Ska man vara orolig för USA

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
. Fast det var ju ändå spanjorerna va... :fakta

Fotnot: eller var det NATO som expanderade...? 🤔
De var inte ensamma. ;)


Eftersom Åfftoppick är en del av detta forum. :hihi
Då tillhörde det av Tyrgils Knutsson grundade Viborg fortfarande Sverige. :fakta
Det förlorades till ett land vars ledare var och är snälla mot sin invånare. :krama
1709146277987.png
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Intressant, varför är du så säker på att Trump kommer vinna?
Allt tyder väl på det vad jag vet, han kommer bli repubilkanernas kandidat, så får vi se vad demokraterna kan aktivera för krafter som förhindrar honom, men så impopulär och dement som Biden är så borde Trump vinna.

Men det blir säkert som sist, oklar utgång och massa käbbel.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Allt tyder väl på det vad jag vet, han kommer bli repubilkanernas kandidat, så får vi se vad demokraterna kan aktivera för krafter som förhindrar honom, men så impopulär och dement som Biden är så borde Trump vinna.

Men det blir säkert som sist, oklar utgång och massa käbbel.
Demokraterna har ju börjat försöka låsa in republikaner för uppror mot staten som motmedel.
1709204599077.png
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja om demokraterna vinner kommer inte republikanerna tro på resultatet, och det har ju inte demokraterna heller trott när republikaner vunnit (varken år 2000 eller 2016) så vem än som vinner så kommer det bli dålig stämning. Detta är helt i linje med hur västerländsk politik ser ut sedan progressiva värderingar tillkommit agendan.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja om demokraterna vinner kommer inte republikanerna tro på resultatet, och det har ju inte demokraterna heller trott när republikaner vunnit (varken år 2000 eller 2016) så vem än som vinner så kommer det bli dålig stämning. Detta är helt i linje med hur västerländsk politik ser ut sedan progressiva värderingar tillkommit agendan.
Jag tror inslag av progressiva värderingar absolut är en ingrediens, men otillräckligt som förklaring. En kanske ännu viktigare faktor tror jag är postmodernismens påverkan som i sin extremform slagit över i wokeism.

När man från progressivt håll tillför wokeism och blir mer radikala blir "anything goes" en sammanfattande beskrivning. Detta möter då en motreaktion från trumpister där man ger igen med samma mynt och blir allt mer radikala även i sina åsikter. I det avseendet och när även motreaktionen blir allt mer postmodern ("anything goes") skulle man nästan kunna tala om en högervariant av wokeism.

Det som i detta håller på att förloras är en gemensam bild av vilken sorts samhälle man egentligen försöker försvara, när striderna allt mer präglas av att vilja riva ner och förhindra sina motståndare än att ge alternativ och bygga upp, där konspirationsteorierna flödar och där synen på grundläggande samhällsinstitutioner och värderingar som håller ihop ett samhälle allt mer ses som antingen något som måste raseras eller tas över av ens egen sida.

Tror det är därför Mattias Karlsson börjar bli orolig. SD har ju alltid präglats av att fästa väldigt stor vikt vid hur grundläggande svensk kultur och värderingar håller ihop samhället. I just det avseendet håller trumpismen på att utveckas till SD:s raka motsats. Det går att säga mycket om Trump, men hans sätt att tala och agera tyder på att han är något så ovanligt som en person som helt tycks sakna moralsystem att utgå ifrån - anything goes.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag är ingen stor anhängare av vare sig Ryssland eller Kina men det behövs absolut en motpol.
Håll gärna isär person och land. Bara för att ett land har dåligt ledarskap betyder inte att landet som sådant (och dess civilbefolkning) kan lastas för alla dåliga gärningar som utförs i landets namn. Gäller USA, Ryssland, Kina, Israel, m.fl.

Dessutom är det ett farligt tankesätt att vilja stödja någons motpol bara för att...
Att person A gör något dumt betyder inte per automatik att person B gör rätt, även om de är varandras motpoler.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Håll gärna isär person och land. Bara för att ett land har dåligt ledarskap betyder inte att landet som sådant (och dess civilbefolkning) kan lastas för alla dåliga gärningar som utförs i landets namn. Gäller USA, Ryssland, Kina, Israel, m.fl.

Dessutom är det ett farligt tankesätt att vilja stödja någons motpol bara för att...
Att person A gör något dumt betyder inte per automatik att person B gör rätt, även om de är varandras motpoler.
Tankesättet går dock igen i politik och ekonomi, därav konkurrenslagstiftningen som finns i de flesta länder. Den monopolsituation som uppstår när en part blivit alltför stark är skadlig och måste motverkas. På statlig nivå kan sånt regleras med lagar och regler, men någon motsvarighet finns inte i världspolitiken.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror inslag av progressiva värderingar absolut är en ingrediens, men otillräckligt som förklaring. En kanske ännu viktigare faktor tror jag är postmodernismens påverkan som i sin extremform slagit över i wokeism.

När man från progressivt håll tillför wokeism och blir mer radikala blir "anything goes" en sammanfattande beskrivning. Detta möter då en motreaktion från trumpister där man ger igen med samma mynt och blir allt mer radikala även i sina åsikter. I det avseendet och när även motreaktionen blir allt mer postmodern ("anything goes") skulle man nästan kunna tala om en högervariant av wokeism.

Det som i detta håller på att förloras är en gemensam bild av vilken sorts samhälle man egentligen försöker försvara, när striderna allt mer präglas av att vilja riva ner och förhindra sina motståndare än att ge alternativ och bygga upp, där konspirationsteorierna flödar och där synen på grundläggande samhällsinstitutioner och värderingar som håller ihop ett samhälle allt mer ses som antingen något som måste raseras eller tas över av ens egen sida.

Tror det är därför Mattias Karlsson börjar bli orolig. SD har ju alltid präglats av att fästa väldigt stor vikt vid hur grundläggande svensk kultur och värderingar håller ihop samhället. I just det avseendet håller trumpismen på att utveckas till SD:s raka motsats. Det går att säga mycket om Trump, men hans sätt att tala och agera tyder på att han är något så ovanligt som en person som helt tycks sakna moralsystem att utgå ifrån - anything goes.
Bra inlägg och i huvudsak håller jag med men vet inte om Trumpister egentligen kommit dragandes med något extremt, vad tänker du på?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Bra inlägg och i huvudsak håller jag med men vet inte om Trumpister egentligen kommit dragandes med något extremt, vad tänker du på?

Med woke, woke och mer woke så blir tidigare helt normala åsikter över tid ist radikala och extrema.

Gällande valet så ser jag.
Vem som än vinner så är det samma förlorare.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Bra inlägg och i huvudsak håller jag med men vet inte om Trumpister egentligen kommit dragandes med något extremt, vad tänker du på?
Beror kanske på vad man menar med extremt. Jag tänker på när man går så långt att man tappar proportioner och nyanser, utan allt blir svart eller vitt när man allt mer triggas av varandra. Politiska motståndare förlöjligas och kompromisser omöjliggörs. När det enda som återstår blir två ömsesidigt exkluderande positioner där vinst/förlust ses som en existentiell fråga och det blir omöjligt att inta rimliga positioner som åtminstone kan tolereras av de flesta.

Vem som ses som extrem beror förstås på från vilken sida man tittar, men jag är mest bekymrad över vad som händer med tilliten och sammanhållningen i samhället när dynamiken mellan sidorna blir som jag beskrev.

EDIT: Men för att hitta exempel räcker det ju att se på Trump själv, inte minst när det gäller utrikespolitik, hur han pratar om allierade och tycks strunta i gemensamma västliga principer och värderingar som tidigare varit förknippade med USA. Allt blir bara ett maktspel där allt ligger på förhandlingsbordet.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Beror kanske på vad man menar med extremt. Jag tänker på när man går så långt att man tappar proportioner och nyanser, utan allt blir svart eller vitt när man allt mer triggas av varandra. Politiska motståndare förlöjligas och kompromisser omöjliggörs. När det enda som återstår blir två ömsesidigt exkluderande positioner där vinst/förlust ses som en existentiell fråga och det blir omöjligt att inta rimliga positioner som åtminstone kan tolereras av de flesta.

Vem som ses som extrem beror förstås på från vilken sida man tittar, men jag är mest bekymrad över vad som händer med tilliten och sammanhållningen i samhället när dynamiken mellan sidorna blir som jag beskrev.
Gapet mellan QAnon-högern och woke-vänstern är verkligen avgrundsdjup.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Gapet mellan QAnon-högern och woke-vänstern är verkligen avgrundsdjup.
Ja, helt klart. Problemet är ju att motreaktionerna mellan parterna aldrig kommer kunna omvända någon från motsatta sidan, utan bara radikalisera dem ytterligare så det kan inte leda till en lösning. Vad som händer är att de som befinner sig mer i mitten rör sig mot flankerna. Till slut återstår endast våld som lösning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, helt klart. Problemet är ju att motreaktionerna mellan parterna aldrig kommer kunna omvända någon från motsatta sidan, utan bara radikalisera dem ytterligare så det kan inte leda till en lösning. Vad som händer är att de som befinner sig mer i mitten rör sig mot flankerna. Till slut återstår endast våld som lösning.
Det mest värsta är att de båda är högljudda minoriteter som mest borde ignoreras istället, och vid sidan av hela jävla debaklet står en enorm majoritet och undrar vem fan som pissade i allas morgonkaffe.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det mest värsta är att de båda är högljudda minoriteter som mest borde ignoreras istället, och vid sidan av hela jävla debaklet står en enorm majoritet och undrar vem fan som pissade i allas morgonkaffe.
Ja, problemet är att det enbart är gaphalsarna på ytterkanten som får uppmärksamhet i dagens (sociala) medielogik.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det mest värsta är att de båda är högljudda minoriteter som mest borde ignoreras istället, och vid sidan av hela jävla debaklet står en enorm majoritet och undrar vem fan som pissade i allas morgonkaffe.
Frågan är om det verkligen är minoriteter längre?
Det finns ju "gaphalsar" av båda slagen i tom representathuset. :(

Och "fientligheterna" finns även i de små samhällen där mina, visserligen avlägsna, men iaf kontakter bor.
Man pratar inte med dom som gillar/inte gillar Trump.
Man går på Diners där den egna gruppen finns och antingen CNN eller FOX står på.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, problemet är att det enbart är gaphalsarna på ytterkanten som får uppmärksamhet i dagens (sociala) medielogik.
Jaoh, antisociala medier är döden för sansad kommunikation.
Att det sedan eldas på av politiska investerare är ju ett annat bekymmer, men det kanske kan bli bättre med några vändor av konsumenter som statuerar exempel av företag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Frågan är om det verkligen är minoriteter längre?
Det finns ju "gaphalsar" av båda slagen i tom representathuset. :(

Och "fientligheterna" finns även i de små samhällen där mina, visserligen avlägsna, men iaf kontakter bor.
Man pratar inte med dom som gillar/inte gillar Trump.
Man går på Diners där den egna gruppen finns och antingen CNN eller FOX står på.
Jaoh, de är båda minoriteter. Men som med alla minoriteter så kan de elda upp den stora folkmassan om det nu vill sig illa.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jaoh, antisociala medier är döden för sansad kommunikation.
Att det sedan eldas på av politiska investerare är ju ett annat bekymmer, men det kanske kan bli bättre med några vändor av konsumenter som statuerar exempel av företag.
Så länge incitamenten finns som skapar denna typ av (o)mänskligt samspel kommer vi se denna typ av samspel. När samspelet istället bygger på att man främst träffas i verkligheten så blir det hyfsat självreglerande och extremerna brukar sorteras bort av sig själv. Med sociala medier (och ännu mer med ytterligare AI-inblandning) skapas enorma hävarmar som förändrar den dynamiken och där det ännu inte skapats självreglerande mekanismer. Dessvärre är jag rädd för att utvecklingen inte blir till det bättre.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
...och under tiden sitter Putin och Jinping och myser åt att USA och väst håller på att förgöra sig själva inifrån. Snart kan de till och med göra sina troll-arméer och bottar arbetslösa då de blivit överflödiga.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
...och under tiden sitter Putin och Jinping och myser åt att USA och väst håller på att förgöra sig själva inifrån. Snart kan de till och med göra sina troll-arméer och bottar arbetslösa då de blivit överflödiga.
Japp, allt tack vare liberaler.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top