Dekras tillstånd att besiktiga fordon dras in!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Oavsett vad forumets professionella troll tycker så kan jag i alla fall konstatera att inget häromkring blivit bättre vad gäller avreglerad besiktning, skola eller apotek…

Tåg åker jag aldrig, men det är visst ganska muntert i finsk media angående privata svenska aktörer som köpt på sig massor med tåg som inte fungerar i minusgrader…Något sådant kommer ingen ihåg från tiden då det var SJ för hela slanten…
Ditt minne gällande SJs hantering av svensk vinter är dåligt. Har rapporterats om det varje vinter i hela mitt liv.

SJ, Vattenfall, kommunala skolor och Svensk bilprovning finns kvar. Bruka dessa om du tycker att de är bättre.
 

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Haha, du drar som vanligt upp totalitätra diktaturer och vill få till det till att det skulle vara det enda alternativet till att allt sköttes av marknaden som aldrig kan göra fel.
Du vet det finns mellanting mellan allt statligt och allt fritt.
Stat tar hand om vissa delar av infrastruktur, medans marknadskrafter sköter andra saker.
Järnväg, sjukvård, rättsväsende, skola, posten, osv. är ju sådanna som fungerar bättre när stat gör det.
Bilprovningen är ju ett mellanting som jag tycker personligen gott hade kunnat vara i statlig regi.
Men uppenbarligen fungerade ju staten regelverk och kontroller eftersom Dekra inte uppfyllde dem och det blev som det blev.

Klart att jag vet det, sa jag att det inte fanns mellanting?
Det är inte direkt så att de delar staten sköter är utan gnissel i maskineriet och levererar med bländande KPI. Dessutom är i princip inte en enda av de så kallat avreglerade marknaderna fullt fria utan statlig inblandning. Vilken är t.ex. den största aktören på den nämnda elmarknaden och vem äger den?

Det man kan må bra av att ha med i tanken när man gubbgnäller om att det var bättre förr är att objektivt sett var allt, precis allt betydligt sämre förr.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Jag tycker det fungerar precis som det ska. Du väljer vem du vill använda och en kontrollmyndighet övervakar kvaliteten, och agerar kraftfullt vid avvikelser.
Många av oss kommer kommer ihåg den gamla bilprovningens godtyckliga bedömningar av vissa småpåvar till besiktningsmän utan (i praktiken) möjlighet till överklagan.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tråkigt men bra att felen uppdagas. Själv har jag besiktigat hojarna hos Dekra de senaste åren. Haft samma besiktningsgubbe varje gång och han är kanonbra, proffsig och hjälpsam. Justerade till och med halvljuset som var lite off på min ena hoj.

Samtidigt består mitt urval av en station och en besiktningsman så det betyder noll när de har uppenbara brister på många platser. De har fått tid på sig att åtgärda problemen men skitit i det. Då ska de bort.
Instämmer.
Har goda erfarenheter av Dekra i Högsbo/Sisjön. Korrekt bemötande, hjälpte till med en liten sak jag hade missat (bromsljuskontakten hade ärg och kinkade - fixades med WD40 och lite "bromsgympa" på plats hos Dekra). Två hojåkare som jobbade där, med varsin Blackbird som stod i ett hörn och vintervilade sig.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ett inlägg till i den eviga diskussionen om huruvida staten skall göra allt eller om det är ok att lägga ut tjänster (bara liiite OT):

"Förr" var det ibland jättesvårt att få tid för besiktning. Nu bor jag ju i Göteborg och kunde välja på ett fler stationer. Men ändå kunde det vara svårt. "Nu" finns ett stort antal möjligheter. Mycket enklare att få tid, även i högsäsong.

"Förr" var det ett elände att hinna till Posten före kl. 18 där man möttes av en trött och sur kassör som mest av allt ville gå hem. "Nu" finns post- och paketombud i varannan buske (åtminstone i städerna). Öppet på vardagkvällar och helger. Oändligt mycket enklare att "gå till Posten"!

"Förr" fick man slita för att få en läkartid på sin vårdcentral. Väntetiderna kunde vara orimliga. "Nu" är vårdcentralerna mera på tå och det är mycket enklare att få tid. Alternativt kan man använda en nätläkartjänst - kan vara oerhört stor skillnad vet jag av erfarenhet (bara använt två gånger, men de gångerna var det väsentligt att få en tid asap)

"Förr" gick man i den skola och den klass man blev tilldelad. Det var en väldigt stor och komplicerad sak att byta. Även om det var en skola som fungerade mindre bra, kanske det förekom maktstrukturer, mobbing och annat (har sett detta själv). "Nu" kan man välja bort och ändra sig om man inte tycker att det fungerar på den skolan man har valt.

...osv.

Allt funkar inte 100 % bra. Så samhället/staten skall inte/får inte släppa kontrollen. Men samhället/staten bör inte göra allt själv.

Slut på utvikningen (liite OT...)
 
Last edited:

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Är det inte så att om du verkligen rannsakar dig själv, fanns det verkligen inget i bilprovarens bedömning som skulle kunna uppfattas på två olika sätt?
Jo, hatar man motorsport så finns det ju alltid någon luddig paragraf att hänvisa till. Försök till exempel bevisa att ditt av Saab saluförda och godkända rallysystem verkligen är ett sådant. Kvitto och instämplat reservdelsnummer kunde ju vara förfalskat och nog tyckte han att det lät väl mycket! Det slutade med att min V4 som gick i 'Special' besiktades med Saabs "Sport&Rally" system och utan hasplåt.
Gubben var för övrigt ökänd på stationen då han stod för lejonparten av alla nedslag. Det förekom att folk åkte hem direkt när de såg att lillpåven kom.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Är det inte så att om du verkligen rannsakar dig själv, fanns det verkligen inget i bilprovarens bedömning som skulle kunna uppfattas på två olika sätt?
Jag är helt övertygad om att det var bilprovarens rena elakhet som gjorde att min 400-kronors Volvo 142 fick 23 anmärkningar varav 19 tvåor på rost. Jag fick inte ens en månad på mig att laga den. "Kör hem den och inte en meter till" var rent oförskämt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ditt minne gällande SJs hantering av svensk vinter är dåligt.

I så fall har nog hela norra Sverige dåligt minne...Vi ska skilja på saker som handhas av banhållaren och själva tågbolaget, men det har aldrig varit så många rapporter om rackel med diverse privata operatörers tåg som det är nu...

Vissa tågbolag kommer säkert att skylla på "kravspecen", men att ens lägga anbud på att köra sträckan Stockholm - Riksgränsen med ett tåg som inte får köras i minusgrader är skrattretande, vilket den finska pressen uppenbarligen upptäckt...

Gubben var för övrigt ökänd på stationen då han stod för lejonparten av alla nedslag. Det förekom att folk åkte hem direkt när de såg att lillpåven kom.

Det är ju bara att läsa det som skrivs ovan om Dekra. Då inser man snabbt att olika kompetens och olika personligheter som sticker ut åt både det ena och det andra hållet knappast är unikt för en statlig bilprovning...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
I så fall har nog hela norra Sverige dåligt minne...Vi ska skilja på saker som handhas av banhållaren och själva tågbolaget, men det har aldrig varit så många rapporter om rackel med diverse privata operatörers tåg som det är nu...

Vissa tågbolag kommer säkert att skylla på "kravspecen", men att ens lägga anbud på att köra sträckan Stockholm - Riksgränsen med ett tåg som inte får köras i minusgrader är skrattretande, vilket den finska pressen uppenbarligen upptäckt...



Det är ju bara att läsa det som skrivs ovan om Dekra. Då inser man snabbt att olika kompetens och olika personligheter som sticker ut åt både det ena och det andra hållet knappast är unikt för en statlig bilprovning...
Då föreslår jag att du håller dig till offentliga alternativ, som enligt dig alltid funkar bättre.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Ingen erfarenhet av Dekra, besiktigar på det som ligger närmast hemmet (i mitt fall Bilprovningen). Känns som branschen är rätt mättad så det kanske inte så tokigt att det rensas lite i leden, i synnerhet om man inte har ordning på grejorna.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Den stora fördelen som många säger är att nu finns det chans att få en tid när man bokar det var hopplöst att få tider innan.
Sen var det standard att man alltid fick sitta och vänta då det var försenat och att många av gubbarna var allt annat än kundvänliga. Så allt har inte blivit sämre
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Skulle besiktiga min Chevrolet Blazer med Bull Bar på den "gamla goda tiden" med Bilprovningen i monopolställning, Fullbokat i Malmö närmaste månaden...nåja, får söka på andra orter i Skåne, inte första gången.
Får en tid i Eslöv, första och sista gången jag var på den stationen.
Kofångaren ansågs inte godkänd, märkte att det inte lönade sig att argumentera utan körde direkt till stationen i Valdemarsro... visade upp "problemet" för stationschefen och en tekniker som ändrade besiktningsprotokollet till godkänt.
Jag hade kunnat återberätta flera händelser med monopolprovningen men hoppar över detta.
I samband med avregleringen har även detta maktbolag ändrat attityd mot sina kunder, är inte lika kantiga som förr.
Dekra har jag använt mig av eftersom dom har en station som ligger närmast min bostad och öppnar tidigt på morgonen så man tar det innan jobbet.
Jag går alltid själv igenom mina fordon innan jag bokar en tid därför går dom i regel igenom.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Som med allt annat som ska bedömas - det finns alltid olika åsikter om man frågar olika personer. Skidhoppning, där räcker det inte med att längst vinner utan där ska man ha grace och stil med i bedömingen. Ni får prova nästa att drifta runt bilprovningen och avsluta med en handbromsparkering (bil eller mc, vilket som) så kanske fordonet går igenom. :näsblod
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
På ett ställe jobba de gaykille , jag fick igenom fordon två gånger med några små skitfel som jag skulle fixa ändå.

Haha jag får bögar och småbrudar efter mig :rofl

Bytte besikningstation innan "skulden" växer till b*gen :3freak

Jävlar
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Är det ingen som mins dom halvårslånga väntetiderna på besiktningstider innan dom släppte marknaden?
Det har i alla fall blivit mycket bättre då man kan få en tid nästa dag i stort sett året om.
Hoppas Dekra i Falun bara byter namn i så fall för där kan jag rulla in och hoppa över i soffa/fåtölj innanför dörren då jag inte får med mig rullstolen.
Jag kommer inte ihåg några halvårslånga väntetider. Jag har då ändå haft körkort och bil sedan 1992. När jag bodde i borlänge hade jag inte några direkta problem med att få en besiktningstid och det är ju inte direkt superlångt från Falun. Likaså hade jag aldrig några direkta problem vare sig i Uppsala eller Stockholm med att hotta besiktningstider. I en del fall med så kort varsel som 1 vecka. Så det gick absolut att hitta tider med relativt kort framförhållning även innan avregleringen. Personligen tycker jag att det faktum att det blivit lite lättare att få en besiktningstid väl uppvägs av det faktum att priserna mer än fördubblats samt att det numer är mer eller mindre omöjligt att på ett enkelt sätt få reda på vilka som kan besiktiga en motorcykel.
Så i mitt tycke har det faktiskt enbart blivit sämre efter avregleringen med sämre information om vart man kan besiktiga sitt fordon och avsevärt högre priser. Jag kan faktiskt inte komma på en enda sak som faktiskt var ett problem innan som blev bättre med avregleringen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ett inlägg till i den eviga diskussionen om huruvida staten skall göra allt eller om det är ok att lägga ut tjänster (bara liiite OT):

"Förr" var det ibland jättesvårt att få tid för besiktning. Nu bor jag ju i Göteborg och kunde välja på ett fler stationer. Men ändå kunde det vara svårt. "Nu" finns ett stort antal möjligheter. Mycket enklare att få tid, även i högsäsong.

"Förr" var det ett elände att hinna till Posten före kl. 18 där man möttes av en trött och sur kassör som mest av allt ville gå hem. "Nu" finns post- och paketombud i varannan buske (åtminstone i städerna). Öppet på vardagkvällar och helger. Oändligt mycket enklare att "gå till Posten"!

"Förr" fick man slita för att få en läkartid på sin vårdcentral. Väntetiderna kunde vara orimliga. "Nu" är vårdcentralerna mera på tå och det är mycket enklare att få tid. Alternativt kan man använda en nätläkartjänst - kan vara oerhört stor skillnad vet jag av erfarenhet (bara använt två gånger, men de gångerna var det väsentligt att få en tid asap)

"Förr" gick man i den skola och den klass man blev tilldelad. Det var en väldigt stor och komplicerad sak att byta. Även om det var en skola som fungerade mindre bra, kanske det förekom maktstrukturer, mobbing och annat (har sett detta själv). "Nu" kan man välja bort och ändra sig om man inte tycker att det fungerar på den skolan man har valt.

...osv.

Allt funkar inte 100 % bra. Så samhället/staten skall inte/får inte släppa kontrollen. Men samhället/staten bör inte göra allt själv.

Slut på utvikningen (liite OT...)
Nu vet jag ju inte om Göteborg var avsevärt mycket värre än resten av Sverige men jag hade inge stora problem med det innan avregleringen vare sig när jag bodde i Borlänge, Uppsala eller Stockholm. Numera är det löjligt lätt att få en tid så visst har det blivit lättare. Men det var inte direkt svårt tidigare heller. Visst. Tidigare så kunde man få jaga återbudstider om man var klantig och inte hade bokat i förväg men jag har inte upplevt några problem att hitta en tid med kanske 1-2 veckors framförhållning. Personligen behöver jag inte kunna hitta en tid samma eftermiddag. Däremot har det blivit avsevärt sämre om man vill besiktiga en motorcykel. Där har det blivit rejält mycket sämre eftersom bara vissa stationer besiktigar motorcyklar och dom flesta av företagen som gör besiktningar vill inte tala om vart du kan besiktiga en motorcykel. Det är en avsevärd försämring som förvisso inte har någon betydelse om man inte har någon motorcykel men nu råkar jag ha en sådan. Det borde väl även du märka av med tanke på vilket forum vi är på misstänker jag.

Vad gäller posten så visst. Det var lite jobbigt emellanåt att hinna till posten i tid för att hämta ett paket men å andra sidan så kom alltid paketen till samma ställe. Man slapp stå vid hemköp för att hämta ut ett paket som just den gången hamnat på tobaksaffären i centrum istället.

Vad gäller vårdcentralerna så gick det alltid att fixa fram en tid men jag kan inte uttala mig direkt säkert i den frågan eftersom jag inte behövt uppsöka en vårdcentral sedan millennieskiftet.

Just skolan så sägs det ju att just fria skolvalet bidrar till segregering och liknande men det har jag svårt att uttala mig om eftersom jag inte gått i skolan sedan 90 talet och inte har några egna barn.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top