Att fästa action-kamera på hjälm

Miiiiilton

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2025
Hoj
2015 Honda CB500F
Tjo!

Har kollat runt lite och siktar på att köpa antingen en DJI Action 5 Pro eller Insta360 Ace Pro 2. Så då kommer frågan fram, hur fan ska man fästa den på hjälmen?

Jag skulle vela ha en chin mount men det verkar vara krångligare gjort än sagt att hitta något som funkar till både kamera och hjälm. Jag har en Scorpion Evo Air 9000, den är inte så platt i fronten så de flesta fästena känns lite ostabila att ha på. Känns som att det bästa valet hade vart någonting liknande denna lösning: Insta360 Chin Mount Men även den känns som att den hade suttit lite knöligt p.g.a formen på hjälmen.

Hur löser ni det med era action kameror? Tips? Tack!

Bifogat

• 20250704_041833.jpg
    20250704_041833.jpg
    679.9 KB · Visningar: 14
  • 20250704_041838.jpg
    20250704_041838.jpg
    522.1 KB · Visningar: 14
Köpte en billig grej från Ebay som som har spännen. Funkar hyfsat på spetsig hjälm.

Annars sök på "action camera helmet mount" på eBay så får du upp flera alternativ. Jag har även testat ett av de man klistrar fast. Sitter som berget.
Köp en rulle nanotejp ifall du ångrar dig och vill flytta fästet.
Jag har även en väst. Stabilare video när man inte behöver följa med när man vrider på huvudet.
Screenshot_20250704-050103.png

Köpte en billig grej från Ebay som som har spännen. Funkar hyfsat på spetsig hjälm.

Annars sök på "action camera helmet mount" på eBay så får du upp flera alternativ. Jag har även testat ett av de man klistrar fast. Sitter som berget.
Köp en rulle nanotejp ifall du ångrar dig och vill flytta fästet.
Jag har även en väst. Stabilare video när man inte behöver följa med när man vrider på huvudet.
View attachment 517766
Tack! Ska leta runt lite till och se vad jag kan hitta.

Hittade en sånhär clip on mount. Med tanke på att de används vid cross körning så tycker jag den borde sitta rätt bra ändå. Man får med en säkerhetsrem som man kan sätta i typ D ringen ifall att de skulle trilla av. Kanske värt att testa, känns smidigt. 1751624661130.png

Michael Schumacher håller nog inte med även om hans olycka var i skidbacken och kamerafästet gick igenom skidhjälmen och skallbenet..........
Fast skidhjälm jämfört med mc hjälm är en väldig skillnad. Schumacher kommer alltid på tal när någon vill sätta fast en kamera. Om dom var lika stöttåliga kunde vi alla köra hoj med skidhjälm.

Fokusera nu på fästa kamera och inte Svenssons ultrasäkra Volvo och madrasserade lekplatser. För fan.

Jag har min på hjälmen.
Fästet är GoPro original med tejp, och jag sätter den uppe på hjälmen, så att man kan öppna för eventuell korvätning.
Har funkat kalasbra i 5år.

Även roligt med 360-modellen, så att man även kan få full sikt bakåt, och välja utsnitt i efterhand.

Jag har min framtill. Blir en miljon decibel vindtjut annars även vid låga hastigheter. Men bäst är västen. Bara man kommer ihåg att inte ha kameran på magen för då blir det bara styret som filmas.

Gjorde ett fäste till tankväskan, hyfsat resultat bildmässigt men bara brus på ljudspåret

Gjorde ett fäste till tankväskan, hyfsat resultat bildmässigt men bara brus på ljudspåret
Jag köpte en ljudinspelare på Tradera. Lite pyssel synka ljudet men om man tycker det är kul så blir det ju väldigt bra med lite övning. Eller köpa en svindyr ny GoPro med mediapack så kanske man slipper det. Jag vet inte. Jag tänker inte lägga dom pengarna.

Jag köpte en ljudinspelare på Tradera. Lite pyssel synka ljudet men om man tycker det är kul så blir det ju väldigt bra med lite övning. Eller köpa en svindyr ny GoPro med mediapack så kanske man slipper det. Jag vet inte. Jag tänker inte lägga dom pengarna.
Var tar du in ljudet för att inte få in en massa vindbrus? Har en Olympus ljudinspelare som är ganska hyfsad och till den finns en pälsmössa

Jag har en Zoom H2. Stoppar den i innerfickan. Men en mygga med "död katt" på hade nog funkat bättre. Men jag är inte SVT så innerfickan får duga. Bara man slipper vindtjutet. Har även lagt den i väskan på Harleyn och det blir rätt bra ljud det med.

Jag har en Zoom H2. Stoppar den i innerfickan. Men en mygga med "död katt" på hade nog funkat bättre. Men jag är inte SVT så innerfickan får duga. Bara man slipper vindtjutet. Har även lagt den i väskan på Harleyn och det blir rätt bra ljud det med.
Man kanske skall sätta den på baksits? Mer avgasljud o mindre vindbrus?

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...