2019 R6 blixt från klar himmel! wtf?

Jag misstänker att den här inte är så "smart". Eller att jag inte förstår när den gör det isåfall?...
På bilden i inlägg #13 ser man en liten batterisymbol längst ner till vänster i displayen.
Den betyder att batteriet i multimetern är dåligt ('brukar vara ett 9V batteri).

På bilden i inlägg #13 ser man en liten batterisymbol längst ner till vänster i displayen.
Den betyder att batteriet i multimetern är dåligt ('brukar vara ett 9V batteri).
Jag visste inte ens att den har ett batteri. Byta det kan ju vara en början...
Tack faan! :Bugar

Last edited:
I förhoppningen att bjuda på ett gott skratt så här är en bild på batteriet som satt i multimetern:
Som nästan var ifrån förra århundradet... :rullandeu:huvet
Multimetern (med ett fräscht 9v batteri) visar 12,5 på ett nyladdat mc-batteri som batteriladdaren inte indikerar något fel på och laddade fullt på 25min.
Så jag misstänker nu stator eller regulator rectifier och efter en första titt på videon kändes det inte som nåt jag bör försöka mig på men jag skall sova på saken.

Bifogat

• 20250515_000223.jpg
    20250515_000223.jpg
    30.8 KB · Visningar: 19
I förhoppningen att bjuda på ett gott skratt så här är en bild på batteriet som satt i multimetern:
Multimetern (med ett fräscht 9v batteri) visar 12,5 på ett nyladdat mc-batteri som batteriladdaren inte indikerar något fel på och laddade fullt på 25min.
Så jag misstänker nu stator eller regulator rectifier och efter en första titt på videon kändes det inte som nåt jag bör försöka mig på men jag skall sova på saken.
Det är bara att kolla strömmingen ut från rectumfriern och in i den med motorn igång. Om det inte kommer in någon ström i den är generatorn död, in det kommer in ström men inte ut så är likriktare/regulator död.

Har du en Citroen med taskigt batteri och till slut lyckas starta den, Så kan du få felkoder som följer med tills du nollat dem med OBD dator 👌
Appropå Citroen och julgran så har jag aldrig sett fler varningslampor på en gång än när min XM sköt ett hydraulrör på motorvägen. Den tände allt och konverterade sen till lowrider med taskig borms. Nåja. Nog OT. :)

Snyggt foto på batteriet från oktober 2001. Kan vi får ett lika snyggt foto på din batteriladdare ?
Det är lite anmärktningsvärt att batteriet var fulladdat på 25 minuter.
Ett urladdat BRA batteri brukar ta längre tid att ladda inbillar jag mig.
Och när du mätte spänningen efter laddning var spänningen 12,5 Volt. Mätte du spänningen direkt efter batteriladdaren tagits bort från batteriet var det anmärkningsvärt låg spänning. Ett Yausa brukar ha en spänning i området 12,7 till 12,8 Volt efter 1 dygn (24 timmar efter batteriet laddats). Det här batteriet (laddat) mätte 12,72 Volt när jag tog det ur frysen. Sedan hängde jag på en batteriladdare:
Det tog kanske 2 minuter tills laddaren slog av laddningen, batteriet var laddat.
Jag väntade sedan 10 minuter innan jag mätte spänningen. Då såg det ut så här.
1747325463405.png
Nu har det gått 1 timme sedan laddaren var ansluten till Yuasa batteriet. Multimetern mäter fortfarande 13,03 Volt.
Så jag tycker dina 12,5 Volt på ditt nyladdade Yuasa batteri är lågt.
Om du startar motorn och mäter batterispänningen
med släckt ljus (om det går ?) Vad blir batterispänningen då ?
med tänt ljus ! Vad blir batterispänningen då ?

Last edited:
Snyggt foto på batteriet från oktober 2001. Kan vi får ett lika snyggt foto på din batteriladdare ?
Det är lite anmärktningsvärt att batteriet var fulladdat på 25 minuter.
Ett urladdat BRA batteri brukar ta längre tid att ladda inbillar jag mig.
Och när du mätte spänningen efter laddning var spänningen 12,5 Volt. Mätte du spänningen direkt efter batteriladdaren tagits bort från batteriet var det anmärkningsvärt låg spänning. Ett Yausa brukar ha en spänning i området 12,7 till 12,8 Volt efter 1 dygn (24 timmar efter batteriet laddats)
Uppdatering #4
Jag var senare ut och körde nån timme, utan att stanna och starta motorn x-antal ggr, och sen har den stått under sömnperiod.
Efter 12 timmar var jag ute och mätte batteriet som då stod på 12,39.
Vilket verkar styrka att:
*batteriet är nog inte helt fräscht (låga spänningen)
*batteriet verkar ändå behålla spänningen. (volt=spänning, ampere=ström? #inteelektriker)
*batteriet verkar inte laddas under körning.
slutsats: jag skall försöka mig på vad Ulvhamne säger i post #25 (https://www.sporthoj.com/forum/threads/2019-r6-blixt-från-klar-himmel-wtf.295662/post-6775242)

Jag vill, återigen, uttrycka min tacksamhet för all hjälp, coaching och tålamod som ni alla bjuder på.
:hojraket :shrules

Det är bara att kolla strömmingen ut från rectumfriern och in i den med motorn igång. Om det inte kommer in någon ström i den är generatorn död, in det kommer in ström men inte ut så är likriktare/regulator död.
Eftersom jag lätt går vilse i nomenklaturen och blir förvirrad av ditt användande av 'regulator':
rectumfrier = regulator rectifier och likriktare/regulator = stator?
den enda information jag har att utgå ifrån är denna video vars namnangivelser överrenstämmer med service-manualen.:
#noob

Uppdatering #4
Jag var senare ut och körde nån timme, utan att stanna och starta motorn x-antal ggr, och sen har den stått under sömnperiod.
Efter 12 timmar var jag ute och mätte batteriet som då stod på 12,39.
Vilket verkar styrka att:
*batteriet är nog inte helt fräscht (låga spänningen)
*batteriet verkar ändå behålla spänningen. (volt=spänning, ampere=ström? #inteelektriker)
*batteriet verkar inte laddas under körning.
slutsats: jag skall försöka mig på vad Ulvhamne säger i post #25 (https://www.sporthoj.com/forum/threads/2019-r6-blixt-från-klar-himmel-wtf.295662/post-6775242)

Jag vill, återigen, uttrycka min tacksamhet för all hjälp, coaching och tålamod som ni alla bjuder på.
:hojraket :shrules
Kruxet är att vi inte vet om Multimetern visar rätt.
Visar Multimetern rätt är 12,39 Volt batterispänning 12 timmar efter en körtur för lite.
Det borde med FRISKT Yuasa batteri ligga mellan 12,7 och 12, 8 Volt OM laddningen under körning med tänt ljus fungerat.
Har du möjlighet mäta batterispänningen med Multimetern på en bil med startad motor ?
Batterispänningen på en bil med startad motor tror jag ligger på 14,3 +-0,1 Volt (14,2 till 14,4 Volt)
Visar Multimetern batterispänning 14,2 upp till 14,4 Volt på en bil med startad motor ja då visar Multimetern rätt.
Vad visar Multimetern för batterispänning på Yamahan med startad motor och tänt Ljus.
Vid tomgång, ca 1200 RPM ? Volt
och när motorn blivit varm vid 4000 RPM ? Volt
när motorn blivit varm, vid 8000 RPM ? Volt
Borde vara ganska lätt att mäta batterispänningen nu när du monterat sladd med kontakt för batteriladdning ..... det borde ju vara lätt komma åt kontakten för att mäta batterispänningen.

Last edited:
Eftersom jag lätt går vilse i nomenklaturen och blir förvirrad av ditt användande av 'regulator':
rectumfrier = regulator rectifier och likriktare/regulator = stator?
den enda information jag har att utgå ifrån är denna video vars namnangivelser överrenstämmer med service-manualen.:
#noob

Ta inte mina ord som korrekta, men rectumfrier = regulator/rectifier. Stator är en del i generatorn, klumpen med alla lindningar. Det är vanligtvis den som är trasig i en generator men kan vara lödningar eller annat som gett sig med så jag säger lite slavigt bara generator.
Rectifier är den delen som gör om växelström till likstrom, och regulator är delen som ser till att det alltid är rätt volt.

Och rectumfrier är mest ett feluttalande av rectifier med lite humor. rectum frier.

Och rectumfrier är mest ett feluttalande av rectifier med lite humor. rectum frier.
Jag tog nog skämtet men blev tveksam över övrig formulering. Tack för vidare förklaring.

Kruxet är att vi inte vet om Multimetern visar rätt.
...
när motorn blivit varm, vid 8000 RPM ? Volt
Återkommer, förhoppningsvis, med dessa mätningar.
Knepet för att kolla multimetern mot startad bilmotor läggs på långtidsminnet.

Om spänningen över batteripolerna inte stiger upp mot 14v motorn är igång har du nåt knas med laddningen. Oftast är det statorn som pajar. Men det går att kolla med en multimeter. Googla.

Har du möjlighet mäta batterispänningen med Multimetern på en bil med startad motor ?
Batterispänningen på en bil med startad motor tror jag ligger på 14,3 +-0,1 Volt (14,2 till 14,4 Volt)
Visar Multimetern batterispänning 14,2 upp till 14,4 Volt på en bil med startad motor ja då visar Multimetern rätt.
Multimetern växlar mellan 14,34 och 14,35 på en bil med startad motor.
Återkommer med värdena på R6an's batteri/elsystem.

rectumfrier = regulator rectifier...
Den runda manicken kallar de flesta för Stator. Den sitter i motorn och är jobbig att byta.
Den fyrkantiga har man inte lyckats att komma överens om vad den skall heta, förutom att ordet skall börja på R. Den brukar sitta under sadeln och vara lätt att byta.

Multimetern växlar mellan 14,34 och 14,35 på en bil med startad motor.
Återkommer med värdena på R6an's batteri/elsystem.
Lysande ! Min slutsats är att din Multimeter visar rätt Eller på annat sätt så tror jag att eventuellt felvisning från Multimetern är så liten så det kan vi bara bortse från, max + - 0,1 Volt. Dvs helt ointressant.
Comeback har för höga krav, 14.0+/-0.5 V är mer rimligt.
Jag har höga krav. Men när jag hade uselt ljus på Sprint RS kollade jag batterispänningen.
Med släckt belysning/parkeringsljus och motorn igång 14,3 Volt med tänt ½-ljus 13,87 Volt (klent kablage, mätt direkt på generatorn fortfarande 14,3 Volt)
På GSX1300R 14,3 Volt batterispänning från tomgång med tänd belysning och samma 14,3 Volt vid högre varvtal.
Och kaninfaan har nyss mätt batterispänning 14,34/14,35 Volt på en bil med motorn igång.
Så det verkar vara någon standard att försöka hålla ca 14,3 Volt batterispänning.
Till moderna fordon med så kallade underhållsfria batterier.
Med äldre våta batterier där man kunde fylla på batterivatten var det inte så noga.
15 Volt batterispänning under laddning rörde bara runt i batterivätskan när gasbubblorna strömmade upp genom vätskan. Och så var det att fylla på batterivatten vid behov.

Slutsatsen är att kaninfaans R6 batteri med 12,5 Volt 12 timmar efter körning
är i dåligt skick (borde vara 12,7 till 12,8 Volt) och batteriet behöver laddas
att det kan vara så att hojen inte laddar batteriet när man kör hojen så batteriet laddas ur.
Kontrolleras enklast genom att mäta batterispänningen med motorn igång och tänd belysning.
Är batterispänningen 13,87 Volt med tänd belysning på en 2001 Sprint Rs med Lucas Electriska så borde väl en nyare Yamaha ha minst 14,0 Volt ? För det borde ju inte vara så att endast Suzuki och bilar klarar ca 14,3 Volt batterispänning med motorn igång och tänd belysning ?

Last edited:
Lysande ! Min slutsats är att din Multimeter visar rätt Eller på annat sätt så tror jag att eventuellt felvisning från Multimetern är så liten så det kan vi bara bortse från, max + - 0,1 Volt. Dvs helt ointressant.
...
Kontrolleras enklast genom att mäta batterispänningen med motorn igång och tänd belysning.
Är batterispänningen 13,87 Volt med tänd belysning på en 2001 Sprint Rs med Lucas Electriska så borde väl en nyare Yamaha ha minst 14,0 Volt ? För det borde ju inte vara så att endast Suzuki och bilar klarar ca 14,3 Volt batterispänning med motorn igång och tänd belysning ?
Uppdatering #5
Varit ute och kört en bit och borde givetvis ha tagit med multimetern och stannat på nåt industriområde och varvat och mätt där folk inte ligger och sover..
Eftersom jag hade den hemma och inte vill väcka grannarna kl 4 på morgon så blev det endast en tomgångsmätning med lyset på.
Växlande mellan 13,97 och 14,2V...
Så nu fattar jag ingenting. Jag skall mäta vid olika varvtal, som tidigare föreslaget, på fredag kväll och se vad som visas.
#alltgårjupåelektricitet #sömn

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back