2019 R6 blixt från klar himmel! wtf?

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen und/そして 2019 Yamaha R6
Nyköpt hoj. Bra ägarhistoria. Kört tre ggr i förra veckan/helgen. Startat utan problem hela tiden.
Sen gjorde den plötsligt såhär:

jag har inte en massa offentliga fäjstwitt-tok-konton så videon hamnade på första fria.
Sajten verkar ofarlig. Länken verkar funka. Videon är på 9sek och 4,5mb

Tacksam för tips och ideer.
 
Uppdatering:
Eftersom den enda förändring jag tillfört var en inkopplad 'snabbkoppling' som kom med batteriladdaren, inkopplat på polerna till en kontakt utanpå cykeln så man skulle kunna ladda utan att ta av sadeln, så tog jag ut batteriet och kollade laddningen.
Batteriet verkar inte ha laddat under körning.
Efter laddning, och med borttagen snabbkoppling, startade den piggt och som vanligt.
Och om några dagar får jag väl veta om det numera laddar under körning?
Jag förstår fortfarande inte varför instrumentpanelen lyser upp som en julgran när det var för lite ström för att starta men det kanske är en feature för att förvirra noobs?
Om någon läst så här långt så tackar jag för tålamodet och är väldigt mottaglig för tips gällande uppföljande hantering av det här.
#fwiw #worldpeace
 
SH har tappat stinget ser jag och inte öst på med svar mellan 02.19-04.57 en tisdagsmorgon :lol

Du kan ju kolla enkelt om den laddar med motorn igång.
Mät spänningen på batteriet med motorn avstängd och sen en gång till med motorn igång.
Den borde ligga på över 12 v motorn avstängd och någonstans runt 14.x med motorn igång.
 
SH har tappat stinget ser jag och inte öst på med svar mellan 02.19-04.57 en tisdagsmorgon :lol

Du kan ju kolla enkelt om den laddar med motorn igång.
Mät spänningen på batteriet med motorn avstängd och sen en gång till med motorn igång.
Den borde ligga på över 12 v motorn avstängd och någonstans runt 14.x med motorn igång.


Vi väntar bara på @Comeback
 
Uppdatering:
Eftersom den enda förändring jag tillfört var en inkopplad 'snabbkoppling' som kom med batteriladdaren, inkopplat på polerna till en kontakt utanpå cykeln så man skulle kunna ladda utan att ta av sadeln, så tog jag ut batteriet och kollade laddningen.
Batteriet verkar inte ha laddat under körning.
Efter laddning, och med borttagen snabbkoppling, startade den piggt och som vanligt.
Och om några dagar får jag väl veta om det numera laddar under körning?
Jag förstår fortfarande inte varför instrumentpanelen lyser upp som en julgran när det var för lite ström för att starta men det kanske är en feature för att förvirra noobs?
Om någon läst så här långt så tackar jag för tålamodet och är väldigt mottaglig för tips gällande uppföljande hantering av det här.
#fwiw #worldpeace
Elektronik kan bete sig lite hur som helst när spänningen blir för låg. Allt bygger på att komponenter har rätt spänningsnivå i förhållande till varandra och är det fel kan det bli galet.

Jag hade en bil för många år sen med batteriproblem och precis när startmotorn slutade snurra drog den igång precis allt (torkare spolning helljus...). Det hjälpte inte.
 
Jag hade en bil för många år sen med batteriproblem och precis när startmotorn slutade snurra drog den igång precis allt (torkare spolning helljus...). Det hjälpte inte.
LOL

Min enda erfarenhet av 'dåligt batteri' är när startmotorn knappt dras runt och den går långsammare och långsammare när man sitter och hoppas att faanskapet skall starta...

:hojraket :shrules
 
Uppdatering:
Jag förstår fortfarande inte varför instrumentpanelen lyser upp som en julgran när det var för lite ström för att starta men det kanske är en feature för att förvirra noobs?
Fullständigt normalt på all modern skit, motorcyklar och bilar.
Så man kan se om nån lampa dött.
Drar så lite ström att även ett taskigt batteri klarar av det.
 
Fullständigt normalt på all modern skit, motorcyklar och bilar.
Så man kan se om nån lampa dött.
Drar så lite ström att även ett taskigt batteri klarar av det.
Har du en Citroen med taskigt batteri och till slut lyckas starta den, Så kan du få felkoder som följer med tills du nollat dem med OBD dator 👌
 
Enda gången jag sett alla lamporna lysa i instrumentklustret var när generatorn slutat ladda. Alla lampor utom laddningslampan då. Italienare tänker du? Näpp, Mercedes 90-tal när ”de var som bäst”. 🤣🤣🤣

När jag ser märkliga elfel helt plötsligt är det oftast knas med batteri eller laddning.
 
Elektronik kan bete sig lite hur som helst när spänningen blir för låg. Allt bygger på att komponenter har rätt spänningsnivå i förhållande till varandra och är det fel kan det bli galet.

Jag hade en bil för många år sen med batteriproblem och precis när startmotorn slutade snurra drog den igång precis allt (torkare spolning helljus...). Det hjälpte inte.

LOL

Min enda erfarenhet av 'dåligt batteri' är när startmotorn knappt dras runt och den går långsammare och långsammare när man sitter och hoppas att faanskapet skall starta...

:hojraket :shrules

Så var det förr men nu har vi modärn teknik, som är mycket bättre än gammalt skit kunde vi lära oss i en annan tråd. :hihi
Fullständigt normalt på all modern skit, motorcyklar och bilar.
Så man kan se om nån lampa dött.
Drar så lite ström att även ett taskigt batteri klarar av det.

Liknar det som hände med en Street Triple. Dåligt batteri. Ingen förvarning och eftersom lyset inte går att stängas av fick säkringen ryckas. Samma som till startmotorn så det blev att springa.
En R6 borde vara lättare att springa igång än en 120 graders trippel.
 
Uppdatering #2 och tack faan! allihopa.
Som n00b utan mek-erfarenhet annat än Toyota med Hayes-manual så lutar jag mig emot sporthoj's samlade expertis först och Ari på "shop-manual" på youtube.
Tydligen skulle man börja med att ladda upp batteriet, låta det stå över natten och se om det håller laddningen.
Det gjorde det.
Så nu var jag ute igen igår och skall börja med att kolla laddningen efter körning+ytterligare ett dygn.
Som jag förstått det så om det är lågt vid denna mätning kan det vara fel på 'stator' eller 'regulator/rectifier' och det fanns en video om det också.
Men jag hoppas att det inte skall gå så långt utan att det bara var nåt med 'snabbkopplingen' som förstörde för den, tydligen, känsliga lilla R6an.
Håll tummarna!
:hojraket :shrules
 
med 'inställningen' på bilden visar batteriet 15.4
exakt samma som vid första tillfället efter laddning.
har jag verkligen rätt inställning på multimetern när ett 12v batteri visar 15+
#elektriker/schmelektriker
 

Bifogat

  • 20250514.1754.multimeter.jpg
    20250514.1754.multimeter.jpg
    42.8 KB · Visningar: 24
med 'inställningen' på bilden visar batteriet 15.4
exakt samma som vid första tillfället efter laddning.
har jag verkligen rätt inställning på multimetern när ett 12v batteri visar 15+
#elektriker/schmelektriker
Blybatteri eller nåt Life/lipo(lättvikts)batteri.
Eller så är multimetern lite felkalibrerad, men 15 kan vara "rätt" vid laddning(dvs laddaren inkopplad) (14,5 är normalt).
13-13,5 bly fullt laddat.
 
med 'inställningen' på bilden visar batteriet 15.4
exakt samma som vid första tillfället efter laddning.
har jag verkligen rätt inställning på multimetern när ett 12v batteri visar 15+
#elektriker/schmelektriker
Om motorn var igång, är din spänningsregulator paj.
Om motorn inte var igång, är din multimeter paj.
 
med 'inställningen' på bilden visar batteriet 15.4
exakt samma som vid första tillfället efter laddning.
har jag verkligen rätt inställning på multimetern när ett 12v batteri visar 15+
#elektriker/schmelektriker
Multimetern varnar för dåligt batteri (i multimetern).
 
Om motorn var igång, är din spänningsregulator paj.
Om motorn inte var igång, är din multimeter paj.
Motorn var inte igång. Multimetern gammalt arvgods.
Bör man köpa/undvika någon speciell multimeter eller funkar biltema?
 
Multimetern varnar för dåligt batteri (i multimetern).
Jag misstänker att den här inte är så "smart". Eller att jag inte förstår när den gör det isåfall?
Vid 15.4 var det det enda förändringen i displayen och inga andra lampor lös.
 
Uppdatering #3
Batteriet laddas inte under färd. Om det beror på batteriet eller nåt annat har jag ingen aning om.
Skall försöka förstå videon jag länkade ovan och använd min tveksamma multimeter som videon instruerar.
Återkommer efter det med uppdatering #4...
Kan det vara att batteriet helt enkelt är slut? Stämmer uppförandet med slut på batteriets livstid?
Kul som faan att köra iallafall. :shrules :hojraket
 

Bifogat

  • 20250514_225735.jpg
    20250514_225735.jpg
    41.7 KB · Visningar: 10
Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back
Top