Frågor man vågar ställa

Jag kör alla tvåtaktare på atf. Billigare och gissningsvis bättre, särskilt för kopplingen.

Den där på din bild undrar jag om den verkligen har tillsatser för våta kopplingar?
Snabbgooglade ATF (eftersom jag inte läst genom alla oljertrådar här), hittade tex på Biltema ATF DX III, borde funka? Ska tilläggas att det är inte tävlingskörsning det handlar om, utan mer att han puttrar runt på tomten och så. Så det körs väldigt lugnt och försiktigt. OCH att förra ägaren haft crossen sen 2021 utan att byta olja, så alla byten borde vara till det bättre.. ;)

Snabbgooglade ATF (eftersom jag inte läst genom alla oljertrådar här), hittade tex på Biltema ATF DX III, borde funka? Ska tilläggas att det är inte tävlingskörsning det handlar om, utan mer att han puttrar runt på tomten och så. Så det körs väldigt lugnt och försiktigt. OCH att förra ägaren haft crossen sen 2021 utan att byta olja, så alla byten borde vara till det bättre.. ;)

Tänk på att olika ATF oljor passar olika typer av lameller.

Ja, dextron 3 har alltid funkat.

Varför skjuter man inte av kanadagässen?
Dessa flygande skitfabriker är väll ingen till gagn?
Det går att skjuta av och de är lovliga mellan 10:e augusti till jul. Ammunition kostar och det krävs mycket planering om man vill komma så nära att billigaste ammunition är användbar. Dessutom är det svårt att se vilka djur som är unga o ätliga - gammal kanadagås är jämförbar med skosula. I slutänden är därför inte tillräckligt många jägare sugna på att jaga dem. Jag har provat - ca en av tio var ok att äta.

Det går att skjuta av och de är lovliga mellan 10:e augusti till jul. Ammunition kostar och det krävs mycket planering om man vill komma så nära att billigaste ammunition är användbar. Dessutom är det svårt att se vilka djur som är unga o ätliga - gammal kanadagås är jämförbar med skosula. I slutänden är därför inte tillräckligt många jägare sugna på att jaga dem. Jag har provat - ca en av tio var ok att äta.
En större utmaning är väl att de som stör/förstör är på platser som "ingen" får jaga/jagar på.
Hade de gått runt i tusentals på "min" mark kan jag lova att de hade blivit grismat, skosulor eller inte.

En större utmaning är väl att de som stör/förstör är på platser som "ingen" får jaga/jagar på.
Hade de gått runt i tusentals på "min" mark kan jag lova att de hade blivit grismat, skosulor eller inte.
"Får" har man i hagen.

... De går också att skjuta .. Gott med lite rövinssås.

Haha jag har samma erfarenhet… De som står och håller spaning är inte de mjälla och välsmakande iaf. Svårare att jaga än vad man kan tro.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Varför var dåtidens/förrtidens (20-40-talet) motorer så svaga?
Man visste ju ändå hur en explosionsmotor fungerade tänker jag.

Auto-Union typ D motsäger din tes. :fakta

Men annars berodde det nog lite på att USA var så dominerande inom fordonsindustrin. Istället för att utveckla tekniken gjorde man bara en större motor.

Fyrtaktsmotorer behöver generellt cylinderfyllnad och höga varvtal för att ge effekt. Det kräver bl.a. utvecklade förbränningsrum, bra material och dito smörjning.

Det blev faktiskt ett ”leap” i och med katalysatorkravet i Europa 1989. Därefter effektiviserades förbränningen och mycket forskning lades på att få motorerna starkare vid given cylindervolym och varvtal.

1980 hade en ”vanlig” standard tvålitersmotor från Sverige eller Tyskland ca 100 hk. 2000 hade normalnivån flyttats till snarare 150 hk.
Fyra ventiler per cylinder, insprutning och bättre utformning av allt gjorde 50% på 15-20 år.

Italienska bilar hade fö dessa effekter redan på 1960-talet då de av skatteskäl hade mindre motorer; Fiat 124 tog tex ut 90 fina hk ur sin 1500-motor; 1800 hade 120 hk liksom Alfa Romeo.

Motorutvecklingen gynnades också av att F1 och annan motorsport fick regler om utsläpp och förbrukning.

Med vänlig hälsning,

Massor av orsaker. Dåtida vägar, fjädring och ramar begränsade hanterbar effekt.
Dåtida bensin medgav inte större effekter. Låg kompression.
Tillgängliga material var sämre.
Begränsad kunskap om bland annat utformning av förbränningsrum.
Gjutjärnscylindrar som inte ledde bort värme värst bra. Sen kom aluminiumcylindrar och slutligen vattenkylning.
Tillverkningstoleranser.
Varför ha mer effekt när bromsarna knappt kunde stanna hojen?
Motorcyklar var framför allt ett transportmedel där tillförlitlighet var viktigare än effekt.

Miller dohc hade allt redan på 30-talet och 205hk ur en radfyra på 3.3 liter. Men den kostade $2750 vilket borde motsvara runt $65000 idag. Alltså bara för motorn.

Därför köparna inte hade pengar gissar jag. Idag finns det mer pengar. Vanligt bland svennar att både pappa och mamma arbetar. Ovanligt för 70 år sedan.
Idag finns mycket effektstarka bilar men efterfrågan på Ferrari, och så vidare är fortfarande lägre än på Toyota, Volvo, VW, Renault med mycket svagare motorer.

Last edited:
Ja, just det där säger mig precis inget egentligen. För jag har ingen aning om vad det är för lameller. Min kunskapsnivå är ungefär i nivå med att jag behöver få pekat på vilken flaska jag ska köpa..haha

Då siktar jag på en sån. :)
Svarar mig själv med en rättelse, så eventuella andra förlorade själar kan få hjälp. Efter ytterligare sökande hittade jag till slut fram till att det är den här typen av olja jag söker, här fanns de specar angivna som jag skulle ha. :)

1749810000455.png

Vad i hela friden är det här för verktyg?

Hittades i en verkstad som min far har. Han slänger ogärna saker som kan vara bra att ha. Även om han inte har en aning om vad det är.

Bifogat

• 20250615_173602.jpg
    20250615_173602.jpg
    1.9 MB · Visningar: 47
Vad i hela friden är det här för verktyg?

Hittades i en verkstad som min far har. Han slänger ogärna saker som kan vara bra att ha. Även om han inte har en aning om vad det är.
Jag tycker att det ser ut som något för att låsa ett motorläge vid rembyte, men kan inte påstå att jag vet.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025