Lacka hoj med Biltema sprayfärg

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Tja! Har en hoj som ser lite halvdålig på ut, kan man få till ett ok resultat så det iaf ser bättre ut än vad det gör nu om man slipar med 80 sandpapper och sedan lackar med biltema silvermetallic och svart? Jag vet, egentligen ska man slipa ner och prima och pulverlacka men jag vill göra det billigt och försöker inte få den i utställningsskick.
Allting ska förstås rengöras innan slipning och lackering. image.jpgimage.jpgimage.jpg
 
Nej det kommer se precis lika budget ut som du skriver,

Du bör slipa i tre steg 120-240-400.
Eller så raggar du tag i nån som känner nån som har en blästermaskin.
Sen skiter du i biltemaprylar (även om rostskyddsprimern är helt okej) och handlar istället från någon som kan blanda 2K på burk åt dig. Hör på någon större färgbutik eller så finns det internetbutiker som säljer allt du behöver. ex. spraycan.se
 
Been there done that. Det blir sk-t. Jag gjorde det på en gammal brukshoj för jag var lat, kunde lika gärna låtit bli. Det dröjde inte länge förrän det blev bortskavt.
 
Du blir nöjdare i längden om du tvättar av allting ordentligt och bara bättrar det värsta med kvalitetsfärg istället. Slipar du bort originalfärgen och kör på med biltemaspray kommer motocykeln att vara skrot inom två år pga obefintligt rostskydd och skavtålighet hos färgen. Tvätta ofta och spraya 5-56 eller motsvarande på den efteråt så håller den längre.
 
Hagmans gör bra grejer. Säljs på Jula. De har inget jätteutbud, men mycket bättre än Biltemas sprayer.

Som sagts ovan, förberedelserna är allt. Helt rengjort, slipa i flera steg, grund, bas o klarlack, och du kan få ett riktigt bra resultat.
 
Last edited:
Som sagts ovan, förberedelserna är allt.

^ ^ ^ DETTA ^ ^ ^

En billig Biltemaspray på en väl preparerad yta blir fortfarande hundra gånger bättre än en dyr 2K-lack på ett sunkigt underarbete. Visst, 2K-lack och framförallt epoxyprimer har överlägsen vidhäftning och överlägset rostskydd, men underarbetet är fortfarande A och O.
 
Har lackat en del grejer med Biltema spray, helt enligt deras egna instruktioner.
Det har blivit absolut skit varje gång.
Lack som lossnar i stora flak.
 
Förutsatt att du gör underarbetet bra så kan du få ett ok resultat med Biltema sprayburk. Dvs, ett kort tag. Alla deras färger är extremt mjuka och tål inte slitage. Även deras fälgfärg som de påstår ska vara tålig tål i princip ingenting.

Det biltema-alternativet som faktiskt kan ge ok resultat är deras högtemperaturfärg. Den måste dock värmas upp till minst 140-150 grader (inklusive att hela delen är genomvarm) för att härda. Då blir lacken extremt tålig, även i princip alla kemikalier som jag har provat med. Värmer man upp delen som ska lackas innan lack får man ännu bättre resultat. Nackdelen är att högtempfärgen bara finns i mattsvart och silver. Förmodligen svårt att klara att värma en hel ram som privatperson dock. Går att eftervärma med gaslåga men kräver lite trial and error för att man inte ska överhetta färgen samtidigt som man värmer den målade delen till tillräckligt hög temperatur.
 
Har lackat en del grejer med Biltema spray, helt enligt deras egna instruktioner.
Det har blivit absolut skit varje gång.
Lack som lossnar i stora flak.

Förutsatt att du gör underarbetet bra så kan du få ett ok resultat med Biltema sprayburk. Dvs, ett kort tag. Alla deras färger är extremt mjuka och tål inte slitage. Även deras fälgfärg som de påstår ska vara tålig tål i princip ingenting.

Min begränsade erfarenhet av Biltemas sprayfärger är framförallt att de har usel täckförmåga. En sprayburk räcker helt enkelt inte väldigt långt, varför ekonomin inte blir särskilt bra även om burken är billig.

Hagmans nämns ovan och de har en genuint bra produktline, från rostskyddsprimer till yta. Finns dessutom på en herrans massa mackar och försäljningsställen.

Men fortfarande - det är ett gediget underarbete som gäller om man vill ha ett bra slutresultat. Rostfritt och rent. Slipning med slipduk från grov till fin. Blästring där så är tillämpligt. Avtorkning med silikonremover och tvättalkohol. Aluminiumprimer där så behövs. Etchprimer där så behövs. Epoxyprimer där så behövs. Och 2K-lack är alltid överlägset på alla punkter - rostskydd, vidhäftning, repbeständighet och kemisk beständighet. Så länge underarbetet är rätt…
 
+1 för Hagmans. Lackade ett par förkromade motorskydd. Jag ruggade först upp ytan med sandpapper, sedan på med etchprimer följt mattsvart. Höll i alla fall ett år tills jag sålde hojen (dock utan markkänning).
 
80-papper..??
Nej, nej och nej.

Förutom att 80-papper låter sinnessjukt grovt så är det väl ungefär hundra år sedan seriösa billackerare slutade använda slippapper...? All maskinslipning nuförtiden sker med skumrondeller typ Mirka Abralon eller 3M Trizact och handslipning och mattering sker uteslutande med slipduk typ Mirka Mirlon eller 3M Scotch Brite. Ingen står och klipper till bitar av våtslippapper annat än i undantagsfall.

Jag kan bara tänka mig en enda sak där jag frivilligt skulle använda slippapper i kornstorlek 40-60-80 och det är för att få aluminiumspackel typ kemisk metall eller "JB Weld" att fästa på gjuten eller extruderad aluminium.
 
Kastar en fråga rakt ut i luften:
Om man nu inte har tillgång till bläster, funkar borrmaskin och stålborste på rosten på svingen i första inlägget?
 
Om svingen är stål så är roterande stålborste inte att förakta då man vill ta bort rost. Faktiskt ett bättre alternativ än det överanvändande av glasblästring som verkar breda ut sig, som ju snarare riskerar att bygga in rosten under en kulhamrad yta. Så ja - roterande stålborste eller blästring med en fin aluminiumoxid.

Det bästa för att fixa aluminium till originalskick är sodablästring eller vattenblästring. Glasblästring ger en nog så sönderslagen, ”glittrande” yta på aluminium. Snyggt men inte original.
 
Du blir nöjdare i längden om du tvättar av allting ordentligt och bara bättrar det värsta med kvalitetsfärg istället. Slipar du bort originalfärgen och kör på med biltemaspray kommer motocykeln att vara skrot inom två år pga obefintligt rostskydd och skavtålighet hos färgen. Tvätta ofta och spraya 5-56 eller motsvarande på den efteråt så håller den längre.
Kan tillägga att jag ska sälja den om en vecka, så det behöver bara se bättre ut än vad det gör nu under försäljningen. Vad som händer om flera år spelar ingen roll för mig.
 
Been there done that. Det blir sk-t. Jag gjorde det på en gammal brukshoj för jag var lat, kunde lika gärna låtit bli. Det dröjde inte länge förrän det blev bortskavt.
Hur lång tid tog det innan färgen blev bortskavd? En vecka eller två månader? Ska sälja den nästa vecka så det behöver bara se bra ut då.
 
Hur lång tid tog det innan färgen blev bortskavd? En vecka eller två månader? Ska sälja den nästa vecka så det behöver bara se bra ut då.

Va en redig människa nu och visa upp hojen i ett ärligt skick! Biltemaspray i detta läget gör ingen som helst skillnad förutom att du framstår som en myglare...
 
Va en redig människa nu och visa upp hojen i ett ärligt skick! Biltemaspray i detta läget gör ingen som helst skillnad förutom att du framstår som en myglare...
Precis, och ska man göra något åt den så tänker jag möjligen tvätt och lite touch up.
 
Kastar en fråga rakt ut i luften:
Om man nu inte har tillgång till bläster, funkar borrmaskin och stålborste på rosten på svingen i första inlägget?
Inte hoj och inte sving, men jag körde roterande stålborstar med borrmaskin och vinkelslip på ett par plåtfälgar till ett släp härom året, och det blev faktiskt riktigt bra. Men någon quick fix är det ju inte direkt, och man får ju vara mer försiktig med kanterna på rören i svingen, fälgar ju runda och har inga kanter man riskerar att skava för mycket på, inte på samma sätt som med fyrkantrör åtminstone.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top