Hydraulisk koppling strul Aprilia RSV Mille

Nu har jag fått renoveringskitet till mastern från wemoto. Lägger upp några bilder om nån annan får samma problem.
Microswitchen i kopplingshandtaget sitter med två piggar.
3000F8B2-D616-4B5E-A8B8-4CCB93C6FF56.jpeg

Sen måste man skruva bort reglaget för blinkers och ljus för att komma åt dom två 2mm insexskruvarna som håller den manuella kallstartsgasen. (första generationens insprutning 😄) Sen får man av kopplingsreglaget från styret.
FB60479F-84E4-44BC-8D7F-D56E3FDE6EAD.jpeg

Det enda jag använde i kitet och som var helt identiskt med originalgrejorna var själva pistongen med två gummitätningar. Det var ju iofs den viktigaste delen.
2F1E15ED-C439-426B-B850-9885A95CC91E.jpeg

Slavcylindern jag beställde verkar ha försvunnit i postnords allmäna röra. Hoppas den dyker upp så småningom. Nu har jag i alla fall en fungerande koppling!
Redo för bulten. 😄
65489DE5-9C3B-4BCA-97BD-34B9A310A3AB.jpeg

Last edited:
Ropade visst hej lite för tidigt. Tog en längre provtur i går kväll och efter jag stannat för att tanka började det slira igen. Sen blev det bara värre och värre på vägen hem.
Nästan som att det blir nåt övertryck i hydrauliken när motorn blir genomvarm. Nån retur eller ventilation som är blockerad kanske?
Tyvärr gjorde jag rookiemisstaget att inte mäta lamellpaketet när jag hade det ute, men nu har jag hittat minimispecen, så skall plocka ur och mäta det också.

Ropade visst hej lite för tidigt. Tog en längre provtur i går kväll och efter jag stannat för att tanka började det slira igen. Sen blev det bara värre och värre på vägen hem.
Nästan som att det blir nåt övertryck i hydrauliken när motorn blir genomvarm. Nån retur eller ventilation som är blockerad kanske?
Tyvärr gjorde jag rookiemisstaget att inte mäta lamellpaketet när jag hade det ute, men nu har jag hittat minimispecen, så skall plocka ur och mäta det också.
Fyllde du för mycket bromsvätska i behållaren?

Fyllde du för mycket bromsvätska i behållaren?
Tror inte det, det var en av dom sakerna jag testade först, innan tätningarna i mastern pajade. Nivån var i alla fall under max.
Men i förra veckan, innan jag förstod att mastern var trasig, så gjorde jag en "reverse bleed" från slaven och upp. Och det flödade väldigt långsamt tillbaka upp i behållaren, trots bra tryck i sprutan. Vet inte om det skall vara så.

Tror inte det, det var en av dom sakerna jag testade först, innan tätningarna i mastern pajade. Nivån var i alla fall under max.
Men i förra veckan, innan jag förstod att mastern var trasig, så gjorde jag en "reverse bleed" från slaven och upp. Och det flödade väldigt långsamt tillbaka upp i behållaren, trots bra tryck i sprutan. Vet inte om det skall vara så.
Gammal eller slut slang, slangen kan funka som en backventil när den blir varm/sväller eller så har behållaren smuts i returhålet.

Det var mest ett skämt. Googlade "clutch slipping rsv mille" och fick upp nån tråd från ett amerikanskt forum där oljegurus påstod att den enda oljan som funkade var motul 5100. ;)
Vad har du för olja, har inte någon större åsikt om att den ena är bättre än den andra men just Motul undviker jag på grund av problem med kopplingsslir i stort sett alla gånger jag använt den smörjan, särskilt med kall motor/olja. Och det är inte stora hojar med massor med effekt jag pratar om, Aprilia RS250, Honda XL250 (väldigt trimmad), Husaberg 550. Den sistnämnda brände jag stållamellerna på då de blev överhettade och slog sig, svårt på isen att särskilja om det slirar på kopplingen eller bakhjulet. När det hänt blir det svårt att frikoppla men det greppar inte heller på fullgas.

Sry såg denna tråden lite sent, Men det som är felet är att 98-00 har dåliga kopplings lameller, du bör byta till 01-03 eller 04 koppling lameller, sen se till att köra Motul olja eller SBQ racing sen ska du inte ha några problem, jag har 140hp på bakhjulet på min lätt trimmade och den slirar aldrig.

Testade att justera in tryckpinnen i kopplingshandtaget två varv till innan jag rev lamellpaketet igen. Nu har jag varit ute och väckt upp grannskapet med V2 muller och kopplingen verkar greppa även när motorn är genomvarm. :) Kanske pistången i mastern låg och blockerade returen?
Men skall nog beställa nya lameller ändå, för den greppar längst ut, så det är nog bara en tidsfråga innan den börjar slira igen.

Ciao!
0C3D4928-7AB7-4AFC-A733-E114491B52D9.jpeg

Last edited:
Testade att justera in tryckpinnen i kopplingshandtaget två varv till innan jag rev lamellpaketet igen. Nu har jag varit ute och väckt upp grannskapet med V2 muller och kopplingen verkar greppa även när motorn är genomvarm. :) Kanske pistången i mastern låg och blockerade returen?
Men skall nog beställa nya lameller ändå, för den greppar längst ut, så det är nog bara en tidsfråga innan den börjar slira igen.

Ciao!
View attachment 515305
Vilket skick! Den ser ju skitfin ut!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!