Laddproblem honda fireblade årsm 2000

Nonneponke

Medlem
Gick med
5 Jul 2019
Hoj
Suzuki rf 900r
Tjena.
Jag har ett problem jag hoppas kunna få hjälp med.

Min hoj laddade inte som den skulle vilket gjorde att jag beställde en ny stator och likriktare.
Nu när jag kollade laddningen så funkar laddningen, dock bara när man har släckt ljus. Då laddar den som den ska, typ 14.4 vid ca 4000 varv. Men sätter man på ljuset på hojen så går strömmen ner till ca 12,8 - 13 volt vid 4000 varv å sjunker rätt kraftigt vid tomgång. Vad kan vara problemet.. känns som att det beror på ljuset.. men vad är det som gör problemet? Jordfel? Någon som kanske vet vad problemet kan va? Lite tråkigt när man inte kan ut å åka med belysningen på..

Vi får invänta Comeback.

Köpte du riktiga grejer eller billigast tänkbara på Ebay?

Jag köpte väl inte det billigaste, men inte det dyraste heller. Stämmer att jag handlade det från ebay. Å det kan ju så klart vara snålheten som bedrar och är problemet. Dock så laddar den ju som den ska när ljuset inte är på. Vilket är märkligt tycker jag...

Överlag så tycker jag inte dina siffror skiljer sig jättemycket från mina (CBF1000), med reservation för att jag inte vet hur friskt mitt laddsystem är. Det funkar i alla fall så jag försöker att inte grubbla så mycket över det.

Var mäter du spänningen?
Om du mäter någon annanstans än på batteripolerna eller likriktaren så har du ett spänningsfall pga förbrukningen.

Tjena.

Min hoj laddade inte som den skulle vilket gjorde att jag beställde en ny stator och likriktare.
Nu när jag kollade laddningen så funkar laddningen, dock bara när man har släckt ljus. Då laddar den som den ska, typ 14.4 vid ca 4000 varv. Men sätter man på ljuset på hojen så går strömmen ner till ca 12,8 - 13 volt vid 4000 varv å sjunker rätt kraftigt vid tomgång. Vad kan vara problemet.. känns som att det beror på ljuset.. men vad är det som gör problemet? Jordfel? Någon som kanske vet vad problemet kan va? Lite tråkigt när man inte kan ut å åka med belysningen på..
Precis som min SV650S. Det går bra bara ljuset inte är tänt.
Felsökning
Statorn, koppla loss statorn från regulatorn. Då har du tre ledningar, kallar dom L1, L2, L2.
Mät motståndet mellan
L1 och L2, ska var lågt omkring 1 Ohm, gärna lägre
L1 och L3, ska var lågt omkring 1 Ohm, gärna lägre
L2 och L3, ska var lågt omkring 1 Ohm, gärna lägre
är alla motstånden låga, inget avbrott, OK
Mät motståndet mellan L1 och Minus på batteriet, ska vara högt över 100000 Ohm= 100k , helst över 1000000 Ohm = 1 MOhm.
Mät motståndet mellan L2 och Minus på batteriet, ska vara högt över 100000 Ohm= 100k , helst över 1000000 Ohm = 1 MOhm.
Mät motståndet mellan L3 och Minus på batteriet, ska vara högt över 100000 Ohm= 100k , helst över 1000000 Ohm = 1 MOhm. Är alla motstånden höga OK.
Starta hojen, fortfarande med statorn frånkopplad från regulatorn. Mät växelspänningen VAC mellan L1 och L2
mellan L1 och L3
mellan L2 och L3
dom ska vara ungefär lika och när motorn är varm ca 70 VAC vid 4000RPM.
Då är Rotorn inte avmagnetiserad. OK
Multimeter tex
Utan multimeter , använd en vanlig 60/55W H4 lampa. Med motorn på tomgång.
Använd anslutningarna för helljus och halvljus så glödtrådarna är seriekopplade i H4 lampan för tåla ca 24 VAC
Med motorn på tomgång, Lampan ansluten mellan L1 och Minus på batteriet, ska inte lysa.
Med motorn på tomgång, Lampan ansluten mellan L2 och Minus på batteriet, ska inte lysa.
Med motorn på tomgång, Lampan ansluten mellan L3 och Minus på batteriet, ska inte lysa.
Med motorn på tomgång, Lampan ansluten mellan L1 och L2 ska lysa.
Med motorn på tomgång, Lampan ansluten mellan L1 och L3 ska lysa.
Med motorn på tomgång, Lampan ansluten mellan L2 och L3 ska lysa.
Och lysa ungefär lika mycket.
Ja du behöver ju batteriladdare också för batteriet laddas ju ur när du kör motorn utan laddning.
Efter Statorn klarats dom här testerna så är det fel på Regulatorn-Likriktaren.
Det går att felsöka Regulatorn-Likriktaren också med en Multimeter eller lampa + extra batteri men nu ut med hunden !

Last edited:
Tjena.

Nej, det är inte strömmen du mäter i volt, det är spänningen. Men har du högre strömförbrukning än kretsen tål så får du ett spänningsfall.

Jag köpte väl inte det billigaste, men inte det dyraste heller. Stämmer att jag handlade det från ebay. Å det kan ju så klart vara snålheten som bedrar och är problemet. Dock så laddar den ju som den ska när ljuset inte är på. Vilket är märkligt tycker jag...
Luras inte av det där "dyrare är bättre"

ALLT görs i Kina. Köp direkt ifrån Aliexpress och spara flera hundra kronor per pryl. Ebay försäljarna har samma prylar men oftast till 2-5x mer för sakerna. Jag har div prylar som är exakt samma som "kinaskitpisskvalité" som alla säger. Bara att de ifrån t ex PARTS EUROPE ligger i deras egna låda, så tror alla att det är "kvalité". Men det är bara det som är skillnaden: lådan den ligger i...

Jag gjorde precis iordning min 900RR-92, vägrade ladda med OEM regulator. Har flera stycken som tydligen är kassa, så till slut plockade jag fram en kartong med grejer ifrån Aliexpress där jag hade två helt nya regulatorer. Den regulatorn inkl ny kontakt som passar rakt på kostade 200kr. Då funkade det direkt!

Inget fel med Ali eller Ebay. Jag skrev billigast tänkbara på Ebay.

Lite vaksam bör man vara. Man märker en del genom att bara läsa "description" om säljaren vet vad den säljer.

Kontroll av Likriktare-Regulator
Grunden i Likriktare-Regulator är en 3-faslikriktare vilket innebär att varje sladd från statorn inne i Likriktare-Regulator är kopplad till 2 (TVÅ) Dioder.
Den ena dioden leder Positivspänning / ström till Plus (+) på batteriet.
Den andra dioden leder Negativspänning / ström till Minus (-) på batteriet.
För laddningen ska fungera (med ljuset tänt) behöver alla dioderna vara hela:
Dvs med lågt motstånd leda ström i ena riktning och spärra ström i andra riktningen.
Ta loss Regulatorn - Likriktaren från hojen.
Den har (förhoppningsvis) 3 stift för anslutning till statorn och ett stift för anslutning till Plus och ett stift för anslutning till Minus.
Men det kan också vara 3 stift för anslutning till statorn och två stift för anslutning till Plus och två stift för ansluning till Minus. Då har man dublerat Plus och Minus stiften för minska motståndet i kontakten.
Kontroll att de tre dioderna som leder till Plus med Multimeter ställd på motstånd.
1746214864960.png
Exempel på diodtest av en diod i en 3-faslikriktare.
1745843963959.jpeg
med en Biltema Art 15-133 Multimeter ställd på max 2000 Ohm.
Kontroll av Minusdioderna
1746214214893.png
Ett tuffare test är att använda ett batteri i serie med en strålkastarlampa och testa dioderna.

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: K B
Istället för en Multimeter är ett Tuffare Test kontrollera Likriktare-Regulator med ett batteri i serie med en strålkastarlampa på 55 eller 60 Watt. För då ska ju varje diod klara ca 4 A i en riktningen (Lampan lyser) och stopp i den andra riktningen (Lampan tänds inte). Och det är 6 dioder att testa !
1745850747340.png
Nedan Exempel
Batteriets Plus är kopplat till en 100/55W H4 lampa (sk Offroad på Biltema). Från lampan vidare till Gul Sladd till en ingång på 3-faslikriktaren. Den röda Plusutgången på 3-faslikriktaren är kopplad till Batteriets Minus. Lampan lyser, dvs den här Plusdioden leder.
1745854974092.jpeg

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna