Någon som känner till vad som skiljer en lågfriktions motorolja mot en "vanlig" motorolja?
Generellt sett, vilka för och nackdelar finns det med lågfriktionsoljor?
Rinner är väl rätt subjektivt, är max 1krm olja längst ned i vevhuset när motorn stått still några timmar.
Tror inte den läcker, 2t-oljan är brun i färgen medans växellådsoljan är röd.
Packboxen sattes dit i höstas, vevaxeln har inga vassa kanter som kan skada packboxen och axeln smordes innan...
Första pris för rätt tips går till turbobiker44.
Fick plockat av cylindern idag och kolven glappade kännbart i cylindern. med lite milt våld gick det att trycka ned bladmått 20 mellan cylinderväggen och kolven så det blir till att köpa en ny cylinder men har en sista fråga.
Skador på...
Hej, har ett tag försökt få lite svar på några frågor om skramlande kolvringar men inte kommit längre än att jag läst att en del har det, frågade om det på ett annat forum och fick svaret att skruva fast allt som satt löst :confused: men expertisen här kanske kan ämnet bättre så gör ett försök...
Ingen aning hur det skulle funka i praktiken men torde inte kolvringarna täta lika bra oavsett om kolven passar eller är något för liten?
Vevstaken inspekterades när motorn renoverades och den både kändes och såg bra ut, kunde inte känna nåt glapp i längsled när jag drog/tryckte på kolven.
Hehe jo de har du rätt i men hitta en sida om förgasarjusteringar där det står att bara en sort av nålmunstycke till keihin förgasare.
Det ska däremot finnas nålar i olika storlekar att köpa.
http://www.braigasen.com/Gsons_Forgasartips.htm
Edit:
Efter att ha läst sidan jag nyss länkade till så...
Tror inte det finns nåt annan modell än vad förgasaren levereras med.
Tanken är att jag skall ha ett referensvärde när motorn är fräsh, dvs hela packoxar och kolvringar som tätar.
Den dagen motorn börjar kännas kraftlös så kan man enkelt göra ett nytt kompressionstest och se om det ändrat sig...
Hur farligt är det att köra med kolvslammer?
Är glappet för stort så kommer inte cylindern borras upp utan köper en ny istället(~800-900kr) men vill om möjligt kunna köra tills jag fått tag på en ny cylinder och bytt.
12kg stämmer inte riktigt, använde en vanlig kompressionsmätare.
Med det...
Nedre vevstakslagret och kolvbultslagret var det enda som inte byttes, kolvbultslagret är ~3månader gammalt.
Hinner knappt röra choke'n innan ljudet har försvunnit.
Finns 3 hack på nålen, höjde nålen så mycket det gick och efteråt så svarade den både bättre och snabbare på gaspådrag.
Lite...
Det sitter separatsmörjning på den men litar inte riktigt på en 18år gammal oljepump som har dåligt rykte även som ny så blandar direkt i tanken.
Kör på Biltema's syntetiska 2t-olja som jag läst en del gott om, kör med något hög oljeinblandning 2.5%.
Tittade ned i vevhuset när cylindern var...
Efter att ha polerat polerat och polerat lite till och sen använt sköldspaddsvax har jag kommit fram till att om man som jag vill fräsha till ett visir som ska användas en kortare tid så kan det funka.
Men handlar det om ett visir som ska användas en längre tid så gör man bättre i att köpa ett...
Hej, hoppas ni har översende med denna tråden men är j***gt trött på mopedforum där man får svamlande svar från 13åriga wannabe's och folk som tror väldigt mycket så skriver istället här i hopp om att få svar från kompetenta damer och herrar.
Har fixat en honda mt50(18år gammal 30moped) att ha...