Grattis! Jag blir avundsjuk. Teneriffa får inte nog uppskattning! Fina vägar, stundvis spektakulär natur och rätt lite trafik.
Avstånden är små så du hinner se mycket om inte ”allt”.
Bra tips på allt hittills.
Dom vackra TF38,TF21,TF24 österut eller västerut beroende på var solen är...
Jag var nummer 222 i kön idag.
En ny variant är att få en avi med kollinummer men paketet finns inte att hämta och sökning på postnords hemsida ger ingen träff. Jag har så många frågor.
En annan klassiker är att få en avi den 26e om att paket finnas att hämta hos ombud A mellan 23-25e. Men i...
Köp A2 hoj för att köra A2. Många av dom som tex Duke 390 (säkert Kawwan också) är riktigt lattjo att snyta ur på småvägarna. Att mosa runt 190 kg hoj med begränsad effekt är säkert lärorikt på något sätt men i övrigt bortslösade år. Rekommenderar f.ö. helförsäkring till din första hoj så tag...
Inte mig veterligen men inom jobbet är friktionsmätning en faktor. Mätning har sina brister beroende på utrustning och metoder men huvudpoängen är att torr asfalt (som är ren) är ganska förutsägbar men när det blir blött är det oförutsägbart och lokalkännedom eller feghet är din vän. :)
I princip tänker du rätt.
Vid friktionsmätning är ungefärliga värden .80 för torr asfalt och ligger i princip alltid däromkring. Våt asfalt har runt .40 men det är ett genomsnitt.. Det kan gott vara uppe i .70 för våt asfalt men också neråt .20 (vilket är ungefär som blankis) så variationen...
Du har fel. :)
När det kommer till hoj (eller annat mått/viktkänsligt) är runt 175cm och drygt 70kg helt rätt för ergonomi och fjädring ur box. Européer och amerikaner är en minoritet globalt sett.
Äventyrs, cross och endurohojar är höga för att det ska finnas lång fjädringsväg och avstånd...
Jag sticker ut nacken här och säger att det faktiskt inte är så jävla noga bara du inte väljer något alltför superklibbigt då kyla och regn brukar bli rätt läskigt istället.140/70 är rätt begränsat urval men 150 bör absolut fungera bra utan att kedjan gnuggar mot däcket eller får alltför knepig...
Nu var det ett tag sedan jag avverkade några 625or men generellt var delarna billiga och dom där åren byggde KTM typ 10 modeller bara genom att kasta runt lite olika komponenter så det borde inte vara några problem.
Om du bara är medveten om att det är en motard utklädd till gathoj så är det...
Nu har jag bara kört Duke 390 men jag är så fundersam varför den motorn inte hamnade i en supermoto. Den skulle vara perfekt till det jag och så många andra vill ha, en ny drz400 så att säga. Istället gör man en underlig scrambler.. ish..
Superfin motor och Duke 390 är riktigt kul på krokiga...
Helt riktigt. 17 på motard funkar hyggligt men det är fortfarande sådär. CB250 är nog vanligaste MCn på Afrikas grusvägar så visst går det men valfri hoj med 21” är skapad för ändamålet så att säga. Sittställning, fjädringsväg osv. Inte minst så finns det massor av däck att välja på. Till 17...
Många goda råd och jag gillar också konceptet med hotell, macklunch och sen middag.
Jag reser bara med ryggsäck och det är högst personligt men just min personliga packningslista (och naturligtvis rullpackning av kläderna):
Regnkläder som går över hojkläderna
Underställ
Luvtröja
Jeans
Buff
3 par...
Kör man enbart torr, polerad asfalt i 20 grader och 50% luftfuktighet finns helt klart något som är BÄST. Annars kompromisser kompromisser. Har trivts med pilot road genom åren. Inte klistrigast i torrt men inte heller äckelhala i kallt och vått. Någorlunda bra i alla väder och det är väl högst...
Det slog mig just att engelsmännen verkar stormförtjusta i ACF50 vilket vara snäppet bättre än WD40 men med all förmodan sämre än dinitrol.
Tackar för fördjupningen. Utmärkt svar.
Finns massor av info därute om gummin och dubbar men som jag ser det är korrosion det största bekymret. En...