"1,65 x 2 (säk fakt)=3.3G x fordonets vikt / 2 (hälften fram och hälften bak)"
Jag har noll kunskaper så det är en ren okunnighetsfråga.
Varför delar du sidokraften med 2?
Kommer inte acceleration/retardation påverka hur mycket av den totala sidokraften som fördelas mellan bak och fram?
Håller med.
Dock finns det några undantag då ingenjören vill ta ett lite för stort steg i utvecklingen och designa/konstruera något banbrytande och då är det lätt att inte få med sig alla gamla erfarenheter och hamna i barnsjukdomsträsket igen.
Fast utan det nytänkandet så blir det ju ingen...
Tack för svaret.
Det låter rimligt, dock tycker jag att de som då är framgångsrika på real roadracing isåfall borde lyckas bättre än de verkar göra i superbike klasser på bana.
Du som tävlar/tävlat i bägge grenar, kan du utveckla lite mer varför Marquez inte skulle varit lika framgångsrik i TT?
Vad är det som skiljer förutom konsekvenser vid en krasch och betydligt varierande underlag?
Så här såg min Gixxer K3 ut när det lät som i youtube klippet, ditt ljud låter annorlunda:
https://www.sporthoj.com/forum/threads/missljud-intermittent.258020/page-2#post-5819429
https://youtube.com/shorts/UT4vU8tWNgU?feature=share