Gasturbinhoj = JETeskoj!

Då var startskottet för satsningen på 200MPH påbörjad, jag knäckte ju 300km/h sist jag körde så 200 mph (321.9km/h) är ju nästa givna mål.

View attachment 514289

För att inte koka både ben och batteri så ska jag cerakoata avgashuset med Piston Coat, jag är certifierad på att lägga Cerakoat yrkesmässigt så jag gör det själv.

View attachment 514290

Idag plockade jag loss alla delar som ska få ett lager coating, det tog ungefär dubbelt så lång tid att plocka ur drivningen än vad det brukade göra då jag helt glömt i vilken ordning man måste göra det.

View attachment 514291

Nu var det lite mer luft i ramen, vad det lider ska jag snygga till allt och göra något slags spilltråg under tankarna så jag inte riskerar orsaka en 2km lång sanering ifall en svets spricker.

Imorgon ska det coatas. Påminner mig om en snabbkurs i engelsk grammatik jag läste i Pytons skoldagbok när jag gick i mellanstadiet. Frasen "she wore a fur coat for the disco" översattes med "hon var för kåt för att diska".

Allt var fan bättre förr.
Hur är det att köra stelbenare i 300 knyck?! 😮

Fy fan vad skönt att du hittat tillbaka till glädjen i detta bygget. För mig som varit med från start och läst alla 6302 inlägg så känns det som att en del av Sporthoj som jag inte visste saknades har hittat hem. Det är en riktigt mysig nostalgisk känsla samtidigt som spänningen över vad som komma skall byggs upp.

Jag vet att jag någonstans i tråden skrivit att du behöver aldrig "bli klar" utan resan med all utveckling och tester är det som är givande med projektet men flera års pauser tas helst bara om det verkligen behövs.

Ja klar blir man nog aldrig med hojen, det skulle vara om den går i backen så jag måste börja om på nytt. Då lär jag nog göra nåt annat istället.

Känslan från körningarna som ren jetmotor är att jag har betydligt mer kräm i denna motor än i förra, så jag behöver nog inte ens pressa den för att ta nya PB på One Mile de kommande åren.

Något jag behöver få tag i är ett litet 530 bakdrev till GSXR-fälg, jag har ett 40t nu och vill dreva den snabbare så 36t vore najs. Då sänker jag varvet på drivlinan och sliter mindre på grejorna, jag tappar bara någon procent effekt på det.

Riskera HMF-anmälningar i Dumpforumet och droppa Cerakoatade turbindelar i byggtråden, allt på en vanlig sketen fredag. Jag är i ett flow!

JU-02 316.JPG

Lite svårt att ta vettiga bilder i garaget, jag passade på att ta ett kort utomhus när störtregnet passerat. Det blir redigt jäkla bra tror jag. Då det är en funktions-coating finns det inga färger att välja på utan det blir vad det blir, men det skäms inte för sig ändå.

JU-02 317.JPG

Problemet är bara att nu ser helt plötsligt resten av hojen ut som skit.

Trevlig helg på er!
/Anders

Riskera HMF-anmälningar i Dumpforumet och droppa Cerakoatade turbindelar i byggtråden, allt på en vanlig sketen fredag. Jag är i ett flow!

View attachment 514318

Lite svårt att ta vettiga bilder i garaget, jag passade på att ta ett kort utomhus när störtregnet passerat. Det blir redigt jäkla bra tror jag. Då det är en funktions-coating finns det inga färger att välja på utan det blir vad det blir, men det skäms inte för sig ändå.

View attachment 514319

Trevlig helg på er!
/Anders
Här har du en själsfrände!

Idag passade jag på att plocka loss bränsleplenumet för att kolla så spridarna flödar som dom ska och för att få en skvätt färg på det.

JU-02 319.JPG

Vid senaste provstarten rök det en del från motorn vilket tyder på att en eller flera av spridarna inte var dragna tillräckligt hårt, jag måste stryka på en skvätt flänstätning på aluminiumbrickorna så dom håller tätt.

JU-02 320.JPG

Och till sist en raggarcoating med sprayburk på bränsleplenumet som grädde på moset.

JU-02 321.JPG

Inför nästa säsong ska jag plocka isär resten av motorn och lägga keramisk coating inuti för att minska värmespridningen till lagerhuset, men i år nöjer jag mig med att fixa till kraftturbinen och se till så jag har en bränslepumpsstyrning i reserv inför One Mile.

Igår kväll gick det en timme till att provflöda alla spridare (en visade sig vara tät så det var värt besväret) samt att meka tillbaka alltihopa med flytande tätning på brickorna.

JU-02 322.JPG

Med det avklarat började jag skruva ihop drivlinan igen.

JU-02 324.JPG

För värmeexpansionens skull sitter inte turbinhjulet stumt monterat utan med ett lätt glapp mellan två tandade brickor, skruven som håller ihop paketet låses med en stump rostfri tigtråd.

JU-02 325.JPG

Fattar ju inte så mycket men jäklar vad fränt detta bygge är, jäkligt kul att du är tillbaka här.

View attachment 514318

View attachment 514319

Trevlig helg på er!
/Anders
Military standard color - kan aldrig gå fel.

För de första motortesterna behöver jag inte ha drivlinan i hojen, det är till och med en fördel att inte ha den där då den stillastående kraftturbinen bromsar avgaserna och ger onödigt höga temperaturer när man varvar upp motorn.

Så jag kannibaliserade en gammal jetpipa och gjorde en avgasböj, så motorn får andas fritt när jag provar ut den.

JU-02 326.JPG

Det underlättar också ifall det visar sig att mina spridare inte blev helt täta, då är det lätt att plocka loss dom. Jag var ut och sprang en sväng nyss och kom på att fiberbrickor nog är ett bättre val än de aluminiumbrickor som sitter där nu, fiberbrickor sväller lite av bränslet och självtätar.

JU-02 327.JPG

Precis här vill man inte stå när det ska till och startas, då blir det varmt åt smalbenen...

Trevlig kväll på er!

Då var startskottet för satsningen på 200MPH påbörjad, jag knäckte ju 300km/h sist jag körde så 200 mph (321.9km/h) är ju nästa givna mål.

View attachment 514289

För att inte koka både ben och batteri så ska jag cerakoata avgashuset med Piston Coat, jag är certifierad på att lägga Cerakoat yrkesmässigt så jag gör det själv.

View attachment 514290

Idag plockade jag loss alla delar som ska få ett lager coating, det tog ungefär dubbelt så lång tid att plocka ur drivningen än vad det brukade göra då jag helt glömt i vilken ordning man måste göra det.

View attachment 514291

Nu var det lite mer luft i ramen, vad det lider ska jag snygga till allt och göra något slags spilltråg under tankarna så jag inte riskerar orsaka en 2km lång sanering ifall en svets spricker.

Imorgon ska det coatas. Påminner mig om en snabbkurs i engelsk grammatik jag läste i Pytons skoldagbok när jag gick i mellanstadiet. Frasen "she wore a fur coat for the disco" översattes med "hon var för kåt för att diska".

Allt var fan bättre förr.

Har ofta funderat på om du skulle hitta tillbaka. Gött att du är tillu🤘

Pyton ungdomens dagar deluxe.
Hittade enPyton från ca 90 på secondhand för nåt år sen i jävligt bra skick och jag kunde inte motstå att köpa den. Frun tittade på tidningen och sen på mig och bara skakade på huvudet🤣👋

Nog för att vi i Mobacken Racing hade mycket fyr för oss med jetsparkarna, men den här uppfinnargubbens nivå nådde vi aldrig i närheten av. Snacka om vidunderlig makapär, hade Åke Gustavsson tagit sig till Speed Weekend skulle fartrekordet i 38JET rykt all världens väg.

Se, njut och förundras! Trevlig helg!

För att starta hojen använder jag 200bars lufttuber, och dom tar slut rätt fort.

Ett problem jag haft är att jag måste snurra motorn i 5-6 sekunder under gasolförvärmningen (gasol används för att hetta upp brännkammaren innan den kan bränna flygfotogen) och det stjäl en inte obetydlig del av lufttubernas innehåll som jag egentligen behöver för starten.

Men nu är det slut med det, jag satte en 12v fläkt i ramen riktad mot insuget och kopplade den mot knappen för tändningen.

JU-02 330.JPG

Så när jag ska förvärma motorn håller jag inne en knapp som startar tändning och fläkt, sen vrider jag på gasoltuben och det poppar till direkt och brinner inuti motorn. På bara några sekunder är motorhöljet alldeles varmt så det funkar förträffligt.

Sen plockade jag isär alla bränsle- och oljefilter på hojen och rengjorde dom, det var någon metallspåna här och där från skräp som legat i tanken men överlag såg det fint ut.

JU-02 331.JPG

Under tiden jag rensade filtren stod högtryckspumpen ute på gräsmattan och fyllde en lufttub, planen är att jag ska veva igång hojen imorgon eftermiddag nämligen. Film kommer ifall det blir av.

JU-02 328.JPG

Trevlig kväll på er!

Last edited:
Det blev en söndag i hojens tecken, först 25 mil med Vitpilen för att kolla när dotterns fotbollslag sopade gräsplanen med Myssjö/Oviken. Sen hem och provstarta turbinhojen.

JU-02 334.JPG

I vanlig ordning när saker har stått ett tag blir det strul när man ska få liv i skiten, så även denna gång. Jag hade lyckats sätta gasol och fotogenanslutningarna fel så jag tömde ena lufttuben innan jag insåg misstaget.

Efter att ha bytt plats på slangarna funkade det bättre, det märktes att jag är lite ringrostig i startproceduren då det ska tajmas med tändning, gasolkran, lufttub och PWM-modulen för soppapumpen. Jag kommer nog bygga en automatisering till starten vad det lider, så jag bara behöver trycka på en knapp och sen sköter hojen sig själv med uppstarten.

Jag hade justerat ner oljetrycket lite i våras och det var onödigt, när oljan blev lite ljummen sjönk trycket snabbt ner mot 3.5kg vilket är det tryck där systemet stänger bränslepumpen för att rädda lagringen.

Bra att se så det funkar som det ska, jag ställde upp oljetrycket till 5kg men hade inga fler fyllda lufttuber så jag gjorde kväll. Ska pumpa upp fler tuber och ställa lite inför nästa start, lär inte dröja allt för länge.

Tjo!

Gött med riktig helgalen högteknologi rakt ur vedboden igen. JAS är mediokert jämfört med det här.

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back