Suzuki TL1000S inköp & stötdämpare bak

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FZ1N-07. Sålda: FJR1300AE-14, R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tjena tjena.

Är på jakt efter en styck twin av något slag och fastnat för en TL1000S. Har läst mig till att de kan dras med bekymmer på sin bakre stötdämpare, orsakat av värmeproblem från avgasrör.
Har sett att det finns en del eftermarknadslösningar men dessa är från 2010 och sen hittar jag inget mer.

Finns det någon som vet vad som kan passa och har rekommendation på vilken dämpare man kan sikta på? Kontaktat Öhlins idag men det finns inte att få tag på längre. (Modellnamn SU 805 & SU 807 har bägge utgått).

I övrigt undrar jag om det är en hoj värd att lägga lite tid, möda och pengar på eller man kastar allt i sjön då kvalitén är undermålig? Gillar att putsa och polera på gamla hojar och få liv i sen tidigare slitna komponenter.

Vilka fallgropar ska man hålla utkik för vid ett köp och vad ska man vara extra uppmärksam på vad gäller eventuella modifikationer osv?

Är det en modell där miltalen spelar roll eller man kan handla en med 7-10 000 mil, serva och se glad ut?

Bågen ska användas till 99% gata och ingen bana. Är ute efter ljudet och karaktären mest.
Tacksam för all hjälp.

Mvh, D
 
Last edited:
Har haft en TLS -97 och det var en hysteriskt rolig hoj att köra på alla sätt och vis.
Mot slutet av mitt ägande så gav dock stötdämparen bak upp helt och hållet typ, den gick i botten om du tittade på den i princip.
Den var extremt obehaglig att köra då på slutet och jag förstår fullt ut varför första årsmodellen med sin fantastiska rotationsdämpare fick smeknamnet Widowmaker för herrejäklar så mycket spänning man fick i sin vardagliga pendling till och från jobb helt plötsligt.
Bitubo ska ha en bakdämpare som ersätter rotationsdämparen och ger hojen en "vanlig" dämpare bak.

Hade hemskt gärna ägt en TLS eller TLR igen, dock med en fullt fungerande dämpare baktill då.
Underbar motor och man kände sällan att man behövde växla ner för att köra om osv.
Köpte kort efter en Aprilia SL1000 Falco och den kändes ärligt talat som en lite vassare hoj på alla sätt, samtidigt som den var billig att äga och köra precis som en TLS är.

PS. Du kommer dra igång ett och annat larm på parkerade bilar om du inte kör med blåsen som kommer med original, värt att tänka på om man har tjuriga grannar.
 
Finns en lösning som vi gjorde på polarens TL, man köper en stötdämpare till en R1:a från 2004 om jag inte missminner mig, tog bort originaldämpare och monterar R1 dämparen upp och ner utan fjäder... det finns instruktioner på TL-planet (tidigare i alla fall).
 
Jag har en TL1000R. Jag köpte en Hyperpro Streetbox innehållande stötdämpare, gaffelfjädrar och olja. För säkerhets skull monterade jag en smidd arm från Maxton i stötdämparlänkaget också. Originalarmen kan spricka, och då dör man kanske.
 

Bifogat

  • 6F7F7DF5-623D-4EDF-84BE-1B4F5EFF194C.jpeg
    6F7F7DF5-623D-4EDF-84BE-1B4F5EFF194C.jpeg
    4.7 MB · Visningar: 40
  • 94E5115E-8076-4960-A45F-E13870D2A41A.jpeg
    94E5115E-8076-4960-A45F-E13870D2A41A.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 40
  • 1A7AF9E9-C6A4-4C34-96CF-6D4AEFD4BF8B.jpeg
    1A7AF9E9-C6A4-4C34-96CF-6D4AEFD4BF8B.jpeg
    6.2 MB · Visningar: 40
jag köpte en eny Wilbert dämpare anpassad efter mig för dyra pengar, -det blev en helt ny hoj.
Rotationsdämparen var ingen hit.

Begagnatmarknaden var begränsad och man hade antagligen åkt på en renovering. Därför blev det en ny dämpare.
 
Hade inte en del TL dåliga ramlager? Jag vet om 2 fall med rasade TL1000.
Brutal hoj hur som kräver en del av föraren. Lätta att köra på bakhjulet med.
 
Som info finns det en SU8050 på Tradera just nu.

En mycket bra uppgradering till TL. Kanske den Öhlins-stötdämpare som gör störst skillnad av alla modeller som någonsin byggts, för original rotationsstötdämpare var verkligen inte bra. Noll dämpning och jättemycket friktion, typ.

Enligt säkra uppgifter provkörd och utvärderad längs de kurviga vägarna upp mot Gottröra och Knutby...
 
Var det just -97: orna som hade den dämparen? Eller blev den kvar under hela produktionen?
 
De har väl rotationsstötdämpare på alla årsmodeller…? Kanske lite olika kalibreringar för olika årsmodeller, men alla med samma usla grundkonstruktion och samma höga friktion.

För den som köper en begagnad Öhlins-stötdämpare till TL kan det vara värt att kolla upp att alla detaljer ingår. Jag har för mig att den stötdämparen såldes med bl.a. ett fäste som skall bultas mot ramen och två olika spacers, varav bara den ena skall användas (beroende på vilken årsmodell av tankfäste man har). Föregående ägare drabbas ofta av minnesförlust när stötdämparen ska säljas vidare…
 
Jo det var rotationsdämpare bak på både TLS och TLR, alla årsmodeller.
TLS vet jag inget om, men att den skulle vara dålig på TLR håller jag inte med om. På de 2 maskiner jag haft har dom fungerat hur bra som helst.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top