Startproblem R6 -03

Bernando

Medlem
Gick med
8 Aug 2014
Hoj
-03, Yamaha, YZF-R6
Efter några år med produktion av barn och utbyggnation av hus har jag äntligen börjat få lite tid över till att börja snegla på gamla Bettan igen.

Hon fick stå still fem-sex år. Förra året dammade jag av henne, laddade batteriet, och hon startade utan några som helst betänkligheter. Körde till besiktningen och fick den godkänd, och sen någon enstaka vända till jobbet. Däcken var ju inte i något vidare skick så vågade inte köra så mycket innan jag fick på nya sulor. Däckbytet drog såklart ut på tiden, och så plötsligt var det höst igen.

Nu till våren fick jag tummen ur och bytte däcken. Laddade batteriet, och glad i hågen räknade jag med att kunna ta en testkörning. Men nu är det helt omöjligt att få liv i hojen. Det gick ju så fint i fjol 😭

Startmotorn går (låter iaf som vanligt). Har prövat med startgas, och då har den någon enstaka gång startat med ett rejält VROOM, för att sen dö typ 1 sekund senare.

Jag vet inte var jag ska börja leta 😓 Helt okunnig när det gäller förbränningsmotorer 🫢

Vad är första steg nu? Tömma tanken och fylla på med ny bensin? Hur tömmer jag den i så fall enklast? Byta bränslefilter? Tändstift?

Bensinen har troligtvis blivit dålig. Töm tanken och häll i färsk så går den säkert igång efter en stunds malande.

En 2003:a, då är det väl insprutning?
Har du lyssnat så att bränslepumpen går en kort sekvens när du vrider på tändningen?

En 2003:a, då är det väl insprutning?
Har du lyssnat så att bränslepumpen går en kort sekvens när du vrider på tändningen?
Precis, insprutning (tror det är första året med insprut, innan dess förgasare).

Nu avslöjar jag verkligen min okunskap här, men bör bränslepumpen alltså köra igång direkt när man vrider tändningen till ON, eller när man trycker på startknappen? Är det det ljusa surrande ljudet som är bränslepumpen, eller vad ska jag leta efter för sorts ljud? 🙈

Precis, insprutning (tror det är första året med insprut, innan dess förgasare).

Nu avslöjar jag verkligen min okunskap här, men bör bränslepumpen alltså köra igång direkt när man vrider tändningen till ON, eller när man trycker på startknappen? Är det det ljusa surrande ljudet som är bränslepumpen, eller vad ska jag leta efter för sorts ljud? 🙈
Precis, när du vrider på tändningen (dödarknappen på "Run" eller vad det kan tänkas stå) så ska du höra ett kort surr (ca 2-3 sek). Det är bränslepumpen som bygger tryck. Hör du inget så är risken stor att pumpen är igensatt av gammal bensin.

Har du mätt batteriet under load när du startar. Jag tror ditt batteri är kasst och inte laddat ordentligt. Ett batteri håller inte hur länge som helst.

Kan vara ett relä, säkring som gått så kolla det också.

Hur tömmer man den egentligen lättast? Skruvar av och kopplar loss tanken? Något särskilt man bör tänka på?
Jag har alltid gjort så tidigare att jag tömt ut bensinen vid bensinkranen men en insprutare här väl inte någon bensin kran så det går ju inte. Du kan suga ut bensinen med en hävert eller elektrisk pump. Det är nog lättare. Du måste inte få ut varenda droppe heller, om det är nån liter kvar så gör det inget så länge du häller i färsk bensin.

Jag har alltid gjort så tidigare att jag tömt ut bensinen vid bensinkranen men en insprutare här väl inte någon bensin kran så det går ju inte. Du kan suga ut bensinen med en hävert eller elektrisk pump. Det är nog lättare. Du måste inte få ut varenda droppe heller, om det är nån liter kvar så gör det inget så länge du häller i färsk bensin.
Ska nog börja i den här änden och testa. Ser att biltema säljer en hävertpump för 80 spänn, värt ett försök. Hittade den för övrigt via en gammal tråd här på SH från 2009, på den tiden kostade den 17 kronor istället för 80. Snacka om inflation!

Hur tömmer man den egentligen lättast? Skruvar av och kopplar loss tanken? Något särskilt man bör tänka på?
Biltema har en hävertpump för 79:- den använder jag och funkar fin fint. Tömmer alla mina cyklar inför vinterförvaringen då de får samma symptom som din cykel. Bensinen idag håller bara ett par månader i en tank innan den börjar bli lite försämrad.

Testa med startgas först. Tänder den då är det bränslerelaterat, tänder den inte då heller är det tändrelaterat.

Har du mätt batteriet under load när du startar. Jag tror ditt batteri är kasst och inte laddat ordentligt. Ett batteri håller inte hur länge som helst.

Kan vara ett relä, säkring som gått så kolla det också.
Börja här tycker jag. Eftersom den gick förra säsongen låter det otroligt att bensinen skulle blivit dålig över vintern.

Last edited:
Bensinens hållbarhet. Lite beroende på vem du frågar och hur planeterna står.

Min moppe behövde 7-8 kickar efter vinteruppehållet på fem månader. Veckan efter, samma bensin, så startade den på andra kicken. Slutsats?

Tankade du förra säsongen? Du körde så lite.
Om du bara har några liter kvar så är det bara att fylla upp med ny soppa. Har du halvfull tank med 5-6 år gammal soppa är det väl bra att byta ut det för att utesluta den felkällan. Sedan kan du pytsa i den gamla igen vartefter.

Har du aldrig slangat som pundarna gör? Bensin smakar obeskrivligt. 😄

Om du har startkablar kan du koppla in på bilens batteri. Bilmotorn ska vara avstängd för att undvika problem.
Hojens startmotor kommer inte att dra ur bilens batteri på några startförsök.

Nytt försök. Köpte en hävertpump, tömde tanken och fyllde på med färsk bensin, och laddade batteriet på nytt. Samma resultat som innan, med startgas vaknar den till liv i typ en sekund. Filmade dagens försök, se länk. På filmen håller jag en konstant lätt grundgas, dvs det är inte rullen som ändrar varvtalet.

Kan man avskriva nedan som felkällor givet resultatet på filmen?
-Batteri
-Tändstift
-Säkring

Antar att det fortsatt skulle kunna vara något med bränsletillförseln?

Nytt försök. Köpte en hävertpump, tömde tanken och fyllde på med färsk bensin, och laddade batteriet på nytt. Samma resultat som innan, med startgas vaknar den till liv i typ en sekund. Filmade dagens försök, se länk. På filmen håller jag en konstant lätt grundgas, dvs det är inte rullen som ändrar varvtalet.

Kan man avskriva nedan som felkällor givet resultatet på filmen?
-Batteri
-Tändstift
-Säkring

Antar att det fortsatt skulle kunna vara något med bränsletillförseln?
Hmm, sprang ut till hojen nu igen. Inget surr från bränslepumpen när man slår nyckeln till ON. Hur felsöker man den? Testa byta säkringen är kanske första steget? Måste leta rätt på en karta över säkringarna...

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back