Ingen mc-mässa 2025

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"styrelsen för McRF konstaterat att det idag inte finns affärsmässiga förutsättningar att arrangera MC-Mässan varje år."

 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"styrelsen för McRF konstaterat att det idag inte finns affärsmässiga förutsättningar att arrangera MC-Mässan varje år."



Fine.
Kör mässan vart annat år då.

Men se till att alla McRF medlemmar är med och ställer ut! Surputtar som stannar hemma och bildligt talat lägger presenning över sin modelluppställning för att den inte skall synas har inte i McRF att göra. Sparka ut dem.

MC-Sverige behöver mässan.
Branchen behöver mässan.
Vad som inte behövs är töntimportörer med plågsamma mässförsök hos någon ÅF i närheten eller sorgliga endimensionella virtuella plattskämsmässor.

En mässa som hattar fram och tillbaks och inte kan ge oss ett nästa mässdatum som håller signalerar att inte ens branschen själv tror på en framtid för motorcykeln.

Försök fatta det!
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Vaddå "affärsmässiga förutsättningar" - jag köpte en fin jacka och många dyra starka korvar! Och jag betalade faktiskt inträde .. denna gången. Dom kanske kan dra in på godiset lite, och man måste ju inte skänka bort halsdukar och nästdukar med sin logga på. Sånt kostar. Ställ ut fina enkla motorcyklar, framförallt encylindriga småhojar. Och sänk kostnaderna för A-kortet så kommer nog kommande generationer att fatta intresse för tvåhjulingar.

Något för SMC att klura över. Jag har träffat alldeles för många icke-bankdirektörer som har enormt intresse, men dessvärre måste äta och bo innan dom kan utbilda sig. Snart har jag haft mitt A-kort 5 år, sen ska jag lägga lite tid på dom sämre bemedlade att utvecklas. Bättre ha lugna duktiga och bildade mcförare på vägarna än nervösa olagliga entusiaster med adrenalin pga alldeles för mycket bus i kroppen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Galloperande kostnader för ställa ut när fastighetsägarna fått rejält höjda räntor att betala ......
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Galloperande kostnader för ställa ut när fastighetsägarna fått rejält höjda räntor att betala ......

Exhibit A:

547316964_1ad7cf0e-e5c7-4afa-ad21-0df1cd9fb775.jpg

Bolåneränta 1988 = 11.70%



Det har alltså framgångsrikt avhållits MC-mässor i högre räntelägen än just nu.
Faktum är att de allra flesta MC-mässor har sett betydligt högre ränta än vi har just nu.

Så, nej, svaret ligger någon annanstans.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Mässor är "a thing of the past". Ingen kan idag räkna hem en mässa i stor skala på så små volymer vi har i Sverige. Räkna med att en liten monter (3*3 m) kostar minst 50'. En stor monter för en tillverkares sortiment kostar långt mer. Med internet, prova-på, roadshows etc. är det en ren förlust när i princip "alla" kommer på helgen och det är jättetrångt och ingen ser något. För 10-15 år sedan hade alla MC-tidningar stora reportage om nyheterna på även mindre mässor, när såg du senast något sådant. Tillverkarna bjuder in tillräckligt många till "global launch" events och i övrigt lånar man ut till journalister och influencers.

De enda som kanske tjänar på en mässa är handlare som kan rea ut restpartier. Det finns 1-2 tillräckligt stora för detta i Sverige. Glöm mässor och se till att de lägger pengarna på demodagar eller annat som faktiskt är intressant.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Exhibit A:

View attachment 496003

Bolåneränta 1988 = 11.70%



Det har alltså framgångsrikt avhållits MC-mässor i högre räntelägen än just nu.
Faktum är att de allra flesta MC-mässor har sett betydligt högre ränta än vi har just nu.

Så, nej, svaret ligger någon annanstans.
Stämmer. MEN då hölls ju Byggnadskostnaderna i schack genom att Bostad ingick i KPI och stigande Bostadskostnader ledde till högre räntor. Men 1997 beställde Göran Persson/Bosse Ringholm en ny beräkning av KPI från Nämnden för Konsumentprisindex, en beräkning som tog hänsyn till statsfinanserna. Och då togs Bostadskostnaderna bort ur KPI, istället skulle bara Räntan på Bostadslånet räknas med i KPI. Sen kom Riksbanken på att det gick ju bra om inflationen sjönk för då kunde ju Riksbanken sänka räntan och så sjönk inflationen ännu mer (bra Va ?!). Men så steg inflationen och om då räntan steg så ökade inflationen ännu mer och så togs Räntan bort när Riksbanken ska beräkna inflationen.
Resultatet är GALOPPERANDE byggnadskostnader i Sverige. Jag köpte min två:a ca 50 m2 på Vitemöllegatan 3G i Malmö omkring 1979 för 12000 kr, nu ligger dom visst på ca 1 miljon ......
Tror jag såg nya Karolinska i Sthlm skulle kosta 60 miljarder :hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi. Ett sjukhus med motsvarande antal patientplatser i Tyskland 3,5 Miljarder ........ när bygget i Sthlm diskuterades.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Av någon anledning inbillar jag mig att dalande affärer beror på stigande komplexitet i hojarna, kanske beroende på stigande ambitioner hos tillverkarna? Alltså inget som motorcyklister direkt kräver, men som tekniken möjliggör och som resultat höjer både priser på grejerna som kunskapen hos användaren. Nu menar jag hojar med alldeles för många knappar och kontroller kring handtagen, och skärmar med eletroniska detaljer innanför kåpan.

Det var väl enklare att välja hoj på 60-90 talet än idag av just den anledningen att hojarna var enkla hojar, och inte överteknologiska formlösa monster med vilda motiv och vetenskapligt utformade .. detaljer?

Eller kan det vara så förargligt att all passivitet vi märker dessa dagar beror på att det är alldeles för enkelt att bara installera ett tv-spel på datorn, och låta sig roas av världens alla miljöer och exotiska vägar, digitalt? Det finns en drös med fantastiskt välgjorda spel idag, några som får mig att sitta inne en solig och varm dag.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Exhibit A:

View attachment 496003

Bolåneränta 1988 = 11.70%



Det har alltså framgångsrikt avhållits MC-mässor i högre räntelägen än just nu.
Faktum är att de allra flesta MC-mässor har sett betydligt högre ränta än vi har just nu.

Så, nej, svaret ligger någon annanstans.

Vad kostade ett hus 1988?
11% på ett par hundra tusen är lite annat än 11% på 7-8 mille.
Grejen är köpkraften, lönerna gentemot inflationen.
Men, det är också sant att andra intressen tar mer plats idag än 1988.
Det sagt så var det väldigt mycket folk i Älvsjö i Januari, men de kanske inte köpte något?

Annars är ju detta ett alternativ också... Brukar vara trevligt och man kan provköra 🏍
https://mcbranschen.se/start2ride/start2ride-2024/

View attachment 496008
Intressant evenemang, men för mig är det förtidsbokningen som det fallerar på.
Det och korta körtider.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Av någon anledning inbillar jag mig att dalande affärer beror på stigande komplexitet i hojarna, kanske beroende på stigande ambitioner hos tillverkarna? Alltså inget som motorcyklister direkt kräver, men som tekniken möjliggör och som resultat höjer både priser på grejerna som kunskapen hos användaren. Nu menar jag hojar med alldeles för många knappar och kontroller kring handtagen, och skärmar med eletroniska detaljer innanför kåpan.

Det var väl enklare att välja hoj på 60-90 talet än idag av just den anledningen att hojarna var enkla hojar, och inte överteknologiska formlösa monster med vilda motiv och vetenskapligt utformade .. detaljer?

Eller kan det vara så förargligt att all passivitet vi märker dessa dagar beror på att det är alldeles för enkelt att bara installera ett tv-spel på datorn, och låta sig roas av världens alla miljöer och exotiska vägar, digitalt? Det finns en drös med fantastiskt välgjorda spel idag, några som får mig att sitta inne en solig och varm dag.
Skäl till all elektroniken på nya hojar.
1) Elektronik är billigare att installera än tex elektro-mekaniska varvräknare / hastighetsmätare som på GSX1300R -08.
(Och hur många köpare fattar att billig elektronik har samma livslängd som nya mobiler .....)
2) Det är en otrolig fascination i antalet elektroniska funktioner när "media" recenserar hojarna. Ju fler desto bättre. Precis som bilar. En modern bil har en User Manual i samma omfattning som User Manual till MS-DOS 6.22 plus Windows 3.1 1992.
Att elektriska fel idag är det vanligaste felet glöms lätt. Ock det kommer inte bli bättre ! :huvet
1709977506020.png
Från
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
En modern bil har en User Manual i samma omfattning som User Manual till MS-DOS 6.22 plus Windows 3.1 1992.
Att elektriska fel idag är det vanligaste felet glöms lätt. Ock det kommer inte bli bättre !
Precis. Och det är inte bra för en som bara vill 'åka lite hoj'. Dock finns det ju enklare modeller, samt mycket begagnat äldre på blocket och facebook m fl. Hur som helst tror jag priserna är en stor faktor varför många inte orkar spara / ha råd.

Mopeder i all ära men vill man senare gå vidare och bli en sk *motorcyklist* behöver man både pengar och tålamod med alla ökande krav på kunskap från .. styrelsen.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fine.
Kör mässan vart annat år då.

Men se till att alla McRF medlemmar är med och ställer ut! Surputtar som stannar hemma och bildligt talat lägger presenning över sin modelluppställning för att den inte skall synas har inte i McRF att göra. Sparka ut dem.

MC-Sverige behöver mässan.
Branchen behöver mässan.
Vad som inte behövs är töntimportörer med plågsamma mässförsök hos någon ÅF i närheten eller sorgliga endimensionella virtuella plattskämsmässor.

En mässa som hattar fram och tillbaks och inte kan ge oss ett nästa mässdatum som håller signalerar att inte ens branschen själv tror på en framtid för motorcykeln.

Försök fatta det!
Håller helt med, hojmässan är ju startskottet för en stor folkgrupp i Sverige!

Men när medlemmar på Sveriges största mc-forum håller på att grindissa i hojmässan i aktuell tråd är det inte konstigt att det blir såhär. T.o.m de som inte ens kommer dit, utan sitter hemma och sofftjurar! :mad:
Nej, den gamla frasen "Som man sår får man skörda" passar bra här.
 
Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Skäl till all elektroniken på nya hojar.
1) Elektronik är billigare att installera än tex elektro-mekaniska varvräknare / hastighetsmätare som på GSX1300R -08.
(Och hur många köpare fattar att billig elektronik har samma livslängd som nya mobiler .....)
2) Det är en otrolig fascination i antalet elektroniska funktioner när "media" recenserar hojarna. Ju fler desto bättre. Precis som bilar. En modern bil har en User Manual i samma omfattning som User Manual till MS-DOS 6.22 plus Windows 3.1 1992.
Att elektriska fel idag är det vanligaste felet glöms lätt. Ock det kommer inte bli bättre ! :huvet
View attachment 496052
Från
Tittar man på en annons på en nyare bil så är det fler bilder på skärmen över bilens funktioner än vad det är på bilen i sin helhet. Skamligt.
Har kört hoj sedan -99 och har varit på många mässor i Göteborg, senast 2020.
Numera när hojar är mindre attraktiva känner jag att mässa inte lockar lika mycket längre, vilket är mycket tråkigt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Åker du ned till Skåne för att betala för en provkörning?
De gånger jag har varit på Start2Ride har det funnits mer än en mc att köra och lika mycket att se som på mässan. På mässan har jag bara kört elektriska fordon.
Vad är det som mässan ger som du inte får på Start2Ride?
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top