Köp av klocka/armbandsur

Jag gick med samma seamaster var dag i närmare 10 år innan jag började på min utökning.
Ja jag är inne på 28e snart så jag tror det kan hålla ett tag till.
Hittar inget som känns värt, vettigt eller intressant nog plus att jag vet att affektionsvärdet kommer devalvera om jag skaffar ett syskon till min 16200.

Det är väl som med barn, har man ett så älskar man det verkligen, har man tio så är man nöjd om 60-70% överlever.

Men nu snackar nu ju Rolex, inte Seamaster eller hur?
Min nästa klocka blir ev en Speedmaster Moonwatch Pro. Har en deVille som då får flytta på sig.

Trodde du var mer 126610-ish?
Vet inte om jag är det ena eller det andra men min kompis hade just köpt ungefär en sådan, så det var uteslutet. Plus att jag då som nu är lite fundersam över bling utan funktion.

Lista på dykare som behövt en Rolex med dykarring:

1.
2.
3.

Men de är sjukt snygga ja.

Jag var inne på att köpa en Milgauss när den kom men det blev inte av. Nu är priserna sådana på premium klockor att frågan får anses avgjord.

Var i London häromveckan och vi väntade på frugan som skulle kolla Harrods, gick in på Breitling (inte min smak) och kollade lite, vilken cool säljare (Mohammed) som så klart fattade att föga troligt med köp när jag och tioåring kommer in och går och kollar men han såg väl sannolikt att jag hade en klocka så kanske spelade det in på bemötandet, hur som helst ville han ge grabben något att dricka samt tackade mig för att jag visar sonen värdet av riktig mekanik då de flesta barn nu bara vill ha Apple Watch och sådant. Vem vet, kanske min son kommer hem med en Breitling om tio år.

Körde inte e franska yrkesdykarna hos företaget Comex med Rollar?
Verkar så men är det inte lite som att den ena och den andra tror att F1/NHL/George Clooney/Agent 007/whatever är beroende av en schweizisk klocka? Känns 100% produktplacerat.

Rolex formed a long running partnership with Comex (Compagnie Maritime d'Expertises), a commercial diving company who conquered the depths of professional diving. Their employees worked oil platforms, lived on the sea bed, and saturation dived for days on end.

Verkar så men är det inte lite som att den ena och den andra tror att F1/NHL/George Clooney/Agent 007/whatever är beroende av en schweizisk klocka? Känns 100% produktplacerat.

Rolex formed a long running partnership with Comex (Compagnie Maritime d'Expertises), a commercial diving company who conquered the depths of professional diving. Their employees worked oil platforms, lived on the sea bed, and saturation dived for days on end.
Kanske var så att dykarna "krävde" Rolex för att det var "bäst".

Kanske var så att dykarna "krävde" Rolex för att det var "bäst".
Ja, helt säkert, lika säkert som att ingen behövde deras ring.

Finns det någon här som dyker som kan bekräfta/dementera att ringen på "dykarklockor" är totalt meningslös rent funktionellt?

Ja, helt säkert, lika säkert som att ingen behövde deras ring.

Finns det någon här som dyker som kan bekräfta/dementera att ringen på "dykarklockor" är totalt meningslös rent funktionellt?
Dykning är en materalsport. Jag tror att det nuförtiden inte finns en enda dykare som har ekonomi att äga en rolex som inte har en vettig dykdator.

För 60 år sedan var det annorlunda.

Personligen har jag dykt med min seamaster och inför dyket ändamålsenligt vridit ringen. Dock hade jag en dykdator på andra armen...

Dykning är en materalsport. Jag tror att det nuförtiden inte finns en enda dykare som har ekonomi att äga en rolex som inte har en vettig dykdator.

För 60 år sedan var det annorlunda.

Personligen har jag dykt med min seamaster och inför dyket ändamålsenligt vridit ringen. Dock hade jag en dykdator på andra armen...
Dök innan dykdator var uppfunnen - använde klockan så som du gjorde

Vad är fördelen med en grön eller rent av blå/röd ring?

Daytona är snygg, men vad var den bra för, ta tid på däckbytet?

Jag tycker att jag har köpt en bra vardagsklocka, en Citizen Eco-drive i titan. Men den spelar ju inte alls i samma liga som era monster-klockor...

Jag tycker att jag har köpt en bra vardagsklocka, en Citizen Eco-drive i titan. Men den spelar ju inte alls i samma liga som era monster-klockor...

bae75ce9bc99226ba9ecafc95d5667d5.jpg

Har en äldre motsvarighet som slutade fungera efter kanske 5 år. Besöket hos urmakaren gav tyvärr negativt resultat. Går inte att laga. (Dvs ej lönsamt)

Den var rätt dyr med mina mått mätt; gav nog kring 6.000 på Wiens flygplats för kanske 20 år sedan.

Med vänlig hälsning,

Jonej, några här spelar nog i en annan liga.

OM man skulle råka ha 80 lök + som bränner hål i fickan som inte är öronmärkt någonstans så hade nog jag impulsköpt en till hoj 10ggr av 10 innan jag satt de pengarna på en klocka. :D

Nu har min klocka gått från att vara i dåligt skick till att fullständigt ha desintegrerats, och det känns lite naket. Den har ändå hängt med sedan '08, så det får väl anses godkänt. Nu är det dock bara att ersätta den kvar.

Men jag håller på och velar om jag ska satsa och skaffa en som jag vill ha, eller om snålheten får vinna. :/

Jonej, några här spelar nog i en annan liga.

OM man skulle råka ha 80 lök + som bränner hål i fickan som inte är öronmärkt någonstans så hade nog jag impulsköpt en till hoj 10ggr av 10 innan jag satt de pengarna på en klocka. :D

Nu har min klocka gått från att vara i dåligt skick till att fullständigt ha desintegrerats, och det känns lite naket. Den har ändå hängt med sedan '08, så det får väl anses godkänt. Nu är det dock bara att ersätta den kvar.

Men jag håller på och velar om jag ska satsa och skaffa en som jag vill ha, eller om snålheten får vinna. :/
Vad väljer du mellan?

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...