Vad är Klims garanti egentligen värd?

Kalle Berg

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2022
Hoj
2008 BMW R1200R
Jag köpte en löjligt dyr Klimjacka för drygt två år sen. Efter årets första längre tur skulle jag öppna jackans blixtlås och drog förstås ner ”löparen”, som är delad i två eftersom jackan är öppningsbar även nerifrån.
Löparens båda delar hakade fast i varandra på ett märkligt sätt och satt stenhårt fast i varandra. Enda sättet att få av jackan var att dra den över huvet.
Började meka. Under mina försök att få isär skiten sprack löparen och jackan blev i princip obrukbar. Det går att dra upp blixtlåset, men blir närmast omöjligt att öppna det igen. Inte så kul.
Gick till butiken där jackan köptes (MC-varuhuset.) Efter ett dygns funderande meddelade butiken att Klims garanti inte gäller. Garantin omfattar bara produktionsmissar eller materialfel, meddelade personalen. Här handlar det möjligen om en miss i konstruktionen eller designen, som gjorde att blixtlåset blev obrukbart.
Och då får jag som konsument betala reparationen själv. Och dessutom räkna med att vara av med jackan i veckor, kanske månader.

Utan att ha läst igenom den bibba av färggranna höstlöv som brukar vara fästade på ett tekniskt plagg så vågar jag ändå säga att felet ligger här någonstans;

Sorry, du hade haft bättre chanser om du klev in i butiken i kallingar och jackan fast på överkroppen:

"Har gått omkring så här i 3 dagar nu. Fixa!"

Allt vad som skett efter det mötet hade varit butikens problem, okay?

Sedan vet jag inte om man enligt svensk konsumentköplag kan vänta sig så mycket mer än att butiken har ett antal chanser på sig att avhjälpa felet. Siffran 3 ggr flyter upp, men den kan vara fel.

Vidare skall felet vara avhjälpt inom rimlig tid, men vad är rimligt för att börja sprätta i ett tekniskt plagg som kräver speciell kompetens - mitt i sommarsverige...?

Jag hade inte lyssnat på säljaren, utan vänt mig till den europeiska distributören med ett käckt "Servus!", lite bilder och beskrivning - med utelämnade av de egna försöken. Dom sitter i Österrike fö.

Det sätt du beskriver butikens inställning på låter som dom:

A: vill slippa besvär.
B: vill slippa ha dig som kund.
C: vill slippa sälja Klim i framtiden.

Hjälp dom att nå sina mål genom att gå en trappa upp i stegen.

Last edited:
Lösningen då? Blev att knalla iväg till båt-kapellmakaren och köpa en ny ykk-löpare för exakt 17 spänn. Klippa bort ändstoppet på blixtlåset, trä av den trasiga och på med den nya. Sen sy fast ett hemslöjdat ändstopp.
Funkar. Fast jag trodde inte att det var Klims stuk, liksom.

Så länge man har garanti så ska man ALDRIG röra något själv. Tänk på att firmorna verkligen letar orsaker att kunna slippa ett garantijobb. De får sällan nog betalt för det arbetet även om det i det här fallet bara är att packa och skicka en jacka.

Tycker du löst det på bästa sätt även om du hade fått det på garanti.
Vanligtvis får du ingen ny jacka utan den skickas till Klim nånstans i världen för reparation. Det kan säkert ta någon/några månader och det vill man såkllart undvika den här delen på året.

Detta kanske inte är vad du behöver, men bara för att visa. Säljs på t ex Clas Ohlson. Verkar väldigt fiffigt. Har lagt det på minnet till den dag jag behöver själv :)

Någonstans har det gått fel i samhället. Alla tycker att "dyrt" är olika, vissa har skitmycket stålar och bryr sig inte medans andra uppfattar Klim som dyrare alternativ.

Till Trådskaparen:
Att jackan går sönder är helt jävla oacceptabelt för ett premiummärke. De borde vilja lösa detta direkt för dig och smöra med en lånejacka.

Premium idag innebär inte alltid högre kvalite och bättre service utan tvärtom ofta.

Inför framtiden ska du stå på dig mer som tidigare talare säger. Gå in med en attityd som är tydlig gällande "FIXA DETTA NU" punkt.

Hatar pesonligen mc utrustning gällande kläder hjälm etc. Priserna har gått upp nåt otroligt och Klim tar täten och ändå oftast är det samma kina-skit som övriga märken. Säger inte att just Klim är så.

Vad kostar nya Klim hjälmen idag? 27000:-?

Själv är bäste dräng…

Annars är jag inte överdrivet imponerad av Klims kvalitet och det baserar sig främst på deras produkter för snöskoter. Jag hade nämligen två par på raken av deras värsta och dyraste känga, som båda sprack på exakt samma ställe mellan hätta och sula, typ tretton månader efter inköp…”Detta har aldrig hänt förut, du måste misshandla dina kängor på något sätt som ingen annan gör, skyll yourself dumskalle”…

Nästa känga blev istället motsvarigheten från svenska Tobe och dessa har nu fungerat i 36 månader utan problem. Trots att jag tydligen ” misshandlar mina kängor på något sätt som ingen annan gör”…

Dyrast men definitivt inte bäst kvalitet är nog en lämplig sammanfattningen av Klim.

Så länge man har garanti så ska man ALDRIG röra något själv. Tänk på att firmorna verkligen letar orsaker att kunna slippa ett garantijobb. De får sällan nog betalt för det arbetet även om det i det här fallet bara är att packa och skicka en jacka.
Japp. Håller med i stort.

Jobbar till viss del av min tid med reklamationer och returer. Min första frågeställning är alltid om kund läst instruktionerna, svaret är oftast -näe.

Nu jobbar jag visserligen i en bransch där konsumentköplagen inte gäller. Men till 90% är det handhavandefel på reklamationer.

Allt till trots så blir det bäst för alla inblandade om god ton hålls. Den som blir arg och upprörd först förlorar oftast.

Klims garanti är fantastisk och har aldrig failat mig eller mina vänner. Reflexerna på ett par av våra kläder har trasats sönder eller grumlats till vid tvätt, och vi har fått helt nya kläder utan frågor. För dragkedjeproblem så har jag lämnat in jackan för reparation under lågsäsong och fått tillbaks den efter några veckor och då i nyskick.

Vi alla kör Badlands, Badlands pro eller Kodiak

I sverige är det ju återförsäljaren och inte tillverkaren som står för garantin. Så du borde väl gnälla på MC-varuhuset istället.
Om man vill ha Klim med deras fabriksgaranti så är det nog bättre att besälla från USA. Då får man tex 3 års garanti på kängor, no questions asked.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025