Ska vi vara oroliga för Indien och Pakistan?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80, KTM 690 Duke -18.
Indien hotar att stänga av vattnet.
I Pakistan hotar järnvägs ministern(!) med 130 kärnvapenmissiler som svar.

Blir detta starten på WW3? 🤔

Enligt uppgift har de 170 stycken i lager men det är bra att de sparar 40 om det skulle bli någon efterföljande konflikt med någon annan.

Men personligen tror jag han bluffar och skickar max 110. Och då är det ju lugnt. :banana

Enligt uppgift har de 170 stycken i lager men det är bra att de sparar 40 om det skulle bli någon efterföljande konflikt med någon annan.

Men personligen tror jag han bluffar och skickar max 110. Och då är det ju lugnt. :banana
Det såklart.
110 missiler är ju lagom för att visa att man är rejält missnöjd utan att kontaminera vattnet man vill åt. 😉

Det blir ju svårt att stänga av en hel flod rent tekniskt gissar jag.
Men gör man det så blir 80% av jordbruket i Pakistan påverkat vilket i sin tur naturligtvis påverkar landets 250 miljoner människor.
Förstår att man blir lite gramse om man hotar med svält för 200 miljoner pakistanier.

Hoppas dom sansar sig...

Pakistan hävdar att Indien kommer anfalla inom 24-48 timmar.

😉

Det blir ju svårt att stänga av en hel flod rent tekniskt gissar jag.

Hoppas dom sansar sig...
Indien har några dammar uppströms, bara att stänga luckorna.
Det är inget de kom på nu utan har varit en del i strategin mot Pakistan i många år.
Jag antar att det blir några skärmytslingar och så lugnar det ner sig igen, bortsett från kärnvapen så har Pakistan inte mycket att sätta mot.
Mer än bra spaningsflyg :)

Indien har nog fler skäl att inte starta krig med Pakistan än inte. En snabb fundering:
  • Stor befolkning med muslimer som är lätt för Pakistan att använda för terrordåd i Indien
  • Kina som bråkar på den andra sidan och säkert skulle passa på att ta lite mark när Indien är upptagna med att mosa Pakistan.
  • Kina potentiellt hjälper Pakistan och gör det extra besvärligt att avsluta ett krig.
  • Båda har kärnvapen.
  • Det finns inte jättemycket att vinna på ett krig. Ta resten av kashmir?

Indien kan inte vara särskilt nöjda med tre förlorade stridsflygplan. Pakistan påstår fem men tror Indien historiskt varit mer öppna med sina förluster.

Pakistan svarar met artilleri och Indien svarar på svaret med att stänga av vattnet. Det här kan blir lite bumpigt.

På tisdagen sade Indiens premiärminister Narendra Modi i ett tal att landet kommer att stänga av vattenflöden från floder som flyter från Indien till Pakistan.
– Indiens vatten rann tidigare ut, nu kommer det att stanna i Indien, sade han.

Indien kan inte vara särskilt nöjda med tre förlorade stridsflygplan. Pakistan påstår fem men tror Indien historiskt varit mer öppna med sina förluster.

Pakistan svarar met artilleri och Indien svarar på svaret med att stänga av vattnet. Det här kan blir lite bumpigt.

På tisdagen sade Indiens premiärminister Narendra Modi i ett tal att landet kommer att stänga av vattenflöden från floder som flyter från Indien till Pakistan.
Oooh, det där kan ge lite jobbiga effekter för Indien om nu Pakistan blir kompis med Kina, och Kina stänger av Indiens vatten.

Så snart får vi läsa om havererade dammar i Indien då. :crash
Någonstans måste vattnet ta vägen tror jag. Eller lägga lite rör och pumpa till vattendrag som inte rinner in i Pakistan?

Dags för folk att kolla över sitt semesterflyg österut då. För de flesta flyger ju över trakterna på väg till Thailand och Co.
Blir det livat med aktiv bekämpning av flyg brukar det ju kunna gå lite illa för även civilflyget

Själv kör jag ju mc på semestern så det är liksom inte mitt problem 😉

Verkar som om Pakistan har lobbat artilleri mot Indien sen flyganfallen och det är väl en 8-15 döda och 35 skadade på Indiens sida.

Kanske dags att frysa läget lite där kanske...

Dags för folk att kolla över sitt semesterflyg österut då. För de flesta flyger ju över trakterna på väg till Thailand och Co.
Blir det livat med aktiv bekämpning av flyg brukar det ju kunna gå lite illa för även civilflyget

Själv kör jag ju mc på semestern så det är liksom inte mitt problem 😉
Där kom en NOTAM på den också
1746620539528.png

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...