Jag vet vad den borde visa vid säg 100 km/h (vad den visat förut), och den visar runt 1*500 för mycket där. Ja, det ändrade sig när jag fipplade med elen. Det är uppenbart att den visar fel på andra sätt också. Skulle nå rödmarkeringen vid ca 140 på sexan exempelvis ... Och ja, jag har kört...
Hallå
Har nyss bytt laddningsregulator på min GSX 400 FWS 85:a, och varvräknaren visar ca 1500 varv för mycket (vid landsvägsfart). Någon som har en aning om varför? Laddningsregulatorn är inte original, men borde funka. Den ger vettig spänning (ca 14,5 volt obelastad). Nästan nytt batteri. Har...
Tack. Har den där själv, om än en blurrigare version. Det är steget innan, typ, som jag vill åt. Den där skissen visar hur man skruvar isär panelen. Jag vill "bara" skruva loss den från sitt fäste, typ.
Jag har skruvat bort grejer (mest "kåpan" på framsidan av instrumentpanelen) så jag ser var jag tror lampan sitter. Men det verkar inte gå att komma åt den utan att ta loss hela paketet. Måste man det? Hur i så fall? Skruvar inte gärna på vinst och förlust. Man skulle bara behöva få loss den...
Laddade batteriet. Startade utan problem. Mätte spänningen över polerna, 12 V. Mätte mellan pluspol och chassi vid några tusen varv, och där pendlade spänningen hejvilt, mellan noll och ca 12 V. Måste man leta reda på en olackad chassidetalj, förresten?
Ingen oxid att prata om på polerna. Kablarna satt bra. Kändes som om jordkabeln satt ordentligt. Mätte inte spänningen innan jag började ladda. Det kändes som om den gick lite halvtaskigt när jag åkte iväg också. Ovillig att dra, typ. Seg.
Min GSX 400 FWS dog på vägen. Nån sorts elfel. Först dog varvräknaren, och en liten stund senare motorn. När jag lät den stå en liten stund så tändes instrumentlamporna när jag vred på nyckeln, men det hände absolut ingenting när jag försökte starta (förutom att lamporna slocknade ...). Så...
Sitter en sån där sladd på batteriet, ja. Det tog ett tag innan lampan bestämde sig för att lysa. Kanske berodde på att nivån i batteriet skvalpade runt lite i kurvorna :-)
Har efter en del strul fått igång hojen. Men efter en stunds körande (kvart-halvtimme) började batterilampan lysa. Batteriet var relativt nyladdat när jag åkte ut. Det har bott inne i vinter och laddats lite nu och då. Vad är det lampan indikerar för? Dålig laddning? Dåligt batteri? Dålig/fel...
Har en GSX 400 FWS -85 som inte vill starta. Köpte den förra våren. Var lite trög att starta ibland i höstas också. Men för det mesta gick det bra då, och inga egentliga problem när den väl startat. Batteriet har varit inne under vintern och har underhållsladdats. Nya stift. Startmotorn går som...
Jag misstänker att jag behöver byta stiften på min GSX 400 FWS -85. Men jag kan för mitt liv inte fatta hur man ska komma åt stiften till cylinder 2 och 3. Nån som har tips? Borde det ha följt med ett magiskt verktyg som jag inte fick när jag köpte hojen?
Tacksam för svar.