Norge-resa 2025

Det kaaaan vara sol i Norge också. Ibland.

1 juni 2023, på väg från XXXXX (minns inte) till Filefjell. Fylkesveg 293, tror jag.
(Guzzin är inte världsbäst just på grus, men det funkar någorlunda p g a låg tyngdpunkt och god balans.)
View attachment 513993

Hemsedal 2 juni 2023, c:a 600 m ö h. Fortfande snö (mest konstsnö troligen) i pisterna fastän +20 och barmark i övrigt.
View attachment 513994
Absolut, därav jag åkt till Norge flera gånger med förhopningen att i alla fall få 1 soldag :cool:
Det är dom soldagarna som man fått på resan som lurar hjärnan till nästa säsong att åka tillbaka. Lite som när man dricker alkohol, dagen efter säger man aldrig mer, går tiden lite så kan det hända igen.

Norge är fantastiskt vackert, som ett vykort överallt, och som @uncletom skrev, det är så mycket att titta på så risken att köra för fort minskar helt klart och kurviga vägar. Synd bara att det ALLTID regnar i Norge. Har nog inte lyckats klämma in någon resa i Norge utan att det regnat. Man spanar i väderappen, ska jag åka dit, nej regn, eller ska jag åka dit, också regn. Lite överdrivet, har haft sol i Norge också men alltid regn. Och det är sällen lite duggregn, mer som dusch. Men därför det är så grönt o fint där. Himlen verkar klarna när framdäcket rullar mot sverige och när man passerar över gränsen in i Sverige igen kommer solen. I år blir det inte Norge i alla fall. Får se vilket lands regnväder jag lyckas pricka in. Goretex stället har i alla fall varit en bra investering. 🌦️🌦️🌦️
Bergen får ca 6000 mm regn per år. Tvåa i världen.
Jag har varit där tre gånger. Bara soligt och fint.
Jobbresa 2008 och 2009 (dagen Michael Jackson och Farrah Favcett dog) samt på hoj i juni förra året.

IMG_0675.jpeg
Dom som bor där säger att det regnar ofta och mycket.

Jag har åkt i lite duggregn en gång ut mot Ålesund.

Alltså avrundar jag uppåt till bara sol i Norge.
I år ska jag åka dit tre gånger. Hoppas det håller i sig. 🌞

Annars är Italien regnsäkert. 👍

Nyss kollat väderprognosen på Klart för Norge. Ska vara 23+ I Stryn i morgon. Riktigt fin prognos 1vecka framåt. Kollade tre städer Drammen,Voss och Stryn. Problemet är väl att många fina vägar inte har öppnat än. Kollade nyss orten Dalen en ort man ofta för förbi när man ska till Lysebotn. Hela nästa vecka 25-29+La till detta stycke i efterhand om Dalen.

Last edited:
Nyss kollat väderprognosen på Klart för Norge. Ska vara 23+ I Stryn i morgon. Riktigt fin prognos 1vecka framåt. Kollade tre städer Drammen,Voss och Stryn. Problemet är väl att många fina vägar inte har öppnat än. Kollade nyss orten Dalen en ort man ofta för förbi när man ska till Lysebotn. Hela nästa vecka 25-29+La till detta stycke i efterhand om Dalen.
Helt sjukt, trodde du skämtade men det stämmer, varmt o bra väder hela nästa vecka där. Så kul att man jobbar :huvet

Nu är resan mer eller mindre färdigplanerad.
Kommer åka Moss-Horten vidare till Lysnebotn där vi tar färjan till Forsand. Sen vidare uppåt genom landet till trollstigen och atlantkustvägen där vi vänder och åker genom dalarna på hemvägen.

Tror jag har koll på de flesta färjor mm men har ni tips på saker att tänka på inför resan eller sevärdheter man inte får missa så är alla tips välkommna. 🙂

Ska bli jäkligt kul iallafall, det här är en resa jag velar göra länge.

Nu är resan mer eller mindre färdigplanerad.
Kommer åka Moss-Horten vidare till Lysnebotn där vi tar färjan till Forsand. Sen vidare uppåt genom landet till trollstigen och atlantkustvägen där vi vänder och åker genom dalarna på hemvägen.

Tror jag har koll på de flesta färjor mm men har ni tips på saker att tänka på inför resan eller sevärdheter man inte får missa så är alla tips välkommna.

Ska bli jäkligt kul iallafall, det här är en resa jag velar göra länge.

När skall du åka? Alla vägar är inte öppna ännu, tex Trollstigen brukar öppna första helgen i juni.

Med vänlig hälsning,

Blir under semestern i Juli.
Jag hoppas att dom vägar jag vill åka är öppna annars får jag anpassa mig, kommer säkert köra vilse ändå.
Finns kanske mer info även på andra ställen, men 14:e juli verkar dom planera att öppna Trollstigen igen:

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti