Få ur ljuddämparen ur ljuddämparen?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
På Trajjan sitter dubbla Arrow och jag har hört att det blir bra mycket mer 3-pips-rättvist ljud om man får bort den inbyggda DB-killern..eller vad man ska kalla det där röret.

Men - hur gör man det på snällaste sätt? Måste man slipa bort ytterkanten på dämparen och sedan dra ut innerröret?
Fråga nummer nästa - ökar ljudet så pass att man blir underkänd på besiktningen?
Frågan därpå - går det på något smidigt sätt återställa den där insatsen utan att behöva svetsa dit den?

Tackar ödsligast för återkoppling från expertisen.
 
På Trajjan sitter dubbla Arrow och jag har hört att det blir bra mycket mer 3-pips-rättvist ljud om man får bort den inbyggda DB-killern..eller vad man ska kalla det där röret.

Men - hur gör man det på snällaste sätt? Måste man slipa bort ytterkanten på dämparen och sedan dra ut innerröret?
Fråga nummer nästa - ökar ljudet så pass att man blir underkänd på besiktningen?
Frågan därpå - går det på något smidigt sätt återställa den där insatsen utan att behöva svetsa dit den?

Tackar ödsligast för återkoppling från expertisen.
Kan du hitta nån random look a like bild på nätet så vi får veta på ett ungefär hur det ser ut :va :brynad:7peta
 
Fram till euro 3 satt det ett c-clip, men på senare är det svetsat eller nitat.
Finns garanterat nån jeppe på YT som gjort den operationen.
 
Man blir ju helt klart nyfiken på vad som döljer sig under ändkonen, popnitarna är i vägen men det är ju snabbt fixat med en borrmaskin....
- Med en slinkelvip och borr fixar man ju det mesta, men helst vill jag ju inte förstöra mer än absolut nödvändigt av de här mint condition-burkarna.
 
IMG_0843.jpegDå är det lite lättare på min dämp.
Finnes en skruv under som lossar DBKiller
Fast jag tycker den låter tillräckligt med.
Den är ju inte legal på streets i England
 
- Med en slinkelvip och borr fixar man ju det mesta, men helst vill jag ju inte förstöra mer än absolut nödvändigt av de här mint condition-burkarna.
IMG_9775.pngFinns mängder med förstörda dämpare när man söker så vill du dom ska fortsätta vara i nyskick så låt dom vara eller borra ur nitarna i ändkonen och ta fram kapen 😬
 
Alu popnitar tål inte vibrationer särskilt bra.
Honda räsern sköt loss slutkonan på ena dämparen på Arctic Raceway för några år sedan.
Har fått ersätta några lösa popnitar sen dess.
 
Jag velar en stund till så får vi se.
Det jag saknar är det rrrrorriga trepipsljudet vid gaspådrag, där den nu låter som en artigt välbalanserad 1100. Det är är först vid höga varvtal det sköna ljudet hittar fram.
 
På Trajjan sitter dubbla Arrow och jag har hört att det blir bra mycket mer 3-pips-rättvist ljud om man får bort den inbyggda DB-killern..eller vad man ska kalla det där röret.

Men - hur gör man det på snällaste sätt? Måste man slipa bort ytterkanten på dämparen och sedan dra ut innerröret?
Fråga nummer nästa - ökar ljudet så pass att man blir underkänd på besiktningen?
Frågan därpå - går det på något smidigt sätt återställa den där insatsen utan att behöva svetsa dit den?

Tackar ödsligast för återkoppling från expertisen.


Att fullständigt tömma en ljuddämpare gör att den återuppstår som resonanskammare istället.

Det kan bli bra, men det kan också bli ett lidande för både inblandade och utomstående.

Fråga dig vilket "3-pips-rättvist ljud" du är ute efter. Med 120° förskjutning ligger Kubotadieseln närmast till hands, följt av klassisk MF 35.

Om du hoppas på det nerviga ljudet av Laverda så kommer det främst från den udda 180°-konfigurationen, parade med tunna, tomma resonansrum i kolstål och riktiga trottelförgasare med accpumpar.

Inget slår snörvlet på växling med en 180° klassisk Laverda!

Laverdasystem nytillverkas i UK, dock i rostfritt. Det lär bli en annan klang.

02524-640x428.jpg

Så prova gärna, men gör inget du inte kan backa tillbaka. Ljudet du får fram behöver inte bli njutbart, speciellt inte om ljuddämparkroppen är kort.
 
Jag velar en stund till så får vi se.
Det jag saknar är det rrrrorriga trepipsljudet vid gaspådrag, där den nu låter som en artigt välbalanserad 1100. Det är är först vid höga varvtal det sköna ljudet hittar fram.
Gissningsvis har du en servostyrd avgasventil i standardsystemet? Den lär bidra till att hålla ner ljudet på lägre varv, och påverkas inte om du skulle lyckas få bort insatserna. Kan vara både en fördel och nackdel att den är kvar beroende på inställning förstås men min poäng är att du inte nödvändigtvis uppnår det du vill enbart med att ta bort insatserna. I tillägg till felryttarens utmärkta inlägg här ovan.

-Edit- jag kan inte läsa, du har ju eftermarknadssystem på hojen. Antar att avgasventilen är borta i och med arrow-systemet.
 
Att fullständigt tömma en ljuddämpare gör att den återuppstår som resonanskammare istället.

Det kan bli bra, men det kan också bli ett lidande för både inblandade och utomstående.

Fråga dig vilket "3-pips-rättvist ljud" du är ute efter. Med 120° förskjutning ligger Kubotadieseln närmast till hands, följt av klassisk MF 35.

Om du hoppas på det nerviga ljudet av Laverda så kommer det främst från den udda 180°-konfigurationen, parade med tunna, tomma resonansrum i kolstål och riktiga trottelförgasare med accpumpar.

Inget slår snörvlet på växling med en 180° klassisk Laverda!

Laverdasystem nytillverkas i UK, dock i rostfritt. Det lär bli en annan klang.

View attachment 515502

Så prova gärna, men gör inget du inte kan backa tillbaka. Ljudet du får fram behöver inte bli njutbart, speciellt inte om ljuddämparkroppen är kort.
- Det är egentligen ingen fullständig rensning av ljuddämparna, utan snarare de här små ljudeliminatorerna man vill ta ur:

1747893143150.png

Jag har hört ljudskillnaden på just min hojmodell och det låter prima utan de där dämparna i dämparen.
 
Gissningsvis har du en servostyrd avgasventil i standardsystemet? Den lär bidra till att hålla ner ljudet på lägre varv, och påverkas inte om du skulle lyckas få bort insatserna. Kan vara både en fördel och nackdel att den är kvar beroende på inställning förstås men min poäng är att du inte nödvändigtvis uppnår det du vill enbart med att ta bort insatserna. I tillägg till felryttarens utmärkta inlägg här ovan.

-Edit- jag kan inte läsa, du har ju eftermarknadssystem på hojen. Antar att avgasventilen är borta i och med arrow-systemet.
- Jag har hört ljudskillnaden från hojar av min modell, och det låter fint utan de där insatserna. Och jo, det är standardpipor på 1050 RS.
 
Fråga dig vilket "3-pips-rättvist ljud" du är ute efter. Med 120° förskjutning ligger Kubotadieseln närmast till hands, följt av klassisk MF 35.

Lite OT: Men just en MF 135 med Multipowerlåda var det snabbaste fordonet jag tilläts köra under min uppväxt till dess att en trimmad Puch Montana övertog titeln vid 15 års ålder. Denna traktor var ett fartvidunder, grannens Puch moppe gjorde 55 km/h och det var inga problem att med marginal hålla undan homom, glapp styrsnäcka löstes genom att hålla foten på högra armen ut ur snäckan och köra med handgasen. Avsaknade av konsekvenstänk var bra vid dessa övningar för i dag tror jag inte att jag skulle köra 65 km/h med en jordbrukare från 1965 med glapp styrsnäcka.

På bilden av dämparen bakifrån verkar det sitta nån plåtbit i nedre kanten kan det vara så att denna går att slipa bort och sen ersätta med en skruv så man enklare kan lossa och stoppa tillbaka dB-killern? Eller kan det vara så att man ersatt spåret med låsringen som finns på Arrow med en påsvetsad plåtbit, i sånt fall borde man ju kunna slipa bort plåtbiten och dra ut dB-killern. Är det sen möjligt att komma åt och gänga där plåtbiten sitter bör denna kunna ersättas av lämplig skruvskalle på rätt ställe som stopp för dB-killern.

Om du ska dela dämparen vilket säker kan vara bra för att komma åt att få loss grejerna så har jag nitat ihop ljuddämpare med Biltemas rostfria popnitar då jag haft isär och packat om dämpare och har inte upplevt att det läckt genom nitarna tror att dessa var "vanliga" inte trycktäta nitar.
 
Fram till euro 3 satt det ett c-clip, men på senare är det svetsat eller nitat.
Finns garanterat nån jeppe på YT som gjort den operationen.
Brukar det inte även sitta en Torx skruv typ någon cm in som håller det på vissa modeller?

Förutsätter att TS har kollat det på hans, men på andra modeller.
 
......

Om du ska dela dämparen vilket säker kan vara bra för att komma åt att få loss grejerna så har jag nitat ihop ljuddämpare med Biltemas rostfria popnitar då jag haft isär och packat om dämpare och har inte upplevt att det läckt genom nitarna tror att dessa var "vanliga" inte trycktäta nitar.
Behövs trycktäta popnitar om man vill öka ljudet?
Trycktäta popnitar känns för mig som nått för sista 0,1 dB när man ska minska ljudet.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top