Hej!
Jag har en VFR 800 från 2007 och en DRZ 400S från 2002. Tycker det är kul att greja själv och vill bli bättre på att meka med hojarna. Enklare grejer som oljeservice och lättare modifikationer är inga problem, men jag har aldrig bytt en nitad kedja eller nitat en innan.
Jag har räknat lite på det, och om man jämför kostnaden för att byta drivpaket på verkstad med att göra det själv (inklusive inköp av vissa verktyg), så borde det gå ungefär jämnt upp – med fördelen att jag vunnit lite kunskap.
Det jag behöver är ett vettigt kedjeverktyg som både bryter och nitar, samt något att slipa ner kedjeniten med innan den pressas ut. Jag har ingen vinkelslip och tycker inte det är värt att köpa en då den skulle användas så sällan. En större modell av Dremel känns mer motiverat – den borde kunna användas till annat också och bör klara jobbet?
Har kollat en del på Youtube och det verkar inte alltför svårt. Det som känns mest osäkert är sista momentet – när niten ska pressas och formas som en “svamp”. Det måste ju bli rätt så att inget lossnar. Tyvärr har jag ingen jag kan fråga eller be kolla så att allt ser bra ut innan jag kör.
Tar tacksamt emot tips på prisvärda och bra verktyg som klarar jobbet, samt andra råd om du har några!
Kedjan är klart sliten men jag tycker faktiskt bakdrevet ser helt OK ut, jag ska syna framdrevet ordentligt också när tid finns. Men kedjan har kanske inte hunnit slita så pass mycket på dreven att det är läge att byta där? Hur gör ni? Ett kedjebyte utan byte av drev eller byter ni alltihop som set?
Supertack,
Mvh Vicke
Jag har en VFR 800 från 2007 och en DRZ 400S från 2002. Tycker det är kul att greja själv och vill bli bättre på att meka med hojarna. Enklare grejer som oljeservice och lättare modifikationer är inga problem, men jag har aldrig bytt en nitad kedja eller nitat en innan.
Jag har räknat lite på det, och om man jämför kostnaden för att byta drivpaket på verkstad med att göra det själv (inklusive inköp av vissa verktyg), så borde det gå ungefär jämnt upp – med fördelen att jag vunnit lite kunskap.
Det jag behöver är ett vettigt kedjeverktyg som både bryter och nitar, samt något att slipa ner kedjeniten med innan den pressas ut. Jag har ingen vinkelslip och tycker inte det är värt att köpa en då den skulle användas så sällan. En större modell av Dremel känns mer motiverat – den borde kunna användas till annat också och bör klara jobbet?
Har kollat en del på Youtube och det verkar inte alltför svårt. Det som känns mest osäkert är sista momentet – när niten ska pressas och formas som en “svamp”. Det måste ju bli rätt så att inget lossnar. Tyvärr har jag ingen jag kan fråga eller be kolla så att allt ser bra ut innan jag kör.
Tar tacksamt emot tips på prisvärda och bra verktyg som klarar jobbet, samt andra råd om du har några!
Kedjan är klart sliten men jag tycker faktiskt bakdrevet ser helt OK ut, jag ska syna framdrevet ordentligt också när tid finns. Men kedjan har kanske inte hunnit slita så pass mycket på dreven att det är läge att byta där? Hur gör ni? Ett kedjebyte utan byte av drev eller byter ni alltihop som set?
Supertack,
Mvh Vicke