Honda CB1000 Hornet 2025

Körde polarens FZ1 ett tag och den var jättemysig tills man började åka >130kmh vilket var helt olidligt någon längre stund.
Man vänjer sig vid det mesta. Även fartvind.

(Däremot lyckades jag inte vänja mig vid farthållaren på min gl1500. Skiten gick inte att ställa högre än 130. Eller iofs hela den motorcykeln men...)
 
Last edited:
Kanske?

Men jag har funderat på det där, fordonsindustrin, då pratar vi både bil & mc "krisar" ju klagar de på, mest hela tiden bortsett en liten uppgång vid covid.
Kanske de helt enkelt (i stora drag) utvecklar en massa produkter som ingen vill köpa? :va
Nja, jag tror mest att vi som gillar att köra våra fordon är i stark minoritet. Sporthojar är ju starkt påverkade av utsläppskraven men envisas fortfarande med en uppsjö av teknik som ser till att du måste till en handlare för att serva annars funkar ingenting och garantin är som bortblåst.
 
Nja, jag tror mest att vi som gillar att köra våra fordon är i stark minoritet. Sporthojar är ju starkt påverkade av utsläppskraven men envisas fortfarande med en uppsjö av teknik som ser till att du måste till en handlare för att serva annars funkar ingenting och garantin är som bortblåst.
Fast varför säljer de bilarna så dåligt då?
Visst just idag är väl ekonomiska läget en del av det, men det har ju nojsats om dåliga tider i fordonsbranschen i tjugo år, mer till är från.

Visst är vi nog en minoritet, men å andra sidan, av dem som är beredda att spola iväg bättre delen av en mille på ett fordon, så kanske inte de som är intresserade av fordon är i minoritet längre, eller?

Kanske jag har fel, det är bara en tanke jag hade.
Kanske ligger det något i det också, det hade förklarat en del, och sådär ytligt så håller resonemanget åtminstone.
 
Fast varför säljer de bilarna så dåligt då?
Visst just idag är väl ekonomiska läget en del av det, men det har ju nojsats om dåliga tider i fordonsbranschen i tjugo år, mer till är från.

Visst är vi nog en minoritet, men å andra sidan, av dem som är beredda att spola iväg bättre delen av en mille på ett fordon, så kanske inte de som är intresserade av fordon är i minoritet längre, eller?

Kanske jag har fel, det är bara en tanke jag hade.
Kanske ligger det något i det också, det hade förklarat en del, och sådär ytligt så håller resonemanget åtminstone.
Jag tror att en del av förklaringen är att intresset för fordon har försvunnit för att biltillverkarna sett till att du inte kan göra ett skit själv längre. Om du inte kan undvika att åka till verkstaden så närs inte intresset för mekning osv naturligt utan det är bara de mest hardcore som kan köpa gammalt skit och fixa. Kommer fortfarande ihåg när jag skulle försöka byta antenn på morsans golf och insåg att man fick lov att skruva av framskärmen för att göra det....
Kan vara så att den nya epa trenden(som jag är emot) kan lösa en del av detta men mina kollegor som är dryga 30 och missade den kan knappt byta däck själva...
 
Är det bara jag som inte förstår grejen med nakna hojar med mkt hk?

Körde polarens FZ1 ett tag och den var jättemysig tills man började åka >130kmh vilket var helt olidligt någon längre stund.

Jag fattar verkligen inte utvecklingen just nu inom mc? Hojar kommer med farthållare och förarstödd bromsning? Hela grejen med mc är väl just att KÖRA hojen?
- Inte jag heller egentligen. Men om man nu prompt gillar nakenhoj så är det väl vridet man vill åt med mycket hk, knappast toppfarten...väl, för fan?
 
Att gnälla på att det blåser när man kör nakenhoj över 140 km är ju som att gnälla på att en Sporthoj är seg på låg fart. Helt fel användningsområde. Sporthoj >130, naken hoj <= 130.
 
Att gnälla på att det blåser när man kör nakenhoj över 140 km är ju som att gnälla på att en Sporthoj är seg på låg fart. Helt fel användningsområde. Sporthoj >130, naken hoj <= 130.
Trams. Både 20 och 200 går bra med båda sorterna. 300 har jag inte provat.
 
Eftersom det fortfarande är tillåtet att ha egen åsikt (!) och välja vilken hoj man vill äga/köra, har jag efter 30 år på ”RR” hojar, har jag för tre år sedan bytt till en nakenhoj med något mindre hk än tidigare.
Men att gå ner till hälften hk var verkligen inte aktuellt, gillar axet mellan t.ex 100-200, men också att kunna wheela från t.ex 100.
Dock är jag inte ute efter att kunna marcha i 200 (som tidigare), däremot kortare sträckor funkar det trots allt.
 
Trams. Både 20 och 200 går bra med båda sorterna. 300 har jag inte provat.
Trams == ordvalet för gamla gubbar. Klart som FAN du kan köra 200 med en nakenhoj och 20 med en sportis, men vem fan ligger i 20 med en R1 och kör. Kom med vettiga inlägg istället.
 
Trams == ordvalet för gamla gubbar. Klart som FAN du kan köra 200 med en nakenhoj och 20 med en sportis, men vem fan ligger i 20 med en R1 och kör. Kom med vettiga inlägg istället.
Du säger det. Nu har jag då aldrig haft just en R1a, men jag kör timmerväg med sten/grusbeläggning varenda gång jag kör och 20 är helt rätt fart på sådan med sport(ig)hoj.

Faktum är att man kan hitta ruskigt trevliga ställen att pausa om man är villig att köra lite små grusvägar eller mossbeväxt asfalt trots att maskinen är optimerad för asfaltssträckorna mellan naturupplevelserna. Men det går inte att köra som med en enduromaskin.
 
Nyheter
En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

Back
Top