Startproblem R6 -03

Hmm, sprang ut till hojen nu igen. Inget surr från bränslepumpen när man slår nyckeln till ON. Hur felsöker man den? Testa byta säkringen är kanske första steget? Måste leta rätt på en karta över säkringarna...
Du kan testa att mata pumpen direkt med 12v, om den inte låter är det ett problem.
Men kolla säkringen först.

Det tar en liten stund att trycka igenom den gamla dåliga bensinen i slangarna med om det nu var bensinen som var problemet.

😭 Hoppades verkligen på att säkringsbyte skulle hjälpa, men nej. Har bytt Electronic fuel injection fuse samt för säkerhets skull Ignition fuse. Samma som innan.
1000039406.jpg
Du kan testa att mata pumpen direkt med 12v, om den inte låter är det ett problem.
Men kolla säkringen först.

Det tar en liten stund att trycka igenom den gamla dåliga bensinen i slangarna med om det nu var bensinen som var problemet.
Hur gör man för att mata pumpen direkt med 12V?

😭 Hoppades verkligen på att säkringsbyte skulle hjälpa, men nej. Har bytt Electronic fuel injection fuse samt för säkerhets skull Ignition fuse. Samma som innan.
Så jobbigt.

Hur gör man för att mata pumpen direkt med 12V?
Antingen hittar du kopplingarna till pumpen efter reläet i kabelhärvan på hojen och kopplar på direkt från batteriet från dem. Annars kopplar du direkt på polerna på pumpen från batteriet, om den går så är det inte pumpen som är trasig. Om den inte går så är pumpen trasig.

Jag vet inte hur det ser ut på din hoj, men ska du koppla direkt på pumpen brukar man behöva lyfta tanken för att komma åt. Det brukar vara enklare än att hålla på med kabelhärvan.

Kör inte pumpen länge när den är torr dock, de flesta kyls av bränslet de pumpar och mår inte bra av att köra torrt.

Om pumpen går som den ska är det något annat som är knas, som något relä eller glapp nånstans i kablaget.

Om du känner nån som har mekvana kan det vara bra att fråga dem om hjälp och tillrättavisning. Eventuellt kan någon som bor i närheten här på forumet vara behjälplig.

Om du känner nån som har mekvana kan det vara bra att fråga dem om hjälp och tillrättavisning. Eventuellt kan någon som bor i närheten här på forumet vara behjälplig.
Någon i Stockholmsområdet som skulle ha lust och tid att hjälpa mig? Mot ersättning såklart. Lyfte tanken (med gångjärnen kvar) men det är trångt och jävligt och känner att jag är ute på djupt vatten här.

Last edited:
Förtydligande: Starting circuit cut-off relay är ett dubbelrelä.
Den ena delen har med startmotorsnurr att göra. Den delen verkar fungera.
Den andra delen skall mata bränslepump och spridare. Det är väl tveksamt om den faktiskt gör det.

Förtydligande: Starting circuit cut-off relay är ett dubbelrelä.
Den ena delen har med startmotorsnurr att göra. Den delen verkar fungera.
Den andra delen skall mata bränslepump och spridare. Det är väl tveksamt om den faktiskt gör det.
Hittade bränslepumpsrelät. Men som du säger styr det nog mer än bara bränslepumpen med tanken på antalet sladdar. Vilka ska jag testa att koppla ihop?

Bifogat

• 1000039425.jpg
    1000039425.jpg
    1.4 MB · Visningar: 14
  • 1000039426.jpg
    1000039426.jpg
    1.7 MB · Visningar: 16
Hittade bränslepumpsrelät. Men som du säger styr det nog mer än bara bränslepumpen med tanken på antalet sladdar. Vilka ska jag testa att koppla ihop?
Jag vill att du vänder på kabelbunten och fotar den även från andra sidan, så att jag kan se alla sladdarna.

Då antar jag att det är dessa två som ska kopplas ihop?

Bifogat

• 1000039474.jpg
    1000039474.jpg
    181.1 KB · Visningar: 7
Tack för bilderna, det här är mitt förslag:
1. Mät batterispänningen, svart mätsladd på batteriets minuspol, röd mätsladd på batteriets pluspol, multimetern i läge V=. Notera spänningen.
2. Mät spänningen vid reläkontakten, svart mätsladd på batteriets minuspol, röd mätsladd på reläkontaktens helröda sladd, multimetern i läge V=. Spänningen skall vara väldigt nära det mätvärdet du fick i steg 1.
3. Mät resistansen på bränslepumpen, svart mätsladd på batteriets minuspol, röd mätsladd på reläkontaktens röd/blå sladd, multimetern i läge Ω. Resistansen skall vara 0.3-3.0 Ω.

Om de första tre stegen har gått bra, är det dags att använda öronen som mätinstrument.
Hitta nå'n lämplig bygel (gem?).
Bygla mellan reläkontaktens helröda och röd/blåa sladd.
Om pumpen är frisk (och det finns bensin i tanken), kommer den att snurra som en galning i 1-2 sekunder och sedan, när bränsletrycket nått sitt rätta värde, lugna sig något.

1. Batteri:batteri 13.20V
2. Batteri:röd relä 13.20V
3. Batteri:rödblå relä inget utslag? Displayen ser likadan ut som när kontakterna inte nuddar något.

Jag chansade och byglade, men ingen surr/bränslepump som gick igång.

Bifogat

• 1000039567.jpg
    1000039567.jpg
    2.5 MB · Visningar: 5
  • 1000039568.jpg
    1000039568.jpg
    2.1 MB · Visningar: 5
  • 1000039565.jpg
    1000039565.jpg
    2.4 MB · Visningar: 3
  • 1000039566.jpg
    1000039566.jpg
    2.1 MB · Visningar: 4
  • 1000039563.jpg
    1000039563.jpg
    2.2 MB · Visningar: 4
  • 1000039564.jpg
    1000039564.jpg
    2.2 MB · Visningar: 6
Tack för bilderna, det här är mitt förslag:
1. Mät batterispänningen, svart mätsladd på batteriets minuspol, röd mätsladd på batteriets pluspol, multimetern i läge V=. Notera spänningen.
2. Mät spänningen vid reläkontakten, svart mätsladd på batteriets minuspol, röd mätsladd på reläkontaktens helröda sladd, multimetern i läge V=. Spänningen skall vara väldigt nära det mätvärdet du fick i steg 1.
3. Mät resistansen på bränslepumpen, svart mätsladd på batteriets minuspol, röd mätsladd på reläkontaktens röd/blå sladd, multimetern i läge Ω. Resistansen skall vara 0.3-3.0 Ω.

Om de första tre stegen har gått bra, är det dags att använda öronen som mätinstrument.
Hitta nå'n lämplig bygel (gem?).
Bygla mellan reläkontaktens helröda och röd/blåa sladd.
Om pumpen är frisk (och det finns bensin i tanken), kommer den att snurra som en galning i 1-2 sekunder och sedan, när bränsletrycket nått sitt rätta värde, lugna sig något.
Var det konstigt att resistansen inte gav utslag? Se bilderna i inlägget ovan.

Var det konstigt att resistansen inte gav utslag? Se bilderna i inlägget ovan.
Tack än en gång för bra bilder.

Att multimetern inte visar nå't vettigt kan bero på två saker:
1. Säkringen i multimetern är trasig. Håll ihop mätsladdarna i läge Ω, om multimetern visar nära 0 är säkringen hel.
2. Bränslepumpen eller någon av dess kablar är paj. :-(

Tack än en gång för bra bilder.

Att multimetern inte visar nå't vettigt kan bero på två saker:
1. Säkringen i multimetern är trasig. Håll ihop mätsladdarna i läge Ω, om multimetern visar nära 0 är säkringen hel.
2. Bränslepumpen eller någon av dess kablar är paj. :-(
Tack själv för hjälpen!

Har nu utfört test av säkeing i multimetern enligt dess bruksanvisning, och säkringen är ok.

Jag testade om jag kunde få något resistensvärde på någon annan kopplingspunkt på relät, och fick bara mätvärde på en av dem (ljusblå, bifogar bild). 3.5 om jag minns rätt. Är det normalt, eller kan det vara något större elektriskt problem?

Bifogat

• 1000039577.jpg
    1000039577.jpg
    1.5 MB · Visningar: 3
...Jag testade om jag kunde få något resistensvärde på någon annan kopplingspunkt på relät, och fick bara mätvärde på en av dem (ljusblå, bifogar bild). 3.5 om jag minns rätt. Är det normalt, eller kan det vara något större elektriskt problem?
Ljusblå går till Neutralkontakten, den skall vara låg när du har hittat friläget.
Blå/Svart går till sidostödet, jag TROR att den skall vara låg när stödet är uppfällt.
Anledningen till att jag bara tror, är att schemat är felritat i sidostöd/kopplingskontakt området.

Ljusblå går till Neutralkontakten, den skall vara låg när du har hittat friläget.
Blå/Svart går till sidostödet, jag TROR att den skall vara låg när stödet är uppfällt.
Anledningen till att jag bara tror, är att schemat är felritat i sidostöd/kopplingskontakt området.
Ah ok, tack!
Såå, nästa steg blir till att testa byta bränslepump?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti