Recent content by pidda

  1. pidda

    Sjöborakan

    Jag flög mellan 20 och 21.
  2. pidda

    Sjöborakan

    Det blev en fin bild över hojåkarna i onsdags den 30 juli. Jag trodde dock att det skulle vara fler med tanke på det fina vädret.
  3. pidda

    Sjöborakan

    En sån spinn provocerar man fram. Flyger man normalt och i säker luft kan inget hända. Här är en kille som försöker få ett inslag på en sån skärm jag har - det går inte så länge man har hastigheten uppe.
  4. pidda

    Sjöborakan

    Och för alla er som skiter i regler och vill uppnå maximal frihet skall se denna :gnissla
  5. pidda

    Sjöborakan

    CTR = Kontrollzoner Dessa finns runt större flygplatser. Och sträcker sig från marken och upp till TMA. TMA = Terminalområde Dessa börjar en bit upp i luften och täcker större delen av luften. Var de olika kontrollerade luftrummen finns och på vilken höjd ser man på en flygkarta. Hur man får...
  6. pidda

    Sjöborakan

    Man får INTE flumma omkring! Man flyger efter något som kallas VFR (Visuella FlygRegler). Det innebär att man skall "se och synas". Fri sikt 3 km. Ingen molnflygning. 300 meter över tätbebygt område och 50 meter över gårdar. Man skall hålla sig under TMA och flygning i CTR är förbjudet. Håller...
  7. pidda

    Sjöborakan

    De första gångerna är man inte så tuff när man skall starta. Så det är vanligt att man tvekar lite och inte gasar fullt. Då kommer man inte heller upp i luften. Jag har aldrig hört att någon ångrat sig när dom väl kommit upp.
  8. pidda

    Sjöborakan

    Det finns alltid galningar :confused: Kolla denna
  9. pidda

    Sjöborakan

    Man drar upp skärmen så den står rakt över huvudet och sen gasar man fullt och springer. När man landar stänger man lämpligen motorn när man är 50 meter från marken och glidflyger ner. 1 meter från marken drar man full broms så kommer man ner lugnt och fint på fötterna. Klicka här så ser du min...
  10. pidda

    Sjöborakan

    Man kan hyra men det är inget som rekomenderas. Det är svårt med vädret. Man flyger under rätt så snäva väderförhållanden. Vind på 1-4 m/s. Flygning på morgon eller kväll eller dagar då det inte finns termik (uppåtvindar). Termiken gör flygningen skumpig och värdelös. Ny motor kostar ca...
  11. pidda

    Sjöborakan

    19.45 stämmer bra. Det är en jäkla go känsla att bara glida över sjö och mark. Det ger en obeskrivlig frihetskänsla. Vill man ha fartupplevelse är motorcykel perfekt. Frihetskänsla utan motstycke är paramotor det optimala.
  12. pidda

    Sjöborakan

    Det beror på vilken skärm man har. Långsam skärm = uppe längre = Flyga kortare sträcka. Snabb skärm = Uppe kortare tid = Flyga längre sträcka. Med en snabb skärm kan man vara uppe mellan 3 till 4 timmar. Vissa motorer har större tank och då kan man vara upp ca 5-6 timmar. En snabb skärm...
  13. pidda

    Sjöborakan

    Betydligt mindre än vad som krävs för att kör motorcykel. Du kontaktar en skärmflygskola t.ex. SkyAdventures, betalar 14.500:- och börjar lära dig balansera med skärmen. Därefter backglidningar och sen blir det flygning med motor på ryggen. Sammanlagt ca 10 dagars utbildning. Mer info här...
  14. pidda

    Sjöborakan

    Jag tog en tur ovanför Sjöborakan igår onsdagen den 23 april :tungan Klicka här
  15. pidda

    Sporthoj som förstacykel??är jag dum??

    Det är omöjligt att du kommer gasa lugnt. Är du förståndig köper du en annan hoj. Men å andra sidan vet jag hur det är - man trivs bäst om man följer sitt hjärta. Ta det lugnt!
Back
Top