CF Moto 450 MT eller Tenere 700?

JerryS

Sporthojsnörd
Gick med
17 Dec 2017
Hoj
Nu: HD Night Rod Special Då: Ducati Monster 1200S, T7 Rally, MT10SP , XL600V, MT09SP, GL500 SilverWing, R Nine T
En ny CF med allt vad det innebär eller en 2-4år gammal T7 för 25-35K till. Hur ska man tänka? Yamaha verkar då ha kvalitet och andrahandsvärde. Eller finns det nåt annat lämpligt för de pengarna, eller mindre. KTM790/890ADV? Det bär emot att köpa en ny och bara göra den skabbigare även fast det är en CF Moto.

Jag tror du får mer för pengarna om du köper CF moto. Det är väl i princip samma hoj, eller hojtyp. Kvalitetsmässigt lika också kan jag tänka mig.

Jag tror du får mer för pengarna om du köper CF moto. Det är väl i princip samma hoj, eller hojtyp. Kvalitetsmässigt lika också kan jag tänka mig.
Ja är väl liknande hojtyp, båda är äventyrshojar, men en har större motor och mer effekt. Yamahan känns betydligt mer stabil vid landsvägskörning i högre fart än CFn vad jag kunde känna, mindre vindkänslig.
I skogen och tät terräng tyckte jag det kändes att CFn var lite mindre och lättare.
Har dock svårt att se att CF skulle ha samma kvalitet som en Yamaha , tror inte dom är där än.

Jag har bara efarenhet av CF moto fyrhjulingar, då jag har hjälpt grannar som har såna, dom håller definitivt inte japankvalitet, kanske hög kina-kvalitet, men inte japan kvalitet.

Gör med det vad du vill

inge snack om att CF moto erbjuder jävligt mycket för pengarna, vill man ha en ny hoj med alla garantier så är valet kanske enkelt. Personligen hade jag gått på en beggad T7 men då är jag trygghetsnarkoman också..

Rätt lika hojar som koncept men i helt olika klasser så de skall kanske inte jämföras på det viset.

Med vänlig hälsning,

Jag har bara efarenhet av CF moto fyrhjulingar, då jag har hjälpt grannar som har såna, dom håller definitivt inte japankvalitet, kanske hög kina-kvalitet, men inte japan kvalitet.

Gör med det vad du vill
+1 på den och ja jag köpte Yamaha där också -blir förbannad när grejer krånglar och småfel dyker upp .
har för lite utrymme tidsmässigt för sånt så då betalar jag hellre mer för begagnat som bara tuffar på blir mer o mer allergisk mot sånt 😀

Bara testat T7 och den var ju sjukt tråkig. Helt död på låga varv och kändes väldigt plastig och smattrig. Men den är ju byggd i Frankrike och har visat sig hålla ihop. Var nån svensk jotoober som köpte en CF Moto 450 och den hade alla möjliga elfel. Gick att starta när man satte i sladd i usb uttaget tex. Utan nyckel.

CFmoto lämnar fem års garanti på sina motorcyklar, kräver säkert service hos dem och torde vara inlindat i en massa "om och men".
Var och kikade på dem igår, upplevd (taktil) kvalite känns ju inte långt ifrån men kanske att den faktiska långsiktiga hållbarheten inte är på samma nivå.
Jag tänkte i alla fall provköra en 450MT kommande vecka samt 800MT-X.
Jag skulle säga att 800MT-X och T7 är mer lika varandra, MTX har bättre viktfördelning (790 ADV) och mer elektronik på gott och ont.

Tack för alla svar. Jag gillar inte heller strul och sånt som kanske kommer. Jag är alltså också en trygghetsnarkoman och vill sova gott och veta att det funkar när det är skarpt läge. Och jag är inte heller nån fan av Kinas världsherravälde. Så det får bli en T7. Jag köpte en ny T7 Rally 2022 som jag knappt körde då jag inte kunde ta att den riskerade att bli skitig och repig. :lol Jag körde den inte ens när asfalten var blöt. Så jag sålde den. Knäppt, jag vet. Jag fick även sänka den då den var snäppet för hög för mig. Men det var enkelt. Nu ska det letas. Nån som har en vit 22:a rally, eller nyare vanlig till salu?

Tack för alla svar. Jag gillar inte heller strul och sånt som kanske kommer. Jag är alltså också en trygghetsnarkoman och vill sova gott och veta att det funkar när det är skarpt läge. Och jag är inte heller nån fan av Kinas världsherravälde. Så det får bli en T7. Jag köpte en ny T7 Rally 2022 som jag knappt körde då jag inte kunde ta att den riskerade att bli skitig och repig. :lol Jag körde den inte ens när asfalten var blöt. Så jag sålde den. Knäppt, jag vet. Jag fick även sänka den då den var snäppet för hög för mig. Men det var enkelt. Nu ska det letas. Nån som har en vit 22:a rally, eller nyare vanlig till salu?
Ja det låter knäppt. Vad ska du med T7:an till då? Å en vit?

Jag köpte en KLE500 som för övrigt har snarlik spec som CFmoto 450. Jag trodde att intresset för den typen var helt dött. Tydligen inte. Fast 450n är ju en adventurer.
Den ska stå under kapell och köras i ur och skur året runt.

På FB finns en färdigrepad KLE för 15000!
Om du vill ha en hoj att köra med.

IMG_2027.jpeg
IMG_2025.jpeg

Jösses. Ja Kawan är nog tusen gånger bättre affär. Och man slipper sponsra en mordisk diktatur som har ihjäl folk till höger och vänster och önskar västvärldens kollaps.

Ja det låter knäppt. Vad ska du med T7:an till då? Å en vit?

Jag köpte en KLE500 som för övrigt har snarlik spec som CFmoto 450. Jag trodde att intresset för den typen var helt dött. Tydligen inte. Fast 450n är ju en adventurer.
Den ska stå under kapell och köras i ur och skur året runt.

På FB finns en färdigrepad KLE för 15000!
Om du vill ha en hoj att köra med.

View attachment 517825
View attachment 517824
Nämen inga ABS hallå Björn!! :)

Var och kikade på dem igår, upplevd (taktil) kvalite känns ju inte långt ifrån men kanske att den faktiska långsiktiga hållbarheten inte är på samma nivå.

Jag begriper inte detta. Jag har träffat flera som säger att CF Moto ”ser ut” att ha bra kvalitet, men jag håller inte med. Jag har varken ägt eller kört en CF Moto, men jag har synat precis en sådan där CF Moto 450 hyfsat noga då den stod uppställd på ett lyftbord.

Mitt norra öga skådade i alla fall en billig kinakedja, billiga drev, undermålig ytbehandling på ett antal skruvar och andra fästelement och dessutom en något märklig layout, alltså hur monterade detaljer omsluter varandra. Intrycket är inget annat än rakt igenom billig.

En T7’a är inte på något sätt Yamahas riktmärke för fit, finish och kvalitet. Men att en CF Moto skulle vara ens i närheten - glöm det. Och då har vi inte ens närmat oss områden som driftsäkerhet och vad som händer när man kört 100, 1000 eller 10000 mil.

Nämen inga ABS hallå Björn!! :)
En KLE har ungefär samma bromsprestanda som min DR650RSE, dvs snudd på bromsfria bromsar. Självklart kan man låsa hjulen om man verkligen vill, men att man ska råka bromsa omkull ser jag som osannolikt.

Vad gäller ursprungsfrågan så är nog Yamahan det tryggare valet.

En KLE har ungefär samma bromsprestanda som min DR650RSE, dvs snudd på bromsfria bromsar. Självklart kan man låsa hjulen om man verkligen vill, men att man ska råka bromsa omkull ser jag som osannolikt.

Vad gäller ursprungsfrågan så är nog Yamahan det tryggare valet.
Hm..minns min Zundapp ks 100 med trumbromsar...funka skitbra med ett par rejäla träskor när man skulle få stopp på skiten...:tummenupp

Back