Jordfel KTM 1290 Super Adventure S 2019

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Jag tror att jag har ett problem med en jordpunkt på min KTM. För några dagar sen fick jag en varning för HLU Failure precis när jag startade cykeln och sen såg jag det inte igen förrän idag. Indikeringen tändes först enbart på tomgång och slocknade så snart varvet steg. Längs vägen hem kom det vid allt högre varvtal och väl hemma behövde jag komma över 3 krpm för att triangeln skulle försvinna.
Det gör att jag misstänker att en skruvad kabel håller på att lossna. Hur hittar jag de olika jordpunkterna på en 1290 SAS?

Lyset lyser trots varningen, åtminstone när jag står still.

Jag gissar att första jordpunkten att kontrollera är Minuskabeln från batteriet.
Bör vara fastskruvad i motorn. Glapp, dålig kontakt vid motorn ?
Och så är det ju alltid en ide att kolla att polskorna på batteriet är dragna. Är batteripolerna i mjukt bly så kryper blyet med tiden och polskorna på batteriet måste efterdras.

Last edited:
Jag trodde att det löst sig genom att lossa och dra åt ett par jordpunkter. Körde en sväng utan problem, men när jag kopplade ur adaptern ur 12V-uttaget tändes varningen igen. Jag har en pryl från Biltema för cig-uttag till dubbla USB. Även om den är urkopplad nu så varnar den. Antagligen någon form av glappkontakt under "instrumentpanelen".

Lelles gav några tips, men hade tid att ta sig an felsökning i september så jag grottar vidare.

När jag hade min gs 1250 så fick jag konstiga felmeddelanden när jag använde en billig adapter till usb. Köpte BMW:s variant och då försvann alla problem.

Idag föreslog Googles fantastiska AI en sida att besöka för att få mer information om de elfel jag sökt på senaste dagarna.
Jag fick oombett en länk till den här tråden.
:huvet
Jag brukar säga, läs MC-tillverkarens manual, lita inte på Experterna på SH.
Men Google, ett av världens större bolag tycker tvärtom.
Förslaget kolla MC-tillverkarens manual fanns inte med hos Google ? ? Va ?
I Haynes finns Felsökning.

ChatGPT

"HLU Failure" on a KTM 1290 Super Adventure typically refers to a problem with the Headlight Unit (HLU). KTM motorcycles, especially the 1290 Super Adventure models, use a CAN bus system and have digital error reporting that can throw such a code when something in the lighting system goes wrong.

Here’s what HLU Failure might indicate and what to do about it:

🔧 Common Causes of HLU Failure:​

1. Headlight Bulb Burnout (less likely on LED-equipped models).
  2. Loose or Damaged Wiring to the headlight unit.
  3. Water Ingress into the headlight or connectors.
  4. Blown Fuse for the headlight circuit.
  5. Software Glitch in the bike’s ECU or dashboard.
  6. Faulty Headlight Control Unit (for LED matrix lights).
  7. Aftermarket Accessories interfering with CAN bus.

✅ Troubleshooting Steps:​

1. Check Fuses:
    • Locate the fuse box and check for any blown fuses related to lighting.
  2. Inspect the Headlight:
    • Look for visible damage, water, or moisture inside the headlight assembly.
    • Turn the key on and see if the light operates normally.
  3. Check Connectors:
    • Inspect the wiring harness leading to the headlight for any loose or corroded connections.
  4. Reset the Error:
    • Sometimes cycling the ignition or disconnecting/reconnecting the battery can clear minor errors.
    • You can also use a KTM-compatible diagnostic tool (like OBDLink or DealerTool) to scan and clear codes.
  5. Software Update:
    • Visit a KTM dealer to ensure your bike has the latest firmware updates.
  6. Aftermarket Mods:
    • If you’ve installed non-OEM lights or accessories, try disconnecting them to see if the error resolves.

Mitt problem är temperaturberoende. Om jag kör i landsvägstempo kan jag åka hur länge som helst utan att det blir HLU Failure. När jag kryper i stadstrafik kommer det efter en stund, snabbare om jag åker riktigt sakta. Åker jag då med lite fartvind så försvinner det, men återkommer när jag saktar ner.

Kör jag som en särring några mil kan jag stanna nån minut innan det tänds.
Särringdata:
20250622_161802(1).jpg

Jag har plockat ur alla säkringar och kollat att de är hela och sen satt tillbaka dem.
Jag hör inte om fläktarna går över det övriga oväsendet från motorn. En fläkt som inte startar borde ge fler problem än en varning för att lyset är trasigt.

Jag har plockat ur alla säkringar och kollat att de är hela och sen satt tillbaka dem.
Jag hör inte om fläktarna går över det övriga oväsendet från motorn. En fläkt som inte startar borde ge fler problem än en varning för att lyset är trasigt.

Du känner någonstans om det blåser från fläkten. Säkringar kan se hela ut fast de är trasiga så att mäta är att veta. :)

Bara så du kan utesluta saken.

Med vänlig hälsning,

Du känner någonstans om det blåser från fläkten. Säkringar kan se hela ut fast de är trasiga så att mäta är att veta. :)

Bara så du kan utesluta saken.

Med vänlig hälsning,
Givetvis mätte jag säkringarna. Jag har ett förflutet som säkringsprovare på SEMKO.

En fläkt som startar och har samma "dåliga" jordning som lyset borde kunna ge varning att lyset är trasigt.
Har du någon länk till elschemat ?

En fläkt som startar och har samma "dåliga" jordning som lyset borde kunna ge varning att lyset är trasigt.
Har du någon länk till elschemat ?
Tyvärr inte lyckats hitta något elschema.

Att jag är tveksam till att det har med fläkten att göra beror på hur det beter sig.
Jag ska försöka beskriva det tydligare:
Körning på landsväg tills den är genomvarm ger inga problem.
Sen kör jag in på ett torg eller liknande där det går i gångfart. Efter nån minut tänds varningen.
Om jag då varvar över 2500 rpm slocknar triangeln som indikerar felet, men texten måste kvitteras.
Släpper jag ner varvtalet till tomgång tänds triangeln igen.
Om jag då åker upp i fart kommer triggervarvet successivt att sjunka och efter sju-åtta mil kan jag stanna utan att det tänds direkt.

Det gör att jag tror att någon komponent blir för varm och behöver ordentlig kylning för att återhämta sig.

Låter ju som tröskelvärdet för att trigga varningen ligger för högt? Har du kollat med handlare om det finns någon mjukvaruuppdatering som inte är gjord?

De sa att den hade fått alla uppdateringar när jag köpte den, men jag har inte haft möjlighet att kolla det. Jag får väl försöka hitta en KTM-verkstad som har tid att titta på det.

De sa att den hade fått alla uppdateringar när jag köpte den, men jag har inte haft möjlighet att kolla det. Jag får väl försöka hitta en KTM-verkstad som har tid att titta på det.
Nu vet jag inte var i landet du bor, men CEC I Göteborg var väldigt duktiga på att diagnostisera leta varför motorlampan tändes på kompisens 1290 på väg upp till Norge förra året.

Nu vet jag inte var i landet du bor, men CEC I Göteborg var väldigt duktiga på att diagnostisera leta varför motorlampan tändes på kompisens 1290 på väg upp till Norge förra året.
Jag bor i en skogsdunge mellan Enköping och Uppsala så det där är lite off. Närmsta märkesverkstad är Lelles och de kunde ta emot den i september. Nästa steg är Din MC i Sollentuna eller Karlströms i Sala. De senare känns mer inriktade på enduro.

Back