Ska man vara orolig för mänsklighetens framtid?

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Hoj
Vakum
konflikter-2024-2025.jpg
AI svarar på frågan:

Det är en rimlig och viktig fråga att ställa – ska man vara orolig för mänsklighetens framtid? Svaret beror mycket på perspektiv, men här är en balanserad bild:

1. Klimatförändringar
    Temperaturhöjningar, extrema väderhändelser, stigande havsnivåer och minskad biologisk mångfald hotar både ekosystem och samhällen.
  2. Teknologiska risker
    AI, bioteknik och autonoma vapen innebär stora möjligheter – men också risker om de används oansvarigt eller utan tillräcklig reglering.
  3. Geopolitisk instabilitet
    Politiska konflikter, kärnvapenhot och ökad polarisering (även inom länder) skapar en skör värld.
  4. Resursbrist och överbefolkning
    Vatten, mat och energi kan bli bristvaror i vissa regioner, vilket kan leda till konflikter och humanitära kriser.
  5. Informationskrig och desinformation
    Sanningen blir allt svårare att urskilja, vilket försvagar demokratier och möjligheten till gemensamma lösningar.
EDIT:
Formulerade om frågan till AI:
Ska man var orolig för mänsklighetens framtid vilka hot finns i närtid

🔥 1.​

• Närtid: Ökad risk för extrema väderhändelser, torka, bränder, översvämningar.
  • Hot: Matbrist, vattenbrist, klimatflyktingar, konflikter om resurser.
  • Vad som krävs: Globalt samarbete, snabb övergång till förnybar energi, bevarande av naturmiljöer.

🤖 2.​

• AI-risker: Missbruk av AI i krig, propaganda, massövervakning eller oavsiktliga systemfel.
  • Bioteknik: Syntetiska virus, genmodifiering utanför kontroll.
  • Cyberattacker: Kan slå ut elnät, finanssystem eller sjukvård.
  • Vad som krävs: Reglering, etiska riktlinjer, global samordning.

🧨 3.​

• Krig i Ukraina, Mellanöstern, spänningar i Asien kan eskalera.
  • Kärnvapenarsenaler finns kvar och moderniseras.
  • Vad som krävs: Diplomati, rustningskontroll, nedtrappning.

🦠 4.​

• Covid-19 visade hur sårbara vi är.
  • Fler zoonotiska sjukdomar väntas uppstå p.g.a. avskogning och djurhandel.
  • Vad som krävs: Övervakning, beredskap, snabb forskning och vaccinproduktion.

• Inflationen, arbetslöshet, AI:s påverkan på arbetsmarknaden.
  • Polarisering, misstro mot demokratiska institutioner.
  • Vad som krävs: Starkare välfärdssystem, utbildning, inkluderande politik.

Last edited:
Kul att AI sätter sig själv först i listan av teknologiska riskfaktorer. :hihi

Det har ju dock visat sig att populationskollaps är en större risk än överbefolkning på sikt. Förhoppningsvis så medför den också ett skifte i prioriteringar.

Jag tänker mig att populationskollaps där förminskande produktionskapacitet löses med automation kommer att resultera i en brain drain av besvärliga proportioner. Vi ser redan tecken på sådant.

Mänskligheten kommer överleva, men det är svåra tider på horisonten.
Ingen av de där punkterna är väl direkt nyheter heller, det har skränats om det i media så länge som jag varit medveten om vad media skränar om. Möjligtvis med undantag för geopolitisk instabilitet, vi hade ju ett par ganska okej årtionden i Europa ändå, men nu är vi tillbaka till standardläget igen.

Personligen tycker jag inte det är så kul att diskutera med chat GPT men jag tycker det är intressant att reflektera över att i princip alla problem på kartan ovan hänger ihop med avslutade kolonier.

Vad slutsatsen i det är skiljer sig nog från person till person.

Jag försökte bara få fram en bild av hur det ser ut i
våran värld, jag tar inte AI som facit med den/det sammanfattar helt ok.
Det är mycket elände just nu och hur drabbas vi av detta.
Framtiden är helt klart oviss.

Auktoritär höger, auktoritär vänster, auktoritär miljörörelse, auktoritära religiösa. Klart det går åt helvete.

Jag försökte bara få fram en bild av hur det ser ut i
våran värld, jag tar inte AI som facit med den/det sammanfattar helt ok.
Det är mycket elände just nu och hur drabbas vi av detta.
Framtiden är helt klart oviss.
Jag tror inget av det där kan utrota människan, speciellt inte klimatet, det är ju ett oerhört konstigt påstående.
Det finns ju redan massor med platser det bor människor på där det är olidligt hett.

Man kan lika gärna bara skrämmas med döden. Dock har ämnet varit på tapeten sedan människan haft domedagsprofeter som skor sig på oroliga medborgare som gärna vill se en ljusare framtid för sina barn. Då jag själv inte har några barn och heller inte vill ha, betraktar jag eländet med belåten nyfikenhet.

T ex JW har alltid gillat att skrämmas med "armageddon", den yttersta dagen då vi kommer bli sorterade i två gäng, dom gud gillar och dom han inte gillar. För mig personligen är saken väldigt enkel, jag sorterar direkt bort gud då jag inte gillar honom, han stinker som kyrkan. Så för att sammanfatta dom fem farliga punkterna:

1. Klimatet, och dess 'förändringar'. Trodde någon att klimatet inte ändrar på sig? Vi existerar på en dynamisk planet som började som en glödande magma-boll, och är just nu ett blött stenklot som internt fortfarande brinner. Planeten lever, och den skiter i oss. Att oroa sig för klimatet är som att oroa sig för att trampa i hundskit.

2. Tekno.. risker. Det var enklare att bara slå ihjäl varandra med stenar eller klubba, tekniken idag behöver ström. Lika enkel som den är att använda är den sårbar i sig själv. Den är t o m så finurlig att den kan få "virus".

3. Geopolitiskt ... Sedan människan kom på att det går bra att döda varandra och ta varandras land och prylar så har vi slipat på den iden och utvecklat en frodig verksamhet. Är det inte djurgårdare mot hammarbyare så är det vänster mot höger, eller dum mot dummare. Krig är bra, det driver på utvecklingen ;)

4. Resursbrist och överbefolkning - minns jag redan från dagis på 70-talet. Men varför oroa sig för det idag? Vi har ju tak över huvet, korv och glass och tv-spel så det räcker och blir över. Litium till batterierna för våra leksaker fixar ju barnen i Afrika, superenkelt! Och dessa dagar får dom ju även komma hit på livstids studiebesök och titta på hur bra vi har det.

5. Information / desinformation - det heter propaganda, den som håller i mikrofonen blir kändis för dagen. Demokrati är för hippis och humanitär kris blir det när Camilla inte har mjölk till kaffet. Det är vårt eget ansvar att urskilja och behålla det vi tycker låter kul. Jultomten finns, Elvis lever, och säger du emot mig är du en ond häxa som jag måste elda upp.

Vem mer tycker som jag? Vi samlar ihop ett gäng, ansöker om föreningsbidrag, och skapar ett politiskt parti... , eller en mc-klubb (?)

En hypotes tänk om det finns andra civilisationer som
betraktar oss på jorden.
Vad skulle dem dra för slutsats?
"Gör slut på människan och rädda planeten om den är sällsynt planet"
Eller bara konstatera dem överlever inte sig själva.

Dem skulle aldrig ge sig till känna.

Last edited:
Jag tror inget av det där kan utrota människan, speciellt inte klimatet, det är ju ett oerhört konstigt påstående.
Det finns ju redan massor med platser det bor människor på där det är olidligt hett.
Jag uppfattar ett hot mot mänskligheten som att det kan drabba det delar av den och inte automatiskt utplåna hela alltet.
Det är många som har svårt att leva där de bor och där klimatförändringar kommer ge fler grader extra än snittet. De flesta grödor har ganska snävt fönster där de trivs så mat kan snabbt bli bristvara.

Jag uppfattar ett hot mot mänskligheten som att det kan drabba det delar av den och inte automatiskt utplåna hela alltet.
Det är många som har svårt att leva där de bor och där klimatförändringar kommer ge fler grader extra än snittet. De flesta grödor har ganska snävt fönster där de trivs så mat kan snabbt bli bristvara.
Tycker inte man ska överdriva, låt oss säga att antalet platser som Las Vegas fördubblas, eller tripplas, är det en större eller mindre fråga än befolkningstillväxten? (Som ingen gör något alls åt)

Tycker inte man ska överdriva, låt oss säga att antalet platser som Las Vegas fördubblas, eller tripplas, är det en större eller mindre fråga än befolkningstillväxten? (Som ingen gör något alls åt)
Jag förstår inte vad du menar med ditt antagande.

Mänsklighetens framtid… tja vi kommer ju att försvinna som alla andra arter gjort och kommer att göra. Säg att vi existerat i 30.000 år och peakat de sista 3.000 i betydelsen påverkat jorden. Det blir sannolikt inga 3.000 till utan någon smitta kommer mest sannolikt att slå ut 99,9 eller rentav 100% av populationen inom något tusental år. Senast.

Det vi kan göra för de människor vi kan bry oss om (dvs de 2-3 generationer gränsande till vår egen) är att undvika krig, miljökatastrofer och för stora folkomflyttningar pga klimatförändringar.

Med vänlig hälsning,

Mänsklighetens framtid… tja vi kommer ju att försvinna som alla andra arter gjort och kommer att göra. Säg att vi existerat i 30.000 år och peakat de sista 3.000 i betydelsen påverkat jorden. Det blir sannolikt inga 3.000 till utan någon smitta kommer mest sannolikt att slå ut 99,9 eller rentav 100% av populationen inom något tusental år. Senast.

Det vi kan göra för de människor vi kan bry oss om (dvs de 2-3 generationer gränsande till vår egen) är att undvika krig, miljökatastrofer och för stora folkomflyttningar pga klimatförändringar.

Med vänlig hälsning,
Håller med om det du skriver förutom fetmarkerat, att en miljökatastrof eller varmare väder skulle ha påverkan på mänsklighetens överlevnad förefaller milt sagt fantasifullt. Vad för katastrof skulle det vara? Imorgon blir det 35° i Östergötland sägs det, vi får väl se om jorden går under eller om det om fyra månader är 6° "varmt" och regnigt.

Håller med om det du skriver förutom fetmarkerat, att en miljökatastrof eller varmare väder skulle ha påverkan på mänsklighetens överlevnad förefaller milt sagt fantasifullt. Vad för katastrof skulle det vara? Imorgon blir det 35° i Östergötland sägs det, vi får väl se om jorden går under eller om det om fyra månader är 6° "varmt" och regnigt.
Nej, men det kan tänkas leda till att folkgrupper flyttas omkring pga omständigheterna där just de bor, och hur det kan leda till krig och samhällelig oro och gnissel, har vi väl ändå sett?

Ja en katastrof kan tex innebära att 3-4 miljarder människor inte kan leva där de lever nu och flyttar på sig. Knappast utan konflikter. Men miljökatastrof kan ju vara som den där meteoriten som träffade Mexiko för 66 miljoner år sedan och utplånade en stor del av de då levande livsformerna.

Med vänlig hälsning,

Nej, men det kan tänkas leda till att folkgrupper flyttas omkring pga omständigheterna där just de bor, och hur det kan leda till krig och samhällelig oro och gnissel, har vi väl ändå sett?
Nej det har vi inte sett, tvärtom är inflyttningen till södra Europa och Las Vegas god.

Det är bara trams det där. Ta på er solkräm och njut av sommaren.

1000058124.jpg

Ja en katastrof kan tex innebära att 3-4 miljarder människor inte kan leva där de lever nu och flyttar på sig. Knappast utan konflikter. Men miljökatastrof kan ju vara som den där meteoriten som träffade Mexiko för 66 miljoner år sedan och utplånade en stor del av de då levande livsformerna.

Med vänlig hälsning,
Är det verkligen en miljökatastrof om det slår ner en meteorit? I så fall ska jag bli miljövän för det vill jag verkligen inte att det ska göra.

Att 3-4 miljarder människor skulle behöva flytta låter anmärkningsvärt, vid vilken skattesats, förlåt temperaturökning, kan de bo kvar?

Back