Multimetern växlar mellan 14,34 och 14,35 på en bil med startad motor.
Återkommer med värdena på R6an's batteri/elsystem.
Lysande ! Min slutsats är att din Multimeter visar rätt Eller på annat sätt så tror jag att eventuellt felvisning från Multimetern är så liten så det kan vi bara bortse från, max + - 0,1 Volt. Dvs helt ointressant.
Comeback har för höga krav, 14.0+/-0.5 V är mer rimligt.
Jag har höga krav. Men när jag hade uselt ljus på Sprint RS kollade jag batterispänningen.
Med släckt belysning/parkeringsljus och motorn igång 14,3 Volt med tänt ½-ljus 13,87 Volt (klent kablage, mätt direkt på generatorn fortfarande 14,3 Volt)
På GSX1300R 14,3 Volt batterispänning från tomgång med tänd belysning och samma 14,3 Volt vid högre varvtal.
Och kaninfaan har nyss mätt batterispänning 14,34/14,35 Volt på en bil med motorn igång.
Så det verkar vara någon standard att försöka hålla ca 14,3 Volt batterispänning.
Till moderna fordon med så kallade underhållsfria batterier.
Med äldre våta batterier där man kunde fylla på batterivatten var det inte så noga.
15 Volt batterispänning under laddning rörde bara runt i batterivätskan när gasbubblorna strömmade upp genom vätskan. Och så var det att fylla på batterivatten vid behov.
Slutsatsen är att kaninfaans R6 batteri med 12,5 Volt 12 timmar efter körning
är i dåligt skick (borde vara 12,7 till 12,8 Volt) och batteriet behöver laddas
att det kan vara så att hojen inte laddar batteriet när man kör hojen så batteriet laddas ur.
Kontrolleras enklast genom att mäta batterispänningen med motorn igång och tänd belysning.
Är batterispänningen 13,87 Volt med tänd belysning på en 2001 Sprint Rs med Lucas Electriska så borde väl en nyare Yamaha ha minst 14,0 Volt ? För det borde ju inte vara så att endast Suzuki och bilar klarar ca 14,3 Volt batterispänning med motorn igång och tänd belysning ?