Tjena.
Jag har ett problem jag hoppas kunna få hjälp med.
Min hoj laddade inte som den skulle vilket gjorde att jag beställde en ny stator och likriktare.
Nu när jag kollade laddningen så funkar laddningen, dock bara när man har släckt ljus. Då laddar den som den ska, typ 14.4 vid ca 4000 varv. Men sätter man på ljuset på hojen så går strömmen ner till ca 12,8 - 13 volt vid 4000 varv å sjunker rätt kraftigt vid tomgång. Vad kan vara problemet.. känns som att det beror på ljuset.. men vad är det som gör problemet? Jordfel? Någon som kanske vet vad problemet kan va? Lite tråkigt när man inte kan ut å åka med belysningen på..
Precis som min SV650S. Det går bra bara ljuset inte är tänt.
Felsökning
Statorn, koppla loss statorn från regulatorn. Då har du tre ledningar, kallar dom L1, L2, L2.
Mät motståndet mellan
L1 och L2, ska var lågt omkring 1 Ohm, gärna lägre
L1 och L3, ska var lågt omkring 1 Ohm, gärna lägre
L2 och L3, ska var lågt omkring 1 Ohm, gärna lägre
är alla motstånden låga, inget avbrott, OK
Mät motståndet mellan L1 och Minus på batteriet, ska vara högt över 100000 Ohm= 100k , helst över 1000000 Ohm = 1 MOhm.
Mät motståndet mellan L2 och Minus på batteriet, ska vara högt över 100000 Ohm= 100k , helst över 1000000 Ohm = 1 MOhm.
Mät motståndet mellan L3 och Minus på batteriet, ska vara högt över 100000 Ohm= 100k , helst över 1000000 Ohm = 1 MOhm. Är alla motstånden höga OK.
Starta hojen, fortfarande med statorn frånkopplad från regulatorn. Mät växelspänningen VAC mellan L1 och L2
mellan L1 och L3
mellan L2 och L3
dom ska vara ungefär lika och när motorn är varm ca 70 VAC vid 4000RPM.
Då är Rotorn inte avmagnetiserad. OK
Multimeter tex
Kompakt allround-multimeter med infällbart stöd, LCD-display och skydd mot höga spänningar och strömmar. Instrumentet mäter lik- och växelspänning, str...
www.biltema.se
Utan multimeter , använd en vanlig 60/55W H4 lampa. Med motorn på tomgång.
Halogenlampa för bilens dim-, hel- eller halvljus till lågt pris. Uppfyller ECE R37 och är därmed godkända för vägtrafik. Säljs styckvis.
www.biltema.se
Använd anslutningarna för helljus och halvljus så glödtrådarna är seriekopplade i H4 lampan för tåla ca 24 VAC
Med motorn på tomgång, Lampan ansluten mellan L1 och Minus på batteriet, ska inte lysa.
Med motorn på tomgång, Lampan ansluten mellan L2 och Minus på batteriet, ska inte lysa.
Med motorn på tomgång, Lampan ansluten mellan L3 och Minus på batteriet, ska inte lysa.
Med motorn på tomgång, Lampan ansluten mellan L1 och L2 ska lysa.
Med motorn på tomgång, Lampan ansluten mellan L1 och L3 ska lysa.
Med motorn på tomgång, Lampan ansluten mellan L2 och L3 ska lysa.
Och lysa ungefär lika mycket.
Ja du behöver ju batteriladdare också för batteriet laddas ju ur när du kör motorn utan laddning.
Efter Statorn klarats dom här testerna så är det fel på Regulatorn-Likriktaren.
Det går att felsöka Regulatorn-Likriktaren också med en Multimeter eller lampa + extra batteri men nu ut med hunden !