och höga moment....
Ja, och man kommer ju oftast åt dem utan förlängare. Jag har f.ö. köpt varsin 6-kanst-hylsa till de olika hojarnas bakaxlar (olika storlekar).
Det är värre med länkaget under hojen. Eller vissa fälgar på bilen som kräver förlängare.
 
Bahco verkar ganska bra också?
Förr var Bahco ett kvalitet verktyg som höll livet ut.
Numera är det inte bättre än något annat. Men funkar bra för hemmabruk.
Tex har stora rörtänger på jobbet som brustit i käften hänt mer än en gång. Men hittar du en gammal så är det omöjligt att ta sönder den på samma sätt.

Vi har Hilti batteri maskiner på jobbet. Folk håller det fabrikatet högt. Men tycker de får åka till reparation titt som tätt

Många fabrikat lever på sitt gamla namn
 
Skulle ni säga att Biltemas momentnycklar är av samma kvalitet som t ex Wera eller Kamasa?

Den jag har och en av deras är väldigt lika varandra. Se själva och jämför:

Kamasatools

Biltema
 
Skulle ni säga att Biltemas momentnycklar är av samma kvalitet som t ex Wera eller Kamasa?

Den jag har och en av deras är väldigt lika varandra

De drar vad jag minns rätt moment, men kvalité är ju så mycket mer än så.
Så jag skulle säga nej, biltema håller inte samma kvalité som wera och kamasa. Biltema är det man köper först, och sedan uppgraderar när man behöver något bättre.
 
Du kontrollerar enkelt dina momentnycklar med en bagagavåg och grundskolematematik. Finns en hel del om det på YouTube.

Min erfarenhet är att momentnycklar sällan ger fel moment. Bästa sorten på att hålla kalibrering över tid är modellen ”pinne som böjer sig”. Den sorten har som bonus att den är billig.
Skulle du även säga så om man har en momentnyckel från biltema av model "storlek större", som legat med anspänning på 40 nm (av kanske 140?) i kanske något år eller två? :crash
 
Gäller att vågen visar rätt då och inte är en fiskevåg. 😇
 
  • Haha
Reaktioner: DaK
Precis, så vill man ha det. Jag vill inte heller dra åt i ändlägena.

Som det är nu så har jag min (lilla momentnyckel) 1/4 som slutar vid 20Nm och till gaffeln är det 20 och 23 Nm som gäller. Det andra alternativet jag har är att ta den stora som går från 20-200Nm och den känns verkligen inte rätt att använda vid det tillfället.

Ett annat problem som jag har är att jag inte äger några 3/8 hylsor. Så går jag på den momentnyckeln behöver jag uppdatera verkstaden. Om jag köper en 10-50 Nm för 1/4 så har jag endast hylsor upp till 14. Köper jag en 1/2 momentnyckel så har jag från 10 till jag-vet-inte-hur-mycket (32?). En 10a på stora nyckeln som ska dra 20Nm är aldrig roligt. Armen på verktyget känns för långt och känslan är obefintlig.
Då hade jag dragit båda med 20Nm (till gaffeln är det 20 och 23 Nm som gäller)
Jag har också en 50 Nm med 3/8" fattning (mest till Bromsoken)
och två 110 Nm med 1/2" till hjulaxlarna men eftersom gängorna är så feta av fett från axeln
drar jag med 70Nm istället för 100 Nm (torr gånga räknar man med för hjulaxlar).
Bästa verktyget i garaget tycker jag är ett ABBA superbikestand med Front Lift Arm.
Säljs tydligen idag i paket, nedan
Och så ett bra bakre depålyft för lyfta bakhjulet för smörjning av kedjan.
 
Då hade jag dragit båda med 20Nm (till gaffeln är det 20 och 23 Nm som gäller)
Jag har också en 50 Nm med 3/8" fattning (mest till Bromsoken)
och två 110 Nm med 1/2" till hjulaxlarna men eftersom gängorna är så feta av fett från axeln
drar jag med 70Nm istället för 100 Nm (torr gånga räknar man med för hjulaxlar).
Bästa verktyget i garaget tycker jag är ett ABBA superbikestand med Front Lift Arm.
Säljs tydligen idag i paket, nedan
Och så ett bra bakre depålyft för lyfta bakhjulet för smörjning av kedjan.

Ja, det är så jag gör, 20, 20 men det finns så många andra skruvar och muttrar som ligger däromkring (strax över) så en 10-50Nm vore toppen.

Innan jag drar åt grejerna så försöker jag tvätta av gängorna med break clean. Avhjälper inte allt men det blir betydligt bättre än när de är helt infettade. Speciellt under i länkaget. Där är det ju infettat ordentligt och dras åt med 53 och 80. Viktigt att det inte blir för hårt men just där finns det ett mekaniskt stopp (distanser) så jag vet inte hur pass illa det kan blir?
Samma blir det ju för både framhjulsaxeln och bakhjulsaxeln. I så fall ska man väl kunna dra så pass hårt att man deformerar distansen och så stark är jag nog inte…

Värre (och viktigare) är det med alla skruvar som ska skruvas in i aluminium. De är ju hemska att dra. 🫣
 
Ja, det är så jag gör, 20, 20 men det finns så många andra skruvar och muttrar som ligger däromkring (strax över) så en 10-50Nm vore toppen.

Innan jag drar åt grejerna så försöker jag tvätta av gängorna med break clean. Avhjälper inte allt men det blir betydligt bättre än när de är helt infettade. Speciellt under i länkaget. Där är det ju infettat ordentligt och dras åt med 53 och 80. Viktigt att det inte blir för hårt men just där finns det ett mekaniskt stopp (distanser) så jag vet inte hur pass illa det kan blir?
Samma blir det ju för både framhjulsaxeln och bakhjulsaxeln. I så fall ska man väl kunna dra så pass hårt att man deformerar distansen och så stark är jag nog inte…

Värre (och viktigare) är det med alla skruvar som ska skruvas in i aluminium. De är ju hemska att dra. 🫣
Om jag en gammal gubbe klarar att dra så hårt så distansen deformeras (Al-rör).
Så borde du klara det. Drog med 100 Nm.
Det var för mycket för ALUMINIUM distansen.
Därför med ny Aluminiumdistans och feta gängor (har ju hjulaxlarna infettade, lättare få i dem)
drar jag med 70 Nm för samma kraft på axeln som med 100 Nm och torra gängor.
OK, är du över 80 år och helt otränad så är du äldre än mig och då ber jag om ursäkt. :Bugar
50Nm en Sonic
1753287195813.png
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top