Välja familjebil, sjukt tråkigt!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag tog inte med mjukvaruproblem i bedömningen. Ju mer funktioner o programrader, desto större risk för strul. Men, med det sagt så kan jag säga att min 2021 xc40 bara haft ett mjukvaruproblem på 6000 mil. Felet var att när det laddades en uppdatering så försvann symbolen för trådlös laddning av telefonen, den kom tillbaka vid nästa uppdatering.

Nu är jag lite skadad eftersom jag vet hur bilen o infotainment skall funka, men många kundanmärkningar kommer av att kunden inte vill/orkar lära sig alla funktioner. Framförallt amerikaner är sådana att allt de inte fattar innebär att produkten är kass - såklart skall systemen vara intuitiva, men med dagens komplexitet så går det inte att få alla funktioner helt lätthanterliga.

Ju mer man betalar för produkten - desto "gnälligare" är man. Ända tills man köpt BMW, Audi eller Porsche - förvånansvärt lite anmärkningar på dem (o eftersom jag kör BMW så vet jag att de inte är felfria - långt ifrån)

Dessutom, tror att Vi Bilägare eller liknande blaska gjorde en test på hur många meter bilen rullat innan ett antal olika menyval hittades. Bästa var Volvo - sämst var MG (som jag tror rullade fyra gånger längre sträcka innan önskat val hittades)

Reservdelsproblematiken är hemsk - där är Volvo o tyskarna bra (vad jag vet). Japaner o italienare (Aprilia) är hopplöst
Nej. Det där är lite underligt. Alla märken har saker där dom är dåliga. I stort sett utan undantag skulle jag säga.
Förra bilen var en Subaru Outback 3,6R 2010. Fantastiskt bra på väldigt många sätt men bränslesnål var inte en av fördelarna. Den största nackdelen var att automatisk halvljus inte tände något alls dagtid så det enda sättet att köra lagligt dagtid var att slå på halvljuset. Det gick tydligen inte att programmera om utan enda sättet att fixa det var att byta ut strålkastarna mot en version med DRL inbyggt. Till det facila priset av 16 000 kr.
Nya bilen är en Audi A6 2021. Fantastisk på väldigt många sätt. Dock är det en av funktionerna som jag skulle vilja använda (då den kan hjälpa mig att hålla mig på rätt sida av att bli av med körkortet eftersom jag annars har en tendens att dra iväg uppåt i hastighet) är att den automatiskt kan läsa hastighetsgränsen och sätta farthållaren till den. Den baserar det på en blandning av kartdata och kamerainformation (skyltar och vägkonstruktion).
Dock har den svagheten att den emellanåt väger kamerainformationen för tungt. Följden blir följande. På riksväg 70 så läser den emellanåt vägnummerskyltarna som hastighetsgräns och bromsar till 70 på 100 vägen för att den fått för sig att det är hastighetsgränsen. Klart irriterande.
Det andra problemet som är lite värre är att efter hela essingeleden/E18/E4 genom stockholm från Barkarby till någonstans kring Kungens kurva där det är 80 så får den emellanåt för sig att det är 110 pga att det är en väg som ser ut som motorväg.
Dvs jag ligger i 80 helt enligt hastighetsgränsen tills bilen plötsligt får för sig att det är 110 som gäller och accelererar.
Det går att lösa genom att bara dra ner farthållaren till 80 igen.
Dock blir det så att efter en stund så ser kameran en 80 skylt och tycker då att det är 80 som gäller varefter den efter en stund utan någon skylt kommer fram till att det är 110 som gäller igen och ökar farten.
Klart irriterande med en bil som försöker sätta farthållaren till en hastighet som är precis på gränsen till att bli av med körkortet.
Så länge det är kö är det väl förvisso inget problem eftersom den i alla fall bara följer alla andra bilar i kön med hastigheten men kör man när det är lågtrafik så blir det ganska störande.
Hade det varit en Dacia Sandero för 200 000 kr så hade jag tyckt att det var en för dålig funktion för pengarna men här handlar det om en bil som kostar närmare 3 ggr så mycket med all extrautrustning. Uselt.

Men som sagt. I övrigt är det en fantastiskt trevlig bil.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nej. Det där är lite underligt. Alla märken har saker där dom är dåliga. I stort sett utan undantag skulle jag säga.
Förra bilen var en Subaru Outback 3,6R 2010. Fantastiskt bra på väldigt många sätt men bränslesnål var inte en av fördelarna. Den största nackdelen var att automatisk halvljus inte tände något alls dagtid så det enda sättet att köra lagligt dagtid var att slå på halvljuset. Det gick tydligen inte att programmera om utan enda sättet att fixa det var att byta ut strålkastarna mot en version med DRL inbyggt. Till det facila priset av 16 000 kr.
Nya bilen är en Audi A6 2021. Fantastisk på väldigt många sätt. Dock är det en av funktionerna som jag skulle vilja använda (då den kan hjälpa mig att hålla mig på rätt sida av att bli av med körkortet eftersom jag annars har en tendens att dra iväg uppåt i hastighet) är att den automatiskt kan läsa hastighetsgränsen och sätta farthållaren till den. Den baserar det på en blandning av kartdata och kamerainformation (skyltar och vägkonstruktion).
Dock har den svagheten att den emellanåt väger kamerainformationen för tungt. Följden blir följande. På riksväg 70 så läser den emellanåt vägnummerskyltarna som hastighetsgräns och bromsar till 70 på 100 vägen för att den fått för sig att det är hastighetsgränsen. Klart irriterande.
Det andra problemet som är lite värre är att efter hela essingeleden/E18/E4 genom stockholm från Barkarby till någonstans kring Kungens kurva där det är 80 så får den emellanåt för sig att det är 110 pga att det är en väg som ser ut som motorväg.
Dvs jag ligger i 80 helt enligt hastighetsgränsen tills bilen plötsligt får för sig att det är 110 som gäller och accelererar.
Det går att lösa genom att bara dra ner farthållaren till 80 igen.
Dock blir det så att efter en stund så ser kameran en 80 skylt och tycker då att det är 80 som gäller varefter den efter en stund utan någon skylt kommer fram till att det är 110 som gäller igen och ökar farten.
Klart irriterande med en bil som försöker sätta farthållaren till en hastighet som är precis på gränsen till att bli av med körkortet.
Så länge det är kö är det väl förvisso inget problem eftersom den i alla fall bara följer alla andra bilar i kön med hastigheten men kör man när det är lågtrafik så blir det ganska störande.
Hade det varit en Dacia Sandero för 200 000 kr så hade jag tyckt att det var en för dålig funktion för pengarna men här handlar det om en bil som kostar närmare 3 ggr så mycket med all extrautrustning. Uselt.

Men som sagt. I övrigt är det en fantastiskt trevlig bil.
Det där med att läsa av fel skyltar kan få olika följder - denna skylt läser min Volvo av :)
1713517782558.png
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där med att läsa av fel skyltar kan få olika följder - denna skylt läser min Volvo av :)
View attachment 497486
Ja. Den där typen av felaktiga läsningar gör min också ibland. På väg hem så passerar jag en korsning där det är 20 som gräns om man svänger av. Någon gång då och då så plockar kameran upp den och säger att det är 20 där jag kör trots att det är på den korsande vägen det är 20.

Jag misstänker att det i audins fall är frågan om att man vill att den ska kunna läsa av de tillfälliga rekommenderade hastigheterna som emellanåt dyker upp på skyltarna över essingeleden vid trafikstockningar. Dom som antyder att trafiken lite längre fram ligger i 40 exempelvis. Då räcker det ju inte med att den bara läser faktiskt hastighetsskyltar vilket får till följd att den ibland kan plocka upp vägnummer eller liknande. eller som i ditt fall en skylt för tågen.

Klart störande är det i alla fall för som jag betraktar det så innebär det att jag omöjligen kan använda en funktion som skulle hjälpa mig att hålla hastighetsgränserna när jag åker någonstans med bilen men som med nuvarande funktion faktiskt är rent av farlig då den rätt som det är kan få för sig att gränsen är betydligt lägre än den faktiskt är och bromsa ganska så resolut. Inbromsningen från 80 till om den tror det är 40 är ganska bestämd.

Annars är det mest irriterande då det finns gott om tid att ställa ner den när den felaktigt för för sig att det är 110 när det faktiskt är 80. Men det blir lite irriterande för jag vill inte ligga i prick. Utan under perioden när jag testade den så lät jag den fånga upp hastighetsgränsen (säg 80) och sedan drog jag upp den 10 till så att den var ställd på 90 vilket blir verklig hastighet ca 85. Men det går ju inte eftersom den varje gång den återfår 80 som rätt gräns ställer sig på 80 och sedan ställer sig på 110 igen efter en stund med resultat att jag får sitta och justera farthållaren hela tiden.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Uppdatering.
BMW 440 cab inköpt.

Första gången på många år jag inte äger en Alfa Romeo.
86b81a44ec96bb253084122579b63be5.jpg
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Grattis, mysigt ljud i de där!

ja, det är lockande med dagens turbomaskiner....
Min Giulia chippade jag från 200 till 315 hk.

Min nuvarande Porsche Cayman är tunad i bänk och hoppade upp från 300 till 366 hk och ca 500 nm, går fint!
 

Bifogat

  • Skärmbild 2024-04-25 172413.png
    Skärmbild 2024-04-25 172413.png
    119.4 KB · Visningar: 15

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Grattis, mysigt ljud i de där!

ja, det är lockande med dagens turbomaskiner....
Min Giulia chippade jag från 200 till 315 hk.

Min nuvarande Porsche Cayman är tunad i bänk och hoppade upp från 300 till 366 hk och ca 500 nm, går fint!
Min bil har 326 hk / 453 Nm som den står nu, original. Optimering steg 1 skall tydligen bara genom mjukvaruförändring ge 402 hk / 584 Nm lite beroende på vilken firma som gör det.

Lockande.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Min bil har 326 hk / 453 Nm som den står nu, original. Optimering steg 1 skall tydligen bara genom mjukvaruförändring ge 402 hk / 584 Nm lite beroende på vilken firma som gör det.

Lockande.

Ta rätt firma,körde chippat innan , skiljer lite hur dom chippar och bsr säljer iaf chiptrim som är vägt vad motorn tål utan problem genom bänkning o analys.

Det skall tåla vanlig och spontan/gasglad körning med maxeffekt utan problem
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nej. Det där är lite underligt. Alla märken har saker där dom är dåliga. I stort sett utan undantag skulle jag säga.
Förra bilen var en Subaru Outback 3,6R 2010. Fantastiskt bra på väldigt många sätt men bränslesnål var inte en av fördelarna. Den största nackdelen var att automatisk halvljus inte tände något alls dagtid så det enda sättet att köra lagligt dagtid var att slå på halvljuset. Det gick tydligen inte att programmera om utan enda sättet att fixa det var att byta ut strålkastarna mot en version med DRL inbyggt. Till det facila priset av 16 000 kr.
Nya bilen är en Audi A6 2021. Fantastisk på väldigt många sätt. Dock är det en av funktionerna som jag skulle vilja använda (då den kan hjälpa mig att hålla mig på rätt sida av att bli av med körkortet eftersom jag annars har en tendens att dra iväg uppåt i hastighet) är att den automatiskt kan läsa hastighetsgränsen och sätta farthållaren till den. Den baserar det på en blandning av kartdata och kamerainformation (skyltar och vägkonstruktion).
Dock har den svagheten att den emellanåt väger kamerainformationen för tungt. Följden blir följande. På riksväg 70 så läser den emellanåt vägnummerskyltarna som hastighetsgräns och bromsar till 70 på 100 vägen för att den fått för sig att det är hastighetsgränsen. Klart irriterande.
Det andra problemet som är lite värre är att efter hela essingeleden/E18/E4 genom stockholm från Barkarby till någonstans kring Kungens kurva där det är 80 så får den emellanåt för sig att det är 110 pga att det är en väg som ser ut som motorväg.
Dvs jag ligger i 80 helt enligt hastighetsgränsen tills bilen plötsligt får för sig att det är 110 som gäller och accelererar.
Det går att lösa genom att bara dra ner farthållaren till 80 igen.
Dock blir det så att efter en stund så ser kameran en 80 skylt och tycker då att det är 80 som gäller varefter den efter en stund utan någon skylt kommer fram till att det är 110 som gäller igen och ökar farten.
Klart irriterande med en bil som försöker sätta farthållaren till en hastighet som är precis på gränsen till att bli av med körkortet.
Så länge det är kö är det väl förvisso inget problem eftersom den i alla fall bara följer alla andra bilar i kön med hastigheten men kör man när det är lågtrafik så blir det ganska störande.
Hade det varit en Dacia Sandero för 200 000 kr så hade jag tyckt att det var en för dålig funktion för pengarna men här handlar det om en bil som kostar närmare 3 ggr så mycket med all extrautrustning. Uselt.

Men som sagt. I övrigt är det en fantastiskt trevlig bil.
Innan "kriget i Ukraina" så kostade en Dacia Sandero 87.500kr...Sveriges billigaste bil är inte så billig längre.
Men frånsett det så är det för mycket elektronik i bilarna idag. Hur svårt är det att hålla hastigheten med gaspedalen? Om vi bilförare börjar ägna oss åt att köra bil istället för att fippla med GPS, mobil och musikanläggning så kan vi säkert klara av att köra bil utan elektroniska hjälpmedel. Det klarade min gamla far redan på 50-talet...
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top