Typ av motorolja för en nybörjare?

Pontapung

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2025
Hoj
Suzuki gsx 750F
Detta kanske är fel placerat men en admin får konfigurera det isåfall!

HEJ alla sportiga åkare!
Har ganska nyligen införskaffat mig min första hoj och det blev en Suzuki GSX 750F -91
Och ska genomföra en service på den då tidigare
Ägaren inte hade gjort de på en säsong, men hittar inget givande kring vilken typ av motorolja jag ska använda?..
kan någon kunnig inom märke och modell ge något tips så mottages detta med öppna armar!
Tack på förhand! Mvh

Har du inte fått med en instruktionsbok?
Googla annars på modellen.
Fast den hojen är så gammal nu att dess oljekrav är ett antal generationer gammal ur synvinkel oljekvaliteter.
Så de flesta standard 4-takts mc oljor typ 10W40 bör funka.
Ett tips, gå in på någon tillbehörssajt typ xlmoto.se och ange din hojmodell och år, så får du upp relevanta förslag på servicegrejer som olja, filter, drivpaket etc.

Kör på detta alternativet. Motorn i din hoj har begränsat effektuttag och risken om du går till siter där du får förslag på olja utifrån modell är att de vill sälja på dig en onödigt dyr olja. Biltemas racing är oavsett långt bättre än vad din hoj behöver trots sitt rimliga pris.

Kör på detta alternativet. Motorn i din hoj har begränsat effektuttag och risken om du går till siter där du får förslag på olja utifrån modell är att de vill sälja på dig en onödigt dyr olja. Biltemas racing är oavsett långt bättre än vad din hoj behöver trots sitt rimliga pris.
Man brukar få upp olika alternativ…samt poängen är att man ser specifikationen, om man nu saknar manualen.

Man brukar få upp olika alternativ…samt poängen är att man ser specifikationen, om man nu saknar manualen.
Ja, men i och med att TS frågar sporthoj om vilken olja han ska ha så kan det vara svårt att göra bedömningen vilket av alternativen som är rätt och riskerar därmed att det blir onödigt dyrt.

I detta fallet är det inget snack om att Biltema är det rätta svaret.

Ja, men i och med att TS frågar sporthoj om vilken olja han ska ha så kan det vara svårt att göra bedömningen vilket av alternativen som är rätt och riskerar därmed att det blir onödigt dyrt.

I detta fallet är det inget snack om att Biltema är det rätta svaret.
Förvisso, men jag tänker att han kanske inte köper första förslaget utan att ha kollat alternativen än. 🙂
Jag funderade också på Biltema, men tänkte att han skulle botanisera i olika märken innan han köper något.
Som alla vet är Biltema alltid uppe för debatt 😂
Själv skulle jag inte känna oro för deras olja vid normala konstruktioner som belastas på vettigt sätt i vanlig trafik och temperatur.

Jag hade en GSX750F -99 en gång i tiden, jag blev rekommenderad att köra med en 10-50-olja, eftersom hojen är luftkyld, av firman jag köpte av. Men det kanske också beror lite på användningsområdet, jag körde högfartstouring med passagerare, så den fick väl jobba en del.

Ursäkta TS, att jag hoppar in i din tråd. Vill inte starta upp någon ny tråd om olja, men har en fråga gällande detta ämne. Har en Yamaha xj 900 -92, som gått 5.600 mil.
Har alltid kört på "Castrol Power 1 GPS 4T 10W-40", men tänkte nu prova den ovan föreslagna oljan från Biltema Racing 10w-40. art.nr 34-038. Castrol oljan är delsyntetisk, och Biltema oljan helsyntetisk. Har det någon betydelse/inverkan på koppling, växellåda.

Ursäkta TS, att jag hoppar in i din tråd. Vill inte starta upp någon ny tråd om olja, men har en fråga gällande detta ämne. Har en Yamaha xj 900 -92, som gått 5.600 mil.
Har alltid kört på "Castrol Power 1 GPS 4T 10W-40", men tänkte nu prova den ovan föreslagna oljan från Biltema Racing 10w-40. art.nr 34-038. Castrol oljan är delsyntetisk, och Biltema oljan helsyntetisk. Har det någon betydelse/inverkan på koppling, växellåda.
När det gäller hojar med våtkoppling så är det MA eller MA2 som gäller.
Står det inte med i specen så ska den inte användas.

Tackar också för Era svar.
Enl. hemsidan så ska det i Uppsala finnas +20 st, 4 liters, så det får bli en vända dit imorgon.

Som sagt, det finns mycket att välja bland, och många ställen.
Men se bara till att du har klart för dig vad tillverkaren anger som lägsta kvalitetskrav.
T.ex. så står det 3.6 – 3.9 L API SF på ett ställe.
Eller här: https://www.motorbikespecs.net/index.php?flag=2&model_id=5835762&make=Suzuki

API SF är alltså kvalitetskravet, där SF är en versionbeteckning.
Om oljan har minst ”F” så kan du lita på att det klarar kravet.
Vet inte vilken bokstav man kommit upp till idag, kanske N?
Sedan är det viskositeten vilken är som standard 10W40 för din hoj.
Vill du prova 10W50 så funkar det med.
Den är då aningen tjockare när den är varm, vilket kan vara en fördel om motorn går varm vid hård körning eller mycket stadskörning med köer.
Samt ett gammalt knep för om möjligt minska lite mekaniskt ljud, om man har problem med det (dock löser det inte riktiga fel som orsakar ljudet).

Back