Vinterförvaring

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nej inte fan spricker däcken av kylan på en hoj som står orörd, det är värme som torkar ut gummi. Möjligen om däcken står utan luft att det blir sprickor där däcken är tillplattat och gummit mycket deformerat men jag har inte ens sett några sådana sprickor på hojar som stått. Ofta längre tid än en vinter.

Jag tror faktiskt inte ens att däcken spricker ifall du mot förmodan går ut i -35 grader och rullar hojen med tillplattade däck. Möjligen kinesdäck av plast men knappast några märkesdäck.
Var på en Michelin bandag.
Fick då höra att Michelin fått skrota en lastbilslast med MC-däck som gått till Finland på vintern.
Gissade att det gällde bandäck och sportdäck. Så jag har efter det aldrig beställt däck på vintern.
Utan enbart vår sommar höst när jag kan räkna med plusgrader under transporten till Göteborg.
Och har på ett bakdäck upptäckt en spricka, kanske 3 dm lång och 2 mm djup vad det gick och se.
Såg ut som man hållit en kniv mot däcket och vridit hjulet framåt 3 dm.
Kan givetvis varit tillverkningsfel, dålig fog mellan mjukt sidogummi och hårdare gummi mitt på bakdäcket.
Men för egen del, inga "sport"-däck i minusgrader.
Och det blir inte kallare i "varmgaraget" än +5C.

Men är det så att däcket spricker när man pumpar upp det på våren / har fått sprickor under vintern.
Eller får sprickor när man kör med det.
Så är det ju bara att byta till ett nytt däck.
Inga sprickor => Inga problem. Tycker jag.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Men nuförtiden med minst 5(?) % "förgasarsprit" # i bensinen så blandas nog kondensvattnet med spriten.
Spriten som är blandad med bensinen.

# Förgasarsprit köpte man för länge sedan på bensinstationen under vintern för att hälla i tanken när man tankade. Iden var att kondensvattnet i tanken skulle blanda sig med spriten och på så sätt minska risken för isproppar i förgasaren med följande motorstopp.
Visst ja, K-sprit väl?
Karburatorsprit, ett riktigt 50-tals ord.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var på en Michelin bandag.
Fick då höra att Michelin fått skrota en lastbilslast med MC-däck som gått till Finland på vintern.
Gissade att det gällde bandäck och sportdäck. Så jag har efter det aldrig beställt däck på vintern.
Utan enbart vår sommar höst när jag kan räkna med plusgrader under transporten till Göteborg.
Och har på ett bakdäck upptäckt en spricka, kanske 3 dm lång och 2 mm djup vad det gick och se.
Såg ut som man hållit en kniv mot däcket och vridit hjulet framåt 3 dm.
Kan givetvis varit tillverkningsfel, dålig fog mellan mjukt sidogummi och hårdare gummi mitt på bakdäcket.
Men för egen del, inga "sport"-däck i minusgrader.
Och det blir inte kallare i "varmgaraget" än +5C.

Men är det så att däcket spricker när man pumpar upp det på våren / har fått sprickor under vintern.
Eller får sprickor när man kör med det.
Så är det ju bara att byta till ett nytt däck.
Inga sprickor => Inga problem. Tycker jag.

Nu är det väl sällan som någonting står orört på flaket till en transportbil.

Jag tycker fortfarande det låter underligt ifall en seriös tillverkare producerar däck som spricker sönder ifall hojägare skulle råka rulla över hojen från kallförrådet till garaget i januari.

Jag satt här om dagen och läste på om hydraultätningar. Dessa skulle förvara mörkt och svalt. Gärna 15 grader.

Men om dom var kallare så var reservationen att inte röra dem och låta tätningarna långsamt bli uppvärmda till minst 15 grader innan montering.
Det handlar iofs om andra material men fortfarande ser jag inte riktigt hur struktur och materialegenskaperna skulle förändras av att gummi blir nedkylt.

Att material kan bli sprött vid kyla är ju en sak men sånt brukar återgå vid uppvärmning.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Var på en Michelin bandag.
Fick då höra att Michelin fått skrota en lastbilslast med MC-däck som gått till Finland på vintern.
Gissade att det gällde bandäck och sportdäck. Så jag har efter det aldrig beställt däck på vintern.
Utan enbart vår sommar höst när jag kan räkna med plusgrader under transporten till Göteborg.
Och har på ett bakdäck upptäckt en spricka, kanske 3 dm lång och 2 mm djup vad det gick och se.
Såg ut som man hållit en kniv mot däcket och vridit hjulet framåt 3 dm.
Kan givetvis varit tillverkningsfel, dålig fog mellan mjukt sidogummi och hårdare gummi mitt på bakdäcket.
Men för egen del, inga "sport"-däck i minusgrader.
Och det blir inte kallare i "varmgaraget" än +5C.

Men är det så att däcket spricker när man pumpar upp det på våren / har fått sprickor under vintern.
Eller får sprickor när man kör med det.
Så är det ju bara att byta till ett nytt däck.
Inga sprickor => Inga problem. Tycker jag.
Det där låter som en skröna. Jag kör året runt med michelindäck och har aldrig fått sprickor.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Vad som nu verkar hända istället är att man får oxidation där tankens metallrena innandöme exponeras för E5/E10 - som på hygroskopisk väg tar upp vatten från luften - kan annars inte förklara den ökade mängd rostgegga man numera hittar i förgasarhojars flottörhus. "Det hände inte förr!"
Vet inte vad ni har i tankarna på macken i Hedesunda (Gårdtä?), men så här ser mina flottörhuskoppar ut efter flera års användning, utan annat filter än nätet i bensinkranen :giggle: Min började gå orent i går, så jag tänkte plocka ner bryggan och göra en rejäl genomgång och ultraljudstvätt.20210829_160116.jpg
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där låter som en skröna. Jag kör året runt med michelindäck och har aldrig fått sprickor.
Du få ta ett snack med Michelins Sverige representanter vid tillfälle. Som berättade om det vid ett föredrag.
Under bandagen.
För övrigt är ditt inlägg ett utmärkt exempel på att på SH vet man mer än tillverkarna av prylarna. SH Rules!
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
Om du tar in hojen kan du köpa en depåmatta på biltema och ställa den på. Så suger den upp det som droppar...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var på en Michelin bandag.
Fick då höra att Michelin fått skrota en lastbilslast med MC-däck som gått till Finland på vintern.
Gissade att det gällde bandäck och sportdäck. Så jag har efter det aldrig beställt däck på vintern.
Utan enbart vår sommar höst när jag kan räkna med plusgrader under transporten till Göteborg.
Och har på ett bakdäck upptäckt en spricka, kanske 3 dm lång och 2 mm djup vad det gick och se.
Såg ut som man hållit en kniv mot däcket och vridit hjulet framåt 3 dm.
Kan givetvis varit tillverkningsfel, dålig fog mellan mjukt sidogummi och hårdare gummi mitt på bakdäcket.
Men för egen del, inga "sport"-däck i minusgrader.
Och det blir inte kallare i "varmgaraget" än +5C.

Men är det så att däcket spricker när man pumpar upp det på våren / har fått sprickor under vintern.
Eller får sprickor när man kör med det.
Så är det ju bara att byta till ett nytt däck.
Inga sprickor => Inga problem. Tycker jag.

Jag säger inte mot dig men kan det vara så att bandäck eller värre gatdäck skulle vara känsliga för kylan?

Jag kör min Thruxton med Michelin Pilot Road 3 (tror jag) på våren till jobbet om det är "torrt och isfritt" har ju kört då det varit snudd på minusgrader och sen har hojen fått stå ute på parkeringen i hela dagen i +1-7 grader och känner mig inte speciellt bekymrad eller orolig över det.

Vinterförvaring där jag tänkte ha hojarna innebär att det säkert kan bli ner mot mellan -20 och -30 grader beroende på om det står kallt länge.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag säger inte mot dig men kan det vara så att bandäck eller värre gatdäck skulle vara känsliga för kylan?

Jag kör min Thruxton med Michelin Pilot Road 3 (tror jag) på våren till jobbet om det är "torrt och isfritt" har ju kört då det varit snudd på minusgrader och sen har hojen fått stå ute på parkeringen i hela dagen i +1-7 grader och känner mig inte speciellt bekymrad eller orolig över det.

Vinterförvaring där jag tänkte ha hojarna innebär att det säkert kan bli ner mot mellan -20 och -30 grader beroende på om det står kallt länge.
Jag har ett knippe hojar stående så.
Bland annat R6:an med Michelindäck, och inga problem.
Jag har ett hemmabyggt värmeelement på 30W med en liten fläkt.
Tanken är att det ska göra att risken för kondens minskar vid temeperaturomslag vi nollgradersstrecket.
Men i övrigt är utrymmet kallställt, så det blir 30 minusgrader ibland.
Har haft det så i tre vintrar och upplever inga problem vare sig med däck eller oxidation.
Batterierna laddas fulla och minuspolen kopplas loss.
Om jag har köpt hojen på sommaren så servar jag den, och byter glykol, för att ha koll på att den delen är ok, känns som en billig livförsäkring.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag bara en hoj som är vätskekyld men den kör jag även på vintern med men jag gör samma då jag köpt hojar och bilar byter glykol och olja så man vet att det i alla fall är okej.

Värme hade kanske varit ett alternativ men jag tror inte på det pga försäkring och eventuella brandrisker. Det kan skulle göra är att fixa till nån del i ett av uthusen för "varmförvaring" för hojar och kanske annat som mår bra av åt stå i plusgrader. Dock finns det mycket annat som nog är högre prioriterat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du få ta ett snack med Michelins Sverige representanter vid tillfälle. Som berättade om det vid ett föredrag.
Under bandagen.
För övrigt är ditt inlägg ett utmärkt exempel på att på SH vet man mer än tillverkarna av prylarna. SH Rules!

Ja du... jag ser faktiskt inget hos Michelin om att deras MC-däck inte tål minusgrader.

How to Maintain Your Motorcycle Tyres in Storage?​

Tyres play an incredibly important role in a motorcycle’s functionality. Using the bikes centre stand, paddock stands, or a hydraulic lift, raise both wheels off the ground. If one of the wheels is still resting on the ground, place a block of wood under this wheel to ensure the weight of the bike is fully raised from the ground. Doing this will remove any static pressure that could potentially build on the bearings and bushing during isolation.

Naturally, tyres will lose some of their pressure over time. However, this loss in pressure can be accelerated by faults such as a damaged valve or, perhaps, a puncture. Before stowing your bike, check for any visible signs of damage, such as cuts and bulges in the sidewall. If the bike is remaining in storage for more than a month, it is advisable to roll the bike half a turn every few weeks. This will prevent any of the components from seizing. It is vital to check tyre pressure and the tyres’ general condition before reintroduction to the road.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det här hittar jag hos Continental

5. Choose your location​

In cold weather or in warm, tires should never be stored in the open air, even under a protective covering. Think cool, dry, moderately ventilated – and of course out of the sun. Your basement or another climate-controlled space is ideal. If there is a heat source in the room, the tires must be shielded from it. Most garages, sheds and attics undergo a range of temperatures, precipitation and humidity. You want to avoid these fluctuations.

Det verkar föga förvånande alltså som att det nämnda pannrummet kanske är bland de sämre platserna att förvara däcken på. Särskilt om man eldar där för eldar man så lär det definitivt vara stort luftombyte där.

Hos Good Year hittar jag detta:

Where Should I Store My Tires?​

If possible, it is recommended to store your tires indoors in a cool and dry climate-controlled environment. However, if your only option is to store your tires outdoors, make sure the tires are kept off the ground and kept covered in opaque, waterproof bags just as you would indoors. The cover should include a ventilation opening such as holes around the area to help with moisture release to not create a “steam bath” effect, and to not allow rain or snow in. Other areas to stay away from outdoors are any highly-reflective surfaces such as storing on sand, or surfaces that can absorb heat, such as directly on black asphalt.

When Selecting a Place to Store My Tires, are There Things I Should Avoid?​

By storing your tires in a clean, well-ventilated, cool and dry climate-controlled environment you’re avoiding one of the main issues here, which is sunlight. Direct sunlight and the heat generated by it, can accelerate the aging process of the tire.
It is also important to avoid storage areas near battery chargers, generators, welding equipment, and electric motors, such as furnaces, water heaters, central vacuums, or even a basement sump pump. Each of those motors may produce and emit small amounts of ozone which isn’t ideal for tires while being stored.

Uniroyal

Storing tyres at home

It may too cost-prohibitive or simply too inconvenient to store them away from your home so, if you are going to try and do it yourself, the next question is how and where to store tyres so that they stay in peak condition?

The most important thing to avoid is cracking on the tyre wall. This happens when tyres are left unused for a long period of time. When tyres are in motion, anti-UV oxidisation chemicals keep the tyres flexible. However, when they’re static, these chemicals are not distributed evenly and dry patches appear.

You therefore need to minimise exposure to UV while your tyres are in storage. Once you’ve cleaned them – using a mild soapy detergent – and left them to air dry, use a tyre marker to mark their original location (left front, right rear etc.). Then wrap each tyre in an opaque black bag. You can buy tyre protection bags from motoring retailers or use black refuse bags. Try to extract as much air as possible before sealing them.

Store your tyres off the ground, ideally on a tyre rack, in a cool, dry, clean environment. Keep the tyres away from any heating or hot water supplies.

If your tyres are still connected to their wheels you can store your tyres horizontally on top of each other, sidewall to sidewall. If the tyres are being stored without tyres, align them vertically, with their sidewalls touching. Remember, to give the oxidisation chemicals the opportunity to reach the entire circumference of the tyre, you should rotate the tyres regularly, a bit at a time.

Even if you’ve stored your tyres carefully, they may still dry up through lack of use. Before refitting them to your car, look carefully for any cracks. If in doubt, ask your local Uniroyal dealer to check them over for you.

Nokian:
Tire storage in a nutshell:

  • Check the age of the tires and purchase new ones at the latest every 6-10 years
  • Check the condition of the tread and remove any larger rocks from the grooves
  • Wash the tires and allow them to dry completely before storage
  • Store your tires in a cool, dry place
  • Protect the tires against sunlight and chemicals
  • For added peace of mind, leave the work to the professionals at the tire hotel.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sammanfattningsvis så verkar rekommendationen från de däcktillverkare jag hittat vara att däcken ska förvaras skyddade från deformation och soljus och med vädigt liten ventilation men har man dom i påse bör den kunna släppa ut fukt. De ska förvaras svalt men ingen specificerar temperatur.

Om däcken inte skulle tåla minusgrader så är jag ganska säker på att däcktillverkarna skulle påpekat detta. Den information som Comeback fått på sin bandag misstänker jag bara är aktuell för bandäck.
 

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Vissa däck tycker ju inte om att bli frysta, men då handlar det ju mest om slicks mig veterligen.
Pirelli supercorsa Sc2 gatdäck har jag, och dom ska ej förvaras i under +5° (stod det på klisterlappen) , så har skruvat av hjulen och tagit in dom i värmen, just in case.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Du få ta ett snack med Michelins Sverige representanter vid tillfälle. Som berättade om det vid ett föredrag.
Under bandagen.
För övrigt är ditt inlägg ett utmärkt exempel på att på SH vet man mer än tillverkarna av prylarna. SH Rules!
Så du hävdar att Michelin gått ut offentligt med att man inte får förvara deras däck i minusgrader?
Märkligt att det inte står med i deras riktlinjer. Eller så har du bara fel men vägrar inse det. Då kan jag inte hjälpa dig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Pirelli supercorsa Sc2 gatdäck har jag, och dom ska ej förvaras i under +5° (stod det på klisterlappen) , så har skruvat av hjulen och tagit in dom i värmen, just in case.

Ja, det kan väl diskuteras hur mycket gatdäck det är och här har ju Pirelli faktiskt gett informationen specifikt med just det däcket.

Jag tror inte den där klisterlappen sitter på samtliga däck från Pirelli.

EDIT: Duell sorterar det däcket bland racingdäcken, tillsammans med bla slicks och regndäck.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jäkla tur att Metzeler M7- M9RR går utmärkt att köra året om även i snöslask
Dom bryr dig inte om kyla.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Toyo rekommenderar att man behandlar racing-däck som potatis:
For lack of a better analogy treat your stored tires like a potato- store them in a cool dark place. But not too cool! Freezing temperatures can have ill effects on race tires as well.
 

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Ja, det kan väl diskuteras hur mycket gatdäck det är och här har ju Pirelli faktiskt gett informationen specifikt med just det däcket.

Jag tror inte den där klisterlappen sitter på samtliga däck från Pirelli.
Det stämmer.. supercorsa SP står det inget om att det inte får förvaras kallare än +5.. bara på SC
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top