Ang invändig motortvätt

irak61

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2012
Ort
Linköping
Hoj
Triumph 800 xcx 2016
hejsan jag undrar om en så kallad invändig motor tvätt är något att rekommendera har sett att mc web säljer motul invändig motortvätt där man häller i befintlig olja och låter motorn gå på tomgång i 15 min sen byter man till ny olja är det bra för mc motorn. :va
 
Nej det är inte en bra ide. Din motor behöver inte tvättas den är redan tillräckligt ren. Hade det varit en personbil som dagligen hade rullat 9km till och från jobb med kallstarter och longlife-service så kanske....

Vill du tvätta motorn köp billig olja, byt och kör en hård runda och tappa ur medan motorn fortfarande är varm. Renare än så finns där ingen poäng med.
 
En sköljolja är en mycket bra idé! MEN du ska inte köpa de färdiga; det är mycket bättre att göra en egen! Ta 50 % motorolja och 50 % fotogen. Lysfotogen funkar lika bra och är lättare att få tag på. Häll det i motorn och låt den gå på tomgång ett tag. Stäng av och låt den stå; gärna över natten. Kör sedan ett para gånger till och tappa ur oljan. Låt den stå med avtappningspluggen bprta ett bra tag. Därefter så häller du en billig olja och kör ca 100 mil. Häll ut denna och byt till den riktiga oljan.

OBS! Sköljoljan kan du använda många gånger; minst 10-15 gånger! Ha de!
 
En sköljolja är en mycket bra idé! MEN du ska inte köpa de färdiga; det är mycket bättre att göra en egen! Ta 50 % motorolja och 50 % fotogen. Lysfotogen funkar lika bra och är lättare att få tag på. Häll det i motorn och låt den gå på tomgång ett tag. Stäng av och låt den stå; gärna över natten. Kör sedan ett para gånger till och tappa ur oljan. Låt den stå med avtappningspluggen bprta ett bra tag. Därefter så häller du en billig olja och kör ca 100 mil. Häll ut denna och byt till den riktiga oljan.

OBS! Sköljoljan kan du använda många gånger; minst 10-15 gånger! Ha de!

Seriöst, köra igång en motor med fotogen i oljan låter inte nyttigt i mina öron. :confused:
Gör som Boris säger istället, du lär ändå inte få ut större effektökning än så, då de flesta "testerna" kring motorsköljningar är inget annat än bluff och båg.
 
Seriöst, köra igång en motor med fotogen i oljan låter inte nyttigt i mina öron. :confused:
Gör som Boris säger istället, du lär ändå inte få ut större effektökning än så, då de flesta "testerna" kring motorsköljningar är inget annat än bluff och båg.

Håller med, någon expert får gärna komma och säga sitt, BorisJR, Jörgen m.fl.
:fakta
 
Jag håller med Boris.
Som jag skrivit tidigare:

Det är sällan det finns behov av att skölja en mc-motor. Det är mer aktuellt om man bränt upp en våtkoppling eller liknande undantag. De flesta mc-motorer är mycket rena invändigt. Dels får de flests hojar ny olja och filter varje år, dels körs de flesta hojar inte på vintern, så det är mycket mindre problem med slam och kondens.

Men om man nu behöver skölja sin mc-motor, gör då ett upprepat oljebyte, precis som Boris skriver. Mc-motorer har högt effektuttag, aggressiva kamaxlar och små marginaler, i synnerhet sporthojsmotorer, motarder etc. Dvs de drabbas ofta av lager- och kamaxelras mm, redan utan utspädd olja.
Så att starta tex sporthojsmotorer, med hälften fotogen i oljan är att sticka in foten i buren anser jag. Även om det så bara är för minuter på tomgång.

Metoden att blanda till sköljolja med 50% diesel eller fotogen i motoroljan är ett gammalt vebodtrick som sparade pengar när tex den vattenblandade geggan skulle sköljas ur sidventils Albin-motorer som sjunkit, dvs lågvarviga överdimensionerade motorer med kompressionsförhållande som en luftmadrass och ventilfjädertryck som en spiralmadrass.
 
Last edited:
hydrodynamiskt lager är dimensionerat för ett visst viskositetsområde. Det görs genom att välja en lagerbredd och ett spel beroende på lagerbanans diameter, motorns varvtal och de förväntade krafterna.

För att kunna klara tillfälliga genombrott av smörfilmen och dessutom klara en del skräp i oljan är lagerskålarna belagda med ett lite mjukare material.

Att hälla i fotogen i oljan och sen starta motorn är ett utmärkt sätt om man vill riskera att vevaxelns lagerytor skall komma i kontakt med inbäddat skräp och/eller nöta bort det mjukare skiktet och på så sätt öka lagerspelet.
 
Man ska vara väldigt försiktig med produkter som tvättar motorn ren invändigt om inte motorn redan är i så pass bedrövligt skick så att den anses vara nära renovering.En hel del av dessa rengöringsprodukter gör sitt arbete så pass bra så att t ex en äldre sliten maskin ofta inte alls mår bra av denna kemiska rengöring när gamla slaggprodukter i motorn sätts i rörelse och hamnar på platser där dom definitivt inte ska vara som lagerytor och oljekanaler samt angriper gamla packningar.Köp billig olja istället som tidigare sagts och skölj ur motorn med detta.De flesta av dessa medel är dessutom ämnade för bilmotorer och inte mc.
 
En sköljolja är en mycket bra idé! MEN du ska inte köpa de färdiga; det är mycket bättre att göra en egen! Ta 50 % motorolja och 50 % fotogen. Lysfotogen funkar lika bra och är lättare att få tag på. Häll det i motorn och låt den gå på tomgång ett tag. Stäng av och låt den stå; gärna över natten. Kör sedan ett para gånger till och tappa ur oljan. Låt den stå med avtappningspluggen bprta ett bra tag. Därefter så häller du en billig olja och kör ca 100 mil. Häll ut denna och byt till den riktiga oljan.

OBS! Sköljoljan kan du använda många gånger; minst 10-15 gånger! Ha de!

Ett sådant inlägg borde rimmligen tas bort innan någon förstör sin motor, fungerar säkert som Jörgen skriver i ett annat inlägg, men att rekomendera det till mc-motorer känns en aningen fel
 
Ett sådant inlägg borde rimmligen tas bort innan någon förstör sin motor, fungerar säkert som Jörgen skriver i ett annat inlägg, men att rekomendera det till mc-motorer känns en aningen fel
Fast eftersom argument har bemöts på ett sakligt sätt och man även har gett exempel på när detta sätt är användbart så tycker jag inlägget kan gott vara kvar.
 
En sköljolja är en mycket bra idé! MEN du ska inte köpa de färdiga; det är mycket bättre att göra en egen! Ta 50 % motorolja och 50 % fotogen. Lysfotogen funkar lika bra och är lättare att få tag på. Häll det i motorn och låt den gå på tomgång ett tag. Stäng av och låt den stå; gärna över natten. Kör sedan ett para gånger till och tappa ur oljan. Låt den stå med avtappningspluggen bprta ett bra tag. Därefter så häller du en billig olja och kör ca http://www.sporthoj.com/forum/search.php?do=getnew&contenttype=vBForum_Post&exclude=96100 mil. Häll ut denna och byt till http://www.sporthoj.com/forum/search.php?do=getnew&contenttype=vBForum_Post&exclude=96den riktiga oljan. http://www.sporthoj.com/forum/search.php?do=getnew&contenttype=vBForum_Post&exclude=96
http://www.sporthoj.com/forum/search.php?do=getnew&contenttype=vBForum_Post&exclude=96
OBS! Sköljoljan kan du använda många gånger; minst 10-15 gånger! Ha de!

Inblandning av fotogen i oljan ger en blandning med radikalt lägre viskositet. Detta innebär att det är mycket god chans för direkt metall/metall kontakt mellan olika delar av motorn. Vilket innebär att eventuella bruna oljespår slits bort. Tillsammans med metall från lager och axlar.

Jag har upplevt det här på kylkompressorer som normalt har en livslängd på 10 - 20 år. När mineraloljan (enligt kompressortillverkarens rekommendation) blandades ut med propen (köldmediet) någon gång / dygn i några minuter så sjönk livslängden till ca 1 år. Oljepumpen fick stryk så oljetrycket sjönk från ca 4,5bar ny oljepump till 1,5 bar.
Och efter 1 år var lagren i kompressorn slut.
Och kompressorns elmotor löste ut på motorskyddet.

Vill man ha hojmotorn ren.
Innan man plockar sönder den för att ha som demo i t.ex. en skola.
Javisst, varför inte köra på fotogen+olja. Med en gnutta flax, skär den inte diReCt.
Vill man att motorn ska hålla. LÅT BLI !

PS Det blev byte till ett syntetiskt köldmedium R404A med för det köldmediet lämplig olja.
Sedan upphörde kompressorhaverierna. DS

Ser motordelarna skitiga ut när motorn öppnas så kanske det är olämplig olja eller för lång tid mellan oljebytena. Jag har kört min min Suzuki på Biltema Turbodiesel 15W-40 och när jag öppnade kopplingssidan på sukkan för att kolla felsöka kopplingen såg allt rent ut. #
Kanske också för att jag byter olja efter sådär 200 till 300 mil. Efter läst hur viskositeten på oljan minskar.
Det intressanta är tabellen längst ner på sidan.
1500miles = 240 mil.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm

# Kopplingsfelet var sista punkten i Haynes felsökningslista. Muttern som håller yttre kopplingskorgen på axeln hade lossnat. Muttern dragen => inga problem få i nollan längre. Och jag hade lärt mig hur kopplingen var gjord. Hade ju plockat ut varenda lamell för att komma till muttern.....
 
Last edited:
".............är ett gammalt vebodtrick som sparade pengar när tex den vattenblandade geggan skulle sköljas ur sidventils Albin-motorer som sjunkit, dvs lågvarviga överdimensionerade motorer med kompressionsförhållande som en luftmadrass och ventilfjädertryck som en spiralmadrass"

En korrekt förklaring och ytterst välformulerat.

Bland det bästa jag läst på länge.



Lyssna på BorisJR och Jörgen Karlsson.

Möjligtvis om det skulle vara nån gammal opel kadett med läckande toppventilskåpa som inte fått oljebyte på 8000 mil och har ett värde som dubblas om man fyller tanken så kanske. Nä förresten jag ångrar mig, inte ens då
 
Alla oljor innehåller redan detergenter. Så om motorn är skitig invändigt har ni bara kört för länge mellan era oljebyten. Byt oftare!

Och man ska inte blanda någon form av additiv i sin olja, risken finns att man sätter andra befintliga additiver ur spel.
 
Vilken olja skulle ni rekommendera för att försöka få ut metallspån ur motorn? Misstänker att tidigare ägare kört ganska hårt med hojen och inte gjort någon service, oljan som var i var riktigt snuskig och på magnetpluggen satt det en metall bit på kanske 5mm som var som en vass sticka. Klantigt nog har jag slängt både filter och den gamla oljan innan jag undersökte den. Men nu kan jag inte riktigt släppa det och ska se om jag får ut mer spån. Räcker det med billig biltema 10w -40 semisyntet för att köra några mil och tappa ur?
 
Vilken olja skulle ni rekommendera för att försöka få ut metallspån ur motorn? Misstänker att tidigare ägare kört ganska hårt med hojen och inte gjort någon service, oljan som var i var riktigt snuskig och på magnetpluggen satt det en metall bit på kanske 5mm som var som en vass sticka. Klantigt nog har jag slängt både filter och den gamla oljan innan jag undersökte den. Men nu kan jag inte riktigt släppa det och ska se om jag får ut mer spån. Räcker det med billig biltema 10w -40 semisyntet för att köra några mil och tappa ur?
Om du nu tror att det finns spån...

- Spola med diesel (OBS! utan att starta givetvis)
- Köp billig olja för MC, t.ex Biltema kör på tomgång i några minuter. Töm ut och kolla filter och plugg. Utvärdera om det måste repeteras.

Nu vet jag inget om ålder och modell, men missad växel kan absolut ge metallspån på pluggen. På Husaberg är man nästan orolig om pluggen är ren... Har du "guldglitter" i oljan så är det snart lagerras och då är det bara att renovera.
 
Diesel alltså, det hade jag inte väntat mig.. det är en gsxr 750 -16 som gått 1960 mil. Inget glittrigt guld vad jag kunde se utan det var just den där flisan, men jag slängde ju skiten innan jag undersökte det närmre klantigt nog. Det spelar ingen roll om oljan är semisyntet? Just nu är det motul helsyntet i
 
Flisan kan komma från vad som helst.
Går hojen bra och låter fint så är det bara att byta olja och filter.

Sen är det ju bara att ha lite allmän koll. Och om du är orolig, byt olja igen och inspektera bättre denna gång.

Ska du få ur allt skit ordentligt ur motorn tar du loss oljetråget och tvättar det både invändigt och utvändigt. Men det är en del jobb med avgassystem osv som troligen måste bort.

Brukar kunna bli en grå gegga med tiden i motorns alla hörn som sen missfärgar motoroljan.
 
Last edited:
Ja byt bara olja o filter och ut o kör lite. Är du nojig så kolla redan efter 10 mil eller så. Är ju aldrig fel att göra ett tidigt byte om man är osäker när oljan byttes senast. Biltemas racing är kanon så kör den om den vill ha 10w-40. Är så liten skillnad på
Pris på hel o delsyntet så jag skulle köra helsyntet fast det funkar med del också.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top