Att nita en kedja

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Hej!


Jag har en VFR 800 från 2007 och en DRZ 400S från 2002. Tycker det är kul att greja själv och vill bli bättre på att meka med hojarna. Enklare grejer som oljeservice och lättare modifikationer är inga problem, men jag har aldrig bytt en nitad kedja eller nitat en innan.

Jag har räknat lite på det, och om man jämför kostnaden för att byta drivpaket på verkstad med att göra det själv (inklusive inköp av vissa verktyg), så borde det gå ungefär jämnt upp – med fördelen att jag vunnit lite kunskap.

Det jag behöver är ett vettigt kedjeverktyg som både bryter och nitar, samt något att slipa ner kedjeniten med innan den pressas ut. Jag har ingen vinkelslip och tycker inte det är värt att köpa en då den skulle användas så sällan. En större modell av Dremel känns mer motiverat – den borde kunna användas till annat också och bör klara jobbet?

Har kollat en del på Youtube och det verkar inte alltför svårt. Det som känns mest osäkert är sista momentet – när niten ska pressas och formas som en “svamp”. Det måste ju bli rätt så att inget lossnar. Tyvärr har jag ingen jag kan fråga eller be kolla så att allt ser bra ut innan jag kör.

Tar tacksamt emot tips på prisvärda och bra verktyg som klarar jobbet, samt andra råd om du har några!

Kedjan är klart sliten men jag tycker faktiskt bakdrevet ser helt OK ut, jag ska syna framdrevet ordentligt också när tid finns. Men kedjan har kanske inte hunnit slita så pass mycket på dreven att det är läge att byta där? Hur gör ni? Ett kedjebyte utan byte av drev eller byter ni alltihop som set?

Supertack,
Mvh Vicke
 
Hej!


Jag har en VFR 800 från 2007 och en DRZ 400S från 2002. Tycker det är kul att greja själv och vill bli bättre på att meka med hojarna. Enklare grejer som oljeservice och lättare modifikationer är inga problem, men jag har aldrig bytt en nitad kedja eller nitat en innan.

Jag har räknat lite på det, och om man jämför kostnaden för att byta drivpaket på verkstad med att göra det själv (inklusive inköp av vissa verktyg), så borde det gå ungefär jämnt upp – med fördelen att jag vunnit lite kunskap.

Det jag behöver är ett vettigt kedjeverktyg som både bryter och nitar, samt något att slipa ner kedjeniten med innan den pressas ut. Jag har ingen vinkelslip och tycker inte det är värt att köpa en då den skulle användas så sällan. En större modell av Dremel känns mer motiverat – den borde kunna användas till annat också och bör klara jobbet?

Har kollat en del på Youtube och det verkar inte alltför svårt. Det som känns mest osäkert är sista momentet – när niten ska pressas och formas som en “svamp”. Det måste ju bli rätt så att inget lossnar. Tyvärr har jag ingen jag kan fråga eller be kolla så att allt ser bra ut innan jag kör.

Tar tacksamt emot tips på prisvärda och bra verktyg som klarar jobbet, samt andra råd om du har några!

Kedjan är klart sliten men jag tycker faktiskt bakdrevet ser helt OK ut, jag ska syna framdrevet ordentligt också när tid finns. Men kedjan har kanske inte hunnit slita så pass mycket på dreven att det är läge att byta där? Hur gör ni? Ett kedjebyte utan byte av drev eller byter ni alltihop som set?

Supertack,
Mvh Vicke
Kellerman KTW 2.5 - kolla youtube - köps ex. hos Saarela - han har andra typer också. Dessutom har jag för mig att det finns en tråd i ämnet
 
  • Gilla
Reaktioner: RN
Låna en vinkelslip -finns garanterat nån du känner med en ch det går fort(har 3 själv 😂)
Dremeln är lurig (skjutit kapskvor i ansiktet några ggr slipstift tar lång tid)
Framdrev slits fortare än bakdrev men byt allt när du gör det
 
Addemoto säljer EK’s kedjeverktyg som fungerar mycket bra till alla japanska kvalitetskedjor med hålnit.

Oavsett vilket verktyg du väljer, håll reda på om verktyget är avsett för hålnit (alla japanska kvalitetskedjor) eller solid nit (t.ex Regina) och se sedan till att inte mixa. Det blir liksom inge bra…
 
Har du tillgång till bultsax, lite större?. Köpte billig på biltema, tror den är 600mm. Du ska ju bara ha bort kedjan, behöver inte gulla med den. Ska du korta en för lång kedja är det en annan sak.
Vinkelslip kan du hitta för några tior på loppis/second hand om du föredrar det. Jem&Fix har för strax under en Ingemar Bergman.

Lossa framdrevet först, dvs innan du tar bort bakhjulet eller/och delar kedjan! Mutterknack är din vän. (Friläge, absolut inte växel i.)

Jag gillar detta nitverktyg men det är en smaksak. Jag påstår inte att det är bäst och det går att göra fel, men jag gillar verktyget. Soft instruktionsvideo finns på tuben:


 
Last edited:
Jag har slipat av nitar med 80-papper på skruvdragaren. Det går det med.

Javisst byter man kedja och bägge dreven samtidigt. Allt annat är dumsnålt.

Byter du endast kedjan så kommer de slitna dreven nöta ut kedjan betydligt snabbare.
Det kan gå att behålla bakdrevet eftersom det inte slits lika mycket som framdrevet. Det roterar ju färre varv och har fler tänder.
Folk som är dumsnåla har gjort så sedan högertrafikomläggningen.

Man kan också vända på bakdrevet om det är plant. Då slits det åt andra hållet. Gör det bara om tänderna ser ok ut annars blir det skit med livslängd och komfort som ett nytt drivpaket ger.

De känsliga frågorna;
”Vill du göra rätt” och ”vill du komma billigt undan”?
På landsvägshojar byt hela drivpaketet.
På offroad och liknande tar kedjan mycket stryk. Ser bakdrevet okej ut så behåll det.

Min TDM900 (86 hästar) har gått 4000 mil hittills sedan senaste bytet av hela drivpaketet. Spände kedjan förra våren?

Min Kawa twin på 55-hästar och aluminiumbakdrev har gått 4500 mil på nuvarande drivpaket. Då har jag kört 800 mil sedan jag vände på bakdrevet, fortfarande samma framdrev och kedja. Allt verkar friskt fortfarande.

Eftersom jag är ekonomisk och lat men gillar att vårda kedjorna så gör jag såhär. Att göra rätt kan också vara att ta hand om sina kedjerullar. Ge dom olja, aldrig avfettningsmedel.

Hittills jag jag nästan sparat in två byten på mina hojar. Jag tror normal livslängd har legat på 2200-2500 mil, på slutet skurna länkar och ojämnt slitna kedjor.

Jag köpte nitverktyg på xlmoto. Reservdelar till det på Biltema. Ja jag hade sönder grejerna efter bara 4-5 kedjebyten.

Dumsnål, det var jag när jag inte bytte bilbatteri. Bränslebesparingen när jag väl bytte batteri hade betalat de nya batteriet för länge sedan.
 
För slipa ner niten har jag en rund slipsten Diameter 67 mm, Tjocklek 13 mm som har en "axel i mitten" som jag sätter i borrmaskinen. Ja "axel i mitten" är en liten underdrift, Skruv diameter ca 10 mm med brickor på båda sidorna och mutter på den sidan där skruven sedan är nersvarvad till en 17mm lång axel, diameter 6mm att sätta i borrmaskinen.
1745318720733.png
För dela kedjan och nita ett EK verktyg från ADDEMOTO. Det går fortast dela kedjan för mig om jag slipar ner TVÅ nitskallar. Och sedan trycker ut två nitar ca 2 x 3mm= 6mm jämfört med att trycka en nit ca 12 mm.
Och så hade jag turen att med de första kedjorna jag köpte från ADDEMOTO så medföljde distansplåtar ca 1,5mm tjocka som hindrar att O-ringarna/X-ringarna mosas när den lösa sidan på länken pressas på nitarna. Distansplåtarna ser ut ungefär så här UU och dom sitter utanpå O-ringarna och dras ut efter nitningen.
Tips: Ta loss muttern som håller främre kedjedrevet innan du tar bort den gamla kedjan. Jag brukar lägga en planka genom bakhjulet och mot svingen för att bakhjulet och kedjan ska hålla främre kedjedrevet stilla när jag lossar muttern som håller främre kedjedrevet.
 
Last edited:
Håller med Surtees, köpte drivpaket och kedjeverkyg av Saarela. Skickade en fråga vad som var rimlig drivsats och fick svar på nolltid. Tror svaret jag fått tidigare ang kedjeverktyg är typ "köp ett så har du framöver och du kommer få vänner också" :)

Det jag tyckte var klurigast var hur mycket nitarna skall svampa, men det kommer någon kunna berätta här (för jag minns inte). Nita, mät, nita, mät är typ arbetsordningen
 
Addemoto säljer EK’s kedjeverktyg som fungerar mycket bra till alla japanska kvalitetskedjor med hålnit.

Oavsett vilket verktyg du väljer, håll reda på om verktyget är avsett för hålnit (alla japanska kvalitetskedjor) eller solid nit (t.ex Regina) och se sedan till att inte mixa. Det blir liksom inge bra…
Det verktyget från Addemoto köpte jag, är fantastiskt lättjobbat!
 
Supertack allihop, lutar åt ett drivpaket och verktyg via addemoto. Kanske köper jag även en extra master link, kallas dom så? Och kör ett prov på gamla kedjan 😀
 
Supertack allihop, lutar åt ett drivpaket och verktyg via addemoto. Kanske köper jag även en extra master link, kallas dom så? Och kör ett prov på gamla kedjan 😀
Rekommenderar att läsa anvisningarna Addemoto skickar med, de är väldigt utförliga och gör vem som helst mycket bekväm att nita första gången. 😊
 
Varning! Låt bara inte Delboy bli en ledstjärna i garaget.
Han har många konstiga ideer och en del rent heltokiga.

Här hittar du många bra tips och instruktioner
 
Varning! Låt bara inte Delboy bli en ledstjärna i garaget.
Han har många konstiga ideer och en del rent heltokiga.

Här hittar du många bra tips och instruktioner
Om man skall rekommendera bra mekare på tuben så hamnar Obsession Engineering högt på listan -
Trevlig kille som talar förståelig engelska - till skillnad från Guy Martin
 
En större modell av Dremel känns mer motiverat – den borde kunna användas till annat också och bör klara jobbet?
Bara måste kommentera detta. "En större Dremel", då är det en rakslip du ska ha. Och ja, den klarar nog jobbet galant och du kan använda den till ganska mycket mer.

En Dremel är bara bra till små jobb, kedjepinne är nog gränsfall :) dessutom tycker jag Dremels alla sliprullar är så otroligt dåliga. Har provat många olika. Alla andra verktyg är dock bra (inkl kapskivor).

Så därför gick jag och köpte en bättre rakslip. Med varvtalsreglering. Då har man en större Dremel. Dessutom är det standard-fäste så det finns massa tillbehör man kan stoppa på, kapa, slipa, putsa, whatever. Helgrym på mellanstora jobb som kräver lite precision ändå. Den här ligger ju mitt emellan Dremel och Vinkelslip kan man säga.

Vinkelslip då. Nu är vi inne på grovarbeten här :) en vinkelslip är ganska yxigt för mindre jobb. Det är svårt att få någon större precision. Men den är ju kanon till större jobb. Finns ju dessutom olika storlekar. Jag har ändå den minsta modellen. Men bara det att det är fast varvtal gör den svårjobbad för mindre arbete samt att verktyget man valt är ganska stort (det kan ju finnas sådana med varvtalsreglering iofs, men ändå)

Sammanfattningsvis skulle jag själv valt en rakslip för detta jobb :)
 
Last edited:
Det finns olika slipstift och slippappersrullar man kan använda. Passar på en skruvdragare.

Dremel eller kopian funkar om man har en.

IMG_1613.jpeg

Vinkelslip, om du inte redan haft behovet av en så behöver du inte köpa en nu bara för att slipa av en nit eller brutalkapa kedjan.
Hur brådis är just det steget i bytet?

Jag äger ingen vinkelslip. Har inte behovet.
Kan låna men jag jobbar med det jag har.

På TDMen sitter framdrevet med en 36 mm mutter. Köpte en passande hylsa. Första bytet, förrförra gången, gick bra med en förlängning och en assistent som tryckte ner bromsen.
Senast hade jag ingen assistent och trots akrobatiska övningar för att hålla ner bromspedalen samtidigt som jag försökte lossa muttern med förlängningen så gick jag bet. Bytte allt utom framdrev. Monterade ihop och åkte två mil till en polare med mutterknack. Monterade av grejerna igen och monterade Biltemas 36 mm hylsa. Icke sprängsäker hylsa nej. Funkade fint. Montera tillbaka allt igen. Drivpaketet verkar inte ha tagit skada av två mil med ny kedja på slitet framdrev. 4000 mil hittills, framdrevet 3998 då.
Nu har jag en mutterknack med sladd. Använde den på en annan hoj så den har betalt sig. 400 på Biltema?

Kolla hur ditt framdrev sitter. Börja med att lossa det som tidigare sagts.
 
Beträffande hylsor på mutter som sitter hårt.
Köp en hylsa utan avfasning vid öppningen eller ta hylsan till en planslip och ta ner den några mm.
Det är rätt skönt att inte slinta av när man tar i som mest.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top