Mackar i Sverige

Tack vare nästan 15år på vägarna i jobbet så har man sprungit på en del guldkorn.
Skulle väl säja att vill man ha en riktig mackupplevelse så är det på vischan där en stor väg passerar som är rätt. Generellt tankstation med separat butik men inte alltid.
Sorsele, Töre, Jokkmokk, Idre som jag spontant kommer att tänka på.
Vet en pizzeria utanför Överkalix som serverade skinksallad som vegetariskt alternativ:hihi

Ätit den bästa burgaren någonsin på en altiallo handel i Åmsele av alla ställen....
Ja dom hade bra burgare i Åmsele när det var tyska ägare på macken, men det börjar nog va 15-16år sedan dom la ner tyvärr
 
Rattugglan söder om Ljungby utmed R1, bilder från en svunnen tid. Efter att E4 drogs om lite väster ut försvann mycket av trafiken och själva macken brann ner 1997. Jag bodde i samhället Kånna någon km bort under några år och var här och åt ibland. Ett gammalt klassiskt tradarställe med tillhörande verkstad och rejäla lunch portioner.

1742323883454.png1742323913376.png
 
Rattugglan söder om Ljungby utmed R1, bilder från en svunnen tid. Efter att E4 drogs om lite väster ut försvann mycket av trafiken och själva macken brann ner 1997. Jag bodde i samhället Kånna någon km bort under några år och var här och åt ibland. Ett gammalt klassiskt tradarställe med tillhörande verkstad och rejäla lunch portioner.

View attachment 512028View attachment 512029


Man kan reflektera över vikten på lasset med björkmassaved. På den 3-axliga vagnen. Med parabelfjädring.
...och 230 hästar i Bulldog-Scanian.
 
Jag såg något ganska spektakulärt för ett tag sedan. Den här filmen "Ett sista race", de hade rekonstruerat macken i Jonsered! 😁 riktigt kul, i verkligheten är det bara ett fundament (men numera finns faktiskt en bilverkstad där fast i annat namn då).

Observera moppe-butiken i bakgrunden, den är inte rekonstruerad utan den finns än idag 👌(rekommenderar verkligen ett besök i den för övrigt)

ettsistarace_jonsered.jpg
 
Men grabbar, vad säger ni på "96 oktan" på bensinen? Med min medfödda demens kommer jag inte ihåg att något sådant öht funnits.

Hittade lite info här <<

96-oktan är en gammal kvarleva från tiden när bilar inte hade katalysatorer och gick på blyad bensin i Sverige. På 70 och 80-talet fanns 96 och 98 (premium), möjligen fanns ytterligare en variant.

När den blyfria 95-oktaniga bensinen lanserades på 80-talet var denna i stort sett anpassad för nyare bilar med eller utan katalysator, det äldre bilarna var inte anpassade för denna bensin.

Att 96:an är kvar misstänker jag är därför att det fortfarande är "ekonomivarianten" för de bilister som vägrar skrota bort sina 20-25 år gamla 240 eller Saab 900. Numera är ju all bensin oblyad så i gengäld måste de fylla på med blyersättningsmedel vid tankningarna.
 
Har noterat det tidigare, men det passar in här.
Stalon kan vara väl värt ett besök för mötet med en fantastisk man, och hans butik.
Rainer har drivit butiken i 44år (det var 2023, vet inte dagsformen) berättade han, och eftersom han är själv så har han inte haft en enda semesterdag under alla dessa år, men tyckte inte att det var något problem.
En gång bänglade han i och för sig med fyrhjulingen, och var sjukskriven i två veckor.
Min gissning är att det kommer att bli svårt att hitta någon som kan ta över verksamheten.
Men otroligt charmigt att kunna köpa en fyra meters plastbåt, strumpor, luftgevärskulor, jeans, eller som jag, ett mulitiverktyg, vilken bredd på utbudet!
Och nästan alla varor saknar prislapp, man får liksom fråga, och skapa en dialog.
"-Vad tar du för mulitverktyget?"
"-Ja, det där måste jag nog få 70 kronor för"
Man åker därifrån med fler frågor än svar, men väldigt trevlig pratstund!

View attachment 511961
Där har jag också handlat! Sportbutiken i Dikanäs, inte så långt därifrån, är också en liknande butik där de har allt man kan tänka sig!
 
93, 96 och 98 minns jag som det normala i forntiden.
Yngling! :D Jag drar mig till minnes 93, 94, 96, 97, 99 och t o m 100 oktan på 1960/70-talet.
(95 och 98 utelämnar jag i listan ovan. De finns ju idag.)

Jag har förstås inte tankat alla dessa. Överhuvudtaget tankade jag sällan i "forntiden", mamma och pappa fixade sådant. Tankade nog första gången på 1970-talet. Pappa var framsynt och lärde mig, "när du en gång blir vuxen med körkort och bil och behöver du kunna sådant här".

Those were the days... Man kom en bra bit med en 10 kr-sedel eller två i en tankautomat med sedeltank. Ett troligen okänt begrepp för dagens kids. Skitjobbigt när man hade stoppat in pengar i maskinen och fick mer bensin än vad som rymdes i tanken. Jobbigt läge! :D

1742554026533.png
 
1976-77 tankade jag Zundappen med 99 oktan. Oftast OKs Outboard oil. 17 literstank. Man tankade oftast 10 liter, blandade i oljan själv. Eftersom man blandade oljan själv och inte visste hur mycket soppa som gick i. Körde man på reserven så kunde man slå i olja för 15 liter. Alltid en oljeflaska på pakethållaren.

Literpriset minns jag eftersom 10 liter alltid kostade 16,80 plus att jag lämnade in kvitton för återbäringen. ”Alla” kvitton var på 16,80. Jag tankade 98 häromdagen, 17,15 litern. Billigt!

Jag minns inte vilka oktantal som fanns ihop med 99. Var det 93 och 96?

Skönare att tanka CB500an. Alltid 93 och alltid full tank, ingen olja.
 
Yngling! :D Jag drar mig till minnes 93, 94, 96, 97, 99 och t o m 100 oktan på 1960/70-talet.
(95 och 98 utelämnar jag i listan ovan. De finns ju idag.)

Jag har förstås inte tankat alla dessa. Överhuvudtaget tankade jag sällan i "forntiden", mamma och pappa fixade sådant. Tankade nog första gången på 1970-talet. Pappa var framsynt och lärde mig, "när du en gång blir vuxen med körkort och bil och behöver du kunna sådant här".

Those were the days... Man kom en bra bit med en 10 kr-sedel eller två i en tankautomat med sedeltank. Ett troligen okänt begrepp för dagens kids. Skitjobbigt när man hade stoppat in pengar i maskinen och fick mer bensin än vad som rymdes i tanken. Jobbigt läge! :D

View attachment 512107
Fick man inte i all bensinen som man betalat för i sedelautomaten, fick man hoppas på att det låg en tom oljeflaska i papperskorgen, så man kunde rädda den sista halvlitern.
 
Jag noterar att bergnäsarn var med redan på den tiden:

View attachment 512095

Har faktiskt haft en exakt likadan bil. ID19C 1960. Den hämtade jag iofs i Skara.

0cce22b4a1170d327631ce0e5fd4d453.jpg


Kan dra storyn om hemfärden bakom XM V6-an men det blir nog i ”Cannonball-tråden” i så fall…

Jodå, jag tror att det är rätt färg.

dc845de376c81cb0f98cecdc5a331535.jpg



Mvh
 
Fick man inte i all bensinen som man betalat för i sedelautomaten, fick man hoppas på att det låg en tom oljeflaska i papperskorgen, så man kunde rädda den sista halvlitern.

93, 96 och 99 var det iaf perioden 1976-1988 (vad jag minns).

Även färdigblandad tvåtaktsbensin för Saabarna, man ställde in ”procenten” (oftast 4%) och tankade direkt.

Körde man in på macken och tutade fick man betjäning ända in på mitten av 80-talet!


Mvh
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top