Honda NSR 125 R 1989 drömhojen från ungdomen

Nu kom det ett paket jag väntat på, har jagat hela världen känns det som för att hitta rearsets antingen hela original eller eftermarknads. Slutade med Raask, så glad att äntligen hittat några.

Alla original begagnade lider av samma problem som de jag har, böjda inåt så fotpinnen lutar nedåt. Många är svetsade särskilt högra sidan.

Men nu hoppas jag detta blir bättre!

IMG_8528.jpeg IMG_8527.jpeg IMG_8526.jpeg IMG_8525.jpeg

Nu kom det ett paket jag väntat på, har jagat hela världen känns det som för att hitta rearsets antingen hela original eller eftermarknads. Slutade med Raask, så glad att äntligen hittat några.

Alla original begagnade lider av samma problem som de jag har, böjda inåt så fotpinnen lutar nedåt. Många är svetsade särskilt högra sidan.

Men nu hoppas jag detta blir bättre!

View attachment 514181 View attachment 514182 View attachment 514183 View attachment 514184
RAASK hade på hyllan ett sista par till en 40 år gammal ( udda )hoj jag hade, lycka!

Är monteringsatsen komplett?
Det finns en bricka med en böjd flärp på som reglerar hur högt upp bromspedalen går. Plus en fjäder.
Vrid brickan med flärp i läge och dra åt muttern till fotpinnen. Flärpen ska vara som ett stopp på ovansidan av pedalen.
Jag har sett att folk inte får dit den rätt så då pekar pedalen 25-30 grader uppåt.
Att lyfta hela benet för att kunna bromsa är inte så rejsigt.

Jag har bara haft äldre satser med fasta fotpinnar men fjädern och brickan är nog samma.

Är monteringsatsen komplett?
Det finns en bricka med en böjd flärp på som reglerar hur högt upp bromspedalen går. Plus en fjäder.
Vrid brickan med flärp i läge och dra åt muttern till fotpinnen. Flärpen ska vara som ett stopp på ovansidan av pedalen.
Jag har sett att folk inte får dit den rätt så då pekar pedalen 25-30 grader uppåt.
Att lyfta hela benet för att kunna bromsa är inte så rejsigt.

Jag har bara haft äldre satser med fasta fotpinnar men fjädern och brickan är nog samma.
Allt monteringsmaterial är i påsen, har sorterat allt och det ser komplett ut. Köpt nytt från Raask så det ska vara komplett.

Ja jag stressade och mätte utvändigt, så M14 är det kanske. Ska mäta igen.

Oavsett stort tack för tipset om Aliexpress, var så fokuserad på EBay och Amazon. Finns mängder på Ali så jag hittar nog där. 🙏🏻😊
Comeback (användaren på SH) fick mig att börja med Aliexpress, nya möjligheter öppnades upp. Jag var insnöad på Ebay och de lokala butikerna.

Hämtat bromsslangar från Hydroscand och börjat pussla ihop kåpor och rearsets. Väntar på färg till bromsoken för att kunna göra klart dem.

Målsättningen nu är att ha hojen klar till Knix-körning på Lockarp nästa söndag. En och en halv vecka måste ju räcka. 😂

Provmonterat kåpa som jag tillverkat beslag till samt lagat:
IMG_8608.jpeg IMG_8607.jpeg
Det är inte snyggt, men det är en helrenovering som krävs för att det ska vara någon idé att lägga ned mer tid och pengar än jag redan gör. Det ska sitta ihop ordentligt och vara funktionellt.

Börjat pyssla med att få på rearsetsen från Raask:
IMG_8606.jpeg IMG_8604.jpeg IMG_8603.jpeg

Blir ganska ordentligt bakåt- och ffa uppåtflytt:
IMG_8605.jpeg

Nu står hojen på egna hjul iaf:
IMG_8602.jpeg

Problem ska man ju ha! Tyckte hojen verkade låg bak efter jag bytte dämparen, men det är lite svårt att se utan alla kåpor på i garaget. Men det ser fel ut, så jag tog ur nya dämparen och visst fan är den kortare, en centimeter ca.

Tänkte direkt att det måste vara fel, så började kolla på att returnera den. Upptäckte då att Betor angett måttet till 255mm öga till öga, och det stämmer med den jag har fått. Nu kan det ju fortfarande vara så att de har fel i sina mått från början, men det känns som en lång process med ett företag i Spanien.

Vill hellre försöka lösa problemet här hemma. Kanske jag har sådan tur att övre ögat går att skruva av min gamla befintliga och skruva på den nya? Övre ögat finns som reservdel hos Honda, det är inte beskrivet hur man tar loss i verkstadsmanualen dock. Kommer nog att behöva hjälp här.

IMG_8619.jpeg IMG_8618.jpeg IMG_0166.gif

Trist att upptäcka detta nu, borde naturligtvis ha kollat detta noggrannare när jag fick hem dämparen.

Nån som har något bra råd här?

Problem ska man ju ha! Tyckte hojen verkade låg bak efter jag bytte dämparen, men det är lite svårt att se utan alla kåpor på i garaget. Men det ser fel ut, så jag tog ur nya dämparen och visst fan är den kortare, en centimeter ca.

Tänkte direkt att det måste vara fel, så började kolla på att returnera den. Upptäckte då att Betor angett måttet till 255mm öga till öga, och det stämmer med den jag har fått. Nu kan det ju fortfarande vara så att de har fel i sina mått från början, men det känns som en lång process med ett företag i Spanien.

Vill hellre försöka lösa problemet här hemma. Kanske jag har sådan tur att övre ögat går att skruva av min gamla befintliga och skruva på den nya? Övre ögat finns som reservdel hos Honda, det är inte beskrivet hur man tar loss i verkstadsmanualen dock. Kommer nog att behöva hjälp här.

View attachment 514630 View attachment 514631 View attachment 514632

Trist att upptäcka detta nu, borde naturligtvis ha kollat detta noggrannare när jag fick hem dämparen.

Nån som har något bra råd här?
Spontan tanke, finns det eftermarknads dogbones? Alltså nr 8 samt 9 på bilden. Då kanske du kan ändra profilen och få upp bakdämparen den bit som saknas?

Spontan tanke, finns det eftermarknads dogbones? Alltså nr 8 samt 9 på bilden. Då kanske du kan ändra profilen och få upp bakdämparen den bit som saknas?
Tveksamt - det finns inga eftermarknadsdämpare ens - förutom den jag köpt, Betor. Men har inte letat, så det gör jag nu. :) Tack för tipset!

Är den övre infästningen svetsad i ramen? På min VFR är det ett löst fäste som är bultat, så den går att förlänga om man vill (vilket jag fick göra när jag bytte till en CBR929 stötdämpare)

Är den övre infästningen svetsad i ramen? På min VFR är det ett löst fäste som är bultat, så den går att förlänga om man vill (vilket jag fick göra när jag bytte till en CBR929 stötdämpare)
Gjuten aluram med genomgående skruv som utgör övre infästning, så tyvärr sitter fästet där det gör.

Tveksamt - det finns inga eftermarknadsdämpare ens - förutom den jag köpt, Betor. Men har inte letat, så det gör jag nu. :) Tack för tipset!
Nr 8 är inte svår att tillverka. Hålen borras enligt den geometri du själv vill ha, ytterkontur och lätthål fräser man fritt i en manuell fräs eller ännu hellre i en cnc-maskin

Nr 8 är inte svår att tillverka. Hålen borras enligt den geometri du själv vill ha, ytterkontur och lätthål fräser man fritt i en manuell fräs eller ännu hellre i en cnc-maskin
Det är tyvärr inte verktyg jag har i mitt lilla garage. 😊

Skulle du inte ganska enkelt kunna förlänga den nedre gaffeln henom att svetsa på plattor på utsidan, och sedan flytta ner det nedre fästhålet? Alternativt så skulle jag nog kunna fräsa till en ny nr 8, men det krävs lite mätning och beräkning först. 🙂

Ja nä du kan ju inte hoppas hitta en gjord för din hoj, givetvis. Men principen att förlänga ditt typ av övre fäste finns ju om du letar, kollar måtten osv.

Skulle du inte ganska enkelt kunna förlänga den nedre gaffeln henom att svetsa på plattor på utsidan, och sedan flytta ner det nedre fästhålet? Alternativt så skulle jag nog kunna fräsa till en ny nr 8, men det krävs lite mätning och beräkning först. 🙂
SH när det är som bäst. Fått PM med erbjudande om hjälp också. Tack alla! 🙏🏻

Ska klura lite till på vad som blir bäst att göra just nu. Har ju annat att slutföra på hojen också, har fortfarande nästa söndag som mål.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti