Ryssland ska vinna kriget med motorcyklar! Eller inte...

Ok, personbefordran, sker det i praktiken? Hur många mc-ordonnanser har vi svenska armén? Gissar inte särskilt många?

Det finns ett (stigande) antal.

Personbefordran är en av uppgifterna, det finns massor av andra. Exempel vid den stora skogsbranden i Hälsingland vid Kårböle då brann mobilmasterna upp och samband sköttes då delvis med hjälp av dessa. Terränggående, flexibla, snabba.

Nya MC är på ingång och de gamla 258 fasas ut.

Med vänlig hälsning,

Jag såg nyligen en hoper grönklädda motorcyklister i köerna utanför Stockholm. Det stod TRAFIK på ryggen på dem och det hade de rätt i.

Trafiksoldater. Skapelsens krona.

Med den gamla helgröna M59-uniformen identifierades dessa genom den Häpp! gröna armbindeln.

Can't make that shit up.

Jädrit kul tjänstgöring. Mmaassssoorr av motorcykelkörning, i alla väder och på alla underlag.

På min tid fick trafik otroligt många fler timmar i sadeln än ordonnanserna.

258 är bara använd i FMCK (hv) nu vad jag vet. De som används i armén är väl ktm nånntingnånnting.

Den kommer att vara för tung, för dyr, för dålig fjädring och trög gasrespons.
Så jag tror inte att den kommer att införas....

Från säkra källor har jag fått den uppgiften att prioriterat i denna upphandling är ffa driftsäkerhet, låg bränsleförbrukning samt tyst gång/låg värmesignatur.

Med vänlig hälsning,

Från säkra källor har jag fått den uppgiften att prioriterat i denna upphandling är ffa driftsäkerhet, låg bränsleförbrukning samt tyst gång/låg värmesignatur.

Med vänlig hälsning,

Kravspec i konflikt!

MC 255 hade påfallande låg värmesignatur, men blev ändå inte riktigt populär...

Kravspec i konflikt!

MC 255 hade påfallande låg värmesignatur, men blev ändå inte riktigt populär...

Den var inte särskilt tyst. Trots ljuddämparnas storlek…

Min mattelärare på högstadiet körde en sådan året runt, inkl skidor vintertid.

Med vänlig hälsning,

Den var inte särskilt tyst. Trots ljuddämparnas storlek…

Min mattelärare på högstadiet körde en sådan året runt, inkl skidor vintertid.

Med vänlig hälsning,

Total stealthhoj, både vad gäller buller och värmesignatur.

...eftersom som inte gick så ofta.

Äsch, egentligen vad det väl med kopplingen som krånglade på dem - förutom igenslagna stift och annat smått och gott.

Befälen höll hårt i sina 256or och förhalade byten så länge det bara gick.

Resultatet av ett ryskt anfall medelst motorcykel mot drönare och artilleri:
Hemskt att Ryssland skickar ut människor på dylika självmordsuppdrag utan hopp om att lyckas. Förarna skickas ut med Sovjets/Rysslands flagga i högsta hugg och de skall placera den på några byggnader i närheten av den Ukrainska linjen.
Helt meningslöst uppdrag.

(Varning folk dör i videon, även om det inte är närbilder på döda i videon)

Videon ligger på Kyivpost sida och kan ta en stund att ladda.

Ryssland kommer aldrig att vinna kriget ...

Ser två möjliga scenarier här:

1. Ryssarna fastnar i oändliga garantidiskussioner med KTM och har inte tid att kriga mer

2. KTM-s garantiansvarige råkar ramla ut genom ett fönster på tolfte våningen varpå garantiåtagandena sträcks ut till tio år förutsatt bruk i ”för evigt ryska områden”.

Med vänlig hälsning,
Tamejfan årets bästa kommentar hittills :rofl

KTM kan göra ett riktigt hjältedrag inför stupet, dra med sig orcherna och company :fyllisar

Att ingen tänkt på det här är fan skandal, napoleon, karl den 12, de bleknar i jämförelse med sporthojs intellektuellt högvarvande prestanda :yoparty

KTM får sätta geléaktiga kamaxlar i hjulen på de ryska framryckningarna, suka blyat vart e Prigozjin när man behöver honom :4skrika

När KTM sedermera förstört förtroendet hos ryska trupperna för fossila fordon ställer de skyndsamt helt om till grön el armé, då slår vi till på vintern när batterierna skiter sig plockar moskva game over tji fick de! :lol

Transportera materiel, personer och information.
Kan tänka mig att det kan vara smidigt att leverera en ny radio med MC-ordonnans om den gamla gått sönder och det behövs en ny snabbt utanför normala lastbilsleveranser, exempelvis.
Stämmer bra :tummenupp Hojar har historiskt varit relativt bra på scout uppdrag, numera kanske ersatta av drönare. De är även bra för att snabbt ersätta utrustning alternativt evakuera skadade någorlunda, fyrhjulingar används ofta för detta också. I öppen terräng har hojar definitivt taktiska fördelar, får man dem tysta samt reducerar värmesignaturen kan de nog stundtals vara äckligt effektiva.

Det finns exempel då hojtaktiker varit extremt lyckade, främst under uppdrag där man kunnat utnyttja mycket överraskning och mobilitet :)

Ser två möjliga scenarier här:
Det finns fler. Varför inte göra som Husqvarna? Kompetensen omfattar ju ett flertal gemensamma punkter som bränsle, förbränning, tryck, hållfastheter i olika material, och explosion. Hojar och vapen har mycket gemensant. Och är man ett modernt företag så anpassar man sig till trender och behov för tiden. Dessa dagar; krig.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti