Verkstad skadade motorcykel vid däckbyte

Lämnade du nyckeln?
Det verkar inte vara en mcfirma, åtminstone inte den som funnits så länge jag kan minnas. Finns ju inte så många i den stan. Så vad är det för firma/folk?
Däckfirma, recond och lite av varje eller bilverkstad?
Jag hoppas innerligt att du inte försöker hitta en syndabock för egna misstag. Är det något annat så har någon på firman inte kunnat låta bli att testa sina skills, vilket är under all kritik.

Växelpedalen krökt?
 
Du menar stå för självrisken då?
Kommer definitivt be verkstaden som orsakade skadorna att betala självrisken, sen tar antingen deras eller min försäkring resten.

Nej, jag menar absolut inte att ”verkstaden” ska betala ägarens självrisk. De ska betala sin egen självrisk för sin egen försäkring som de förhoppningsvis har…! Annars ersätta ägaren för en fullständig reparation - inklusive byte av ram om så krävs - på en märkesverkstad.

Ägaren ska inte behöva använda sin egen försäkring då det inte är han som har klantat sig…!

Bild under MC, där den skrapade delen är i höjd med exakt de repor och bucklor i ramen som som sticker ut mest.

När jag ser den där bilden så tycker jag att du ska hänga ut ”verkstaden” här och nu på en gång. De har för h-vete lyft hojen under oljetråget…!

Endast glada amatörer och riktiga ärkefuckon lyfter en sporthoj under oljetråget eller avgassystemet då risken är uppenbar att någon av dem skadas. Proffs använder depåstöd eller möjligtvis travers.

Häng ut dem på en gång så att ingen annan går dit och får tillbaka ett spräckt oljetråg eller ett hoptryckt avgassystem…! Dessa klåpare ska inte mecka sporthoj…!
 
Lämnade du nyckeln?
Det verkar inte vara en mcfirma, åtminstone inte den som funnits så länge jag kan minnas. Finns ju inte så många i den stan. Så vad är det för firma/folk?
Däckfirma, recond och lite av varje eller bilverkstad?
Jag hoppas innerligt att du inte försöker hitta en syndabock för egna misstag. Är det något annat så har någon på firman inte kunnat låta bli att testa sina skills, vilket är under all kritik.

Växelpedalen krökt?

De sysslar både med MC och bil. Nyckeln var hos den, ja.

I stan, inte i Kristianstad dock. Är inte från Kristianstad.

Vad menar du med syndabock för egna misstag?

Mest troligt ett misstag som gjorts vid på eller avlyft från MC lyft.

Hade de kört den så hade andra delar varit skadade före de som är skadade.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
De sysslar både med MC och bil. Nyckeln var hos den, ja.

I stan, inte i Kristianstad dock. Är inte från Kristianstad.

Vad menar du med syndabock för egna misstag?

Mest troligt ett misstag som gjorts vid på eller avlyft från MC lyft.

Hade de kört den så hade andra delar varit skadade före de som är skadade.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag menade om du själv orsakat någon eller några sv skadorna, t ex hälskyddet. Lättare vurpa i övningsbanan eller så? Försökt plocka av hjulet och dabbat dig?
Du tror inte jag har såna grejer på min mcCV?
Nu har flera kunniga kommit med bra synpunkter så jag är nog beredd att äta upp mina ord.
Naturligtvis hoppas jag du får rätt på det här!! Tack och liv är ju inte körningen hotad. Få den fixad i vinter om det blir ett större jobb, kan ju t o m bli fler blessyrer på di första säsong.
Gillar att du strider och inte svalde förtreten, som jag…
 
Jag menade om du själv orsakat någon eller några sv skadorna, t ex hälskyddet. Lättare vurpa i övningsbanan eller så? Försökt plocka av hjulet och dabbat dig?
Du tror inte jag har såna grejer på min mcCV?
Nu har flera kunniga kommit med bra synpunkter så jag är nog beredd att äta upp mina ord.
Naturligtvis hoppas jag du får rätt på det här!! Tack och liv är ju inte körningen hotad. Få den fixad i vinter om det blir ett större jobb, kan ju t o m bli fler blessyrer på di första säsong.
Gillar att du strider och inte svalde förtreten, som jag…

Förstår.

Ja det måste jag eftersom jag vet hur hojjen såg ut innan och hur den ser ut nu.

MC säsongen har precis börjat och har inte ens hunnit köra en hoj jag köpt i höstas/vintras som bara stått typ.

Så glad är man inte. Måste strida


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Nej, jag menar absolut inte att ”verkstaden” ska betala ägarens självrisk. De ska betala sin egen självrisk för sin egen försäkring som de förhoppningsvis har…! Annars ersätta ägaren för en fullständig reparation - inklusive byte av ram om så krävs - på en märkesverkstad.

Ägaren ska inte behöva använda sin egen försäkring då det inte är han som har klantat sig…!



När jag ser den där bilden så tycker jag att du ska hänga ut ”verkstaden” här och nu på en gång. De har för h-vete lyft hojen under oljetråget…!

Endast glada amatörer och riktiga ärkefuckon lyfter en sporthoj under oljetråget eller avgassystemet då risken är uppenbar att någon av dem skadas. Proffs använder depåstöd eller möjligtvis travers.

Häng ut dem på en gång så att ingen annan går dit och får tillbaka ett spräckt oljetråg eller ett hoptryckt avgassystem…! Dessa klåpare ska inte mecka sporthoj…!

Ska verkligen kolla på det där. Det är faktiskt mitt första någonsin ärende med någon typ av försäkring.

Ska se vad skadeverkstäderna säger först, sen kommer jag börja kräva.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ska verkligen kolla på det där.

Jag vet inte vad det står i verkstadsmanualen till en MT, men i någon av manualerna till någon av de sista R1’orna jag hade står det uttryckligen att hojen absolut inte får lyftas under oljetråg eller avgassystem. I vilket fall som - detta är att betrakta som grundläggande kunsksper för vem som helst som kallar sig MC-mekaniker.
 
Jag vet inte vad det står i verkstadsmanualen till en MT, men i någon av manualerna till någon av de sista R1’orna jag hade står det uttryckligen att hojen absolut inte får lyftas under oljetråg eller avgassystem. I vilket fall som - detta är att betrakta som grundläggande kunsksper för vem som helst som kallar sig MC-mekaniker.

Japp! 100%


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Mail idag Måndag från verkstad:

„Hejsan och tack för mailet.

Vet faktiskt inte hur de märkena kommit dit eller om de var där innan eller efter, men jag ser ju på bilderna att där är skador. Vi lyfter ju din mc via främre och bakre axel med 2 olika lyftar, men det är ju inte där skadan är.

Just nu byter vi däck på en Indian och den lyfts enklast under motorn med en annan typ av lyft. Vissa hojjar är så dumt byggde så de lyfts enklast med stroppar i travers.

Men angående skadan där, vad vill du vi ska göra åt det för att det inte ska bli något tjabb i så fall? Jag orkar inte med tjabb utan bättre att bara lösa problemen och gå vidare i livet, det vinner alla på.

Mvh”

Sen skicka de mig bilder på hur de hanterar olika MC.
Varav bilden på min MC i arbete togs ute ståendes på svart depåstöd.

Min teori, eftersom i bucklorna och reporna hittar vi blå färg, är att de har börjat arbetet med den blåa lyften på bild men något har gått snett och den har vält. Eller att den stod på sidostöd bredvid, icke korrekt, och vält på blåa MC lyften.

Vad tror ni? De tog bild på min utomhus, på svart depåstöd, fast från andra sidan.

Jag vetifan själv. De erkänner inte men de förnekar heller inte.

En skadeverkstad är i konversation med Svedea så får se vad det blir av detta. Kommer definitivt be verkstaden som orsakade skadorna att betala självrisken, sen tar antingen deras eller min försäkring resten.


09a68a7bf5924dcf6bb14679da24f10d.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
De erkänner förvisso inte men de säger däremot att de ”vill lösa det” vilket de knappast hade gjort om de ansett sig oskyldiga.
 
Nej, jag menar absolut inte att ”verkstaden” ska betala ägarens självrisk. De ska betala sin egen självrisk för sin egen försäkring som de förhoppningsvis har…! Annars ersätta ägaren för en fullständig reparation - inklusive byte av ram om så krävs - på en märkesverkstad.

Ägaren ska inte behöva använda sin egen försäkring då det inte är han som har klantat sig…!



När jag ser den där bilden så tycker jag att du ska hänga ut ”verkstaden” här och nu på en gång. De har för h-vete lyft hojen under oljetråget…!

Endast glada amatörer och riktiga ärkefuckon lyfter en sporthoj under oljetråget eller avgassystemet då risken är uppenbar att någon av dem skadas. Proffs använder depåstöd eller möjligtvis travers.

Häng ut dem på en gång så att ingen annan går dit och får tillbaka ett spräckt oljetråg eller ett hoptryckt avgassystem…! Dessa klåpare ska inte mecka sporthoj…!
Det fetade - nja på den, vanligt missuppfattning som bara gör det jobbigare att utgå från oftast.

Ja verkstaden har ansvaret om de är vållande, men lämna juridiken åt regressavdelningarna på försäkringsbolagen. DU försäkrar DIN egendom. Ditt försäkringsbolag hjälper dig, du betalar din självrisk. Om ditt försäkringsbolag klämmer vållande på skadekostnaden och vinner, så får du din självrisk återbetald.

Mycket enklare för dig, det är just det här försäkringen är till för. Annars sitter du ju i knät på ett annat försäkringsbolag som du inte har avtal med och en part (verkstaden) som ska hjälpa dig men inte har något intresse i det.
 
Tar dom bild på alla hojar dom jobbar på under arbetets gång? Isf borde det ju gå att se om det är vanligt att dom står ute och pular t ex.
 
De erkänner förvisso inte men de säger däremot att de ”vill lösa det” vilket de knappast hade gjort om de ansett sig oskyldiga.

Precis. De är öppna för en lösning. Vilket betyder med stor sannolikhet att de vet att det har hänt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tar dom bild på alla hojar dom jobbar på under arbetets gång? Isf borde det ju gå att se om det är vanligt att dom står ute och pular t ex.

Jag vet inte. Han skrev ju ”just nu jobbar vi på en Indian” och tog en bild och skickade på hur den står på en MC lyft.

Fint nog fick jag precis det jag behövde. För jag gick hela tiden runt och undrade vilken färg MC lyften har som de använder på verkstaden.

Bucklorna och reporna har blå färg på sig nämligen. Exakt samma som MC lyften på bilden.

Men de hävdar att de inte använt den MC lyften till just min, och har tagit den där bilden på min hoj du snackar om när den står på svart depåstöd utomhus.

Förmodligen tagen efter misslyckandet med blåa MC lyften för att försäkra att ”så här har vi hanterat din MC”.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Fast har de försökt lyfta din hoj med motorlyften så är det väldigt tveksamt att hojen skulle ha träffat lyften med ramen om den ramlade. Men det där tråget är ju rent misshandlat, och det är synnerligen svårt att skrapa oljetråg om man inte gör något väldigt knasigt.
 
Ja du….
Undra var den blå färgen på bucklorna och reporna kommer ifrån isf?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ja du….
Undra var den blå färgen på bucklorna och reporna kommer ifrån isf?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Biltemablått är inte jätteovanligt så hojen kan ha vält in i lite vad som. Men tråget är extra spännande.
Någon har gjort något dumt och/eller väldigt klantigt.
 
De verkar ha lyft under motorn. Vilket jag baserar på dels märkena under men också på att valet av liten hård hammare som verktyg istället för en rejäl rekylfri gummiklubba är helt i linje med detta...

Dessutom, själv gillar jag den typen av främre depåstöd som lyfter i gaffelkronan. Jag är inte alltid perfekt och när jag inte är det så vill jag helst inte ha ett viktbärande gångjärn inblandat i meckandet. Men jag medger att det är en petitess.
 
Det fetade - nja på den, vanligt missuppfattning som bara gör det jobbigare att utgå från oftast.

Jo, jag vet hur det uppknullade försäkringsreglementet fungerar, till exempel vid ett dörruppslag på en parkering.

Det jag menar är att jag definitivt skulle begära ett uttag från deras försäkring innan jag ger dom ett erbjudande om att använda min egen försäkring. Om denna så kallade ”verkstad” bedriver någon form av seriös näringsverksamhet så har de naturligtvis försäkringar för sådana händelser.

För övrigt - fram med namnet, så fort den ekonomiska regleringen är löst. Lyfter man under oljetråget och dessutom lyckas välta hojen så ska man inte hålla på med hojar. Det kan vara bra att varna andra för dessa första klassens klåpare…!
 
Kanske är det flera misstag begångna vid samma tillfälle?
Någon ska ”bara testa” och har olämpliga skor, t ex vandrarkängor med metallhakar för skosnörena?
Försökt med det blå stödet och tappat/varit nära att tappa kull den?
Gjort den berömda ”tanerfråndepåstödetutanatthafälltutsidostödetkraschen”?
Finns mer som kan gå fel och har de fått panik kan det gå undan. Tänker att det kan vara en kombination av tabbar.

Jag är så glad att jag nu har centralstöd. Blir så mycket enklare, säkrare.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top