Recent content by NiklasJ

  1. NiklasJ

    GSX-R 1100-tråden

    Mät spolarnas resistans. De skall vara på ca 3 Ohm för att de skall funka med original tändbox. Många eftermarknadsspolar har lägre resistans, vilket kan funka ett tag med original tändbox, men den brinner oftast upp efter ett tag (den lägre resistansen hos spolarna gör att strömmen ökar i...
  2. NiklasJ

    GSX-R 1100-tråden

    Jag brukar också byta de flesta slitagedelar om man meckar med en gaffel som inte blivit regelbundet servad (vilket är fallet 99 % av gångerna). Om det är svårt/dyrt att hitta t.ex. nya gaffelbussningar, och de befintliga ser fina ut, så behåller jag dem ibland. Dammpackningarna rensar endast...
  3. NiklasJ

    GSX-R 1100-tråden

    Köp endast Suzuki original packboxar. Många kommer att säga att just deras packboxar är lika bra som original, men efter 35 år med många gammelgixxers har jag fortfarande inte hittat några packboxar som matchar original. Det är inte världens roligaste sak att byta packboxar, och det värt att...
  4. NiklasJ

    GSX-R 1100-tråden

    Suzuki använde ofta bokstäver för att beskriva årsmodell. T.ex. F=1985, G=86 osv. "I" användes ej, så K=89 och L=90. Din är en K. Den största skillnaden på K och L var att L hade ny USD-gaffel och bredare bakfälg. K hade 4,5" för 160/60-däck, och L hade 5,5" för 180/55-däck. Din hoj ser ut att...
  5. NiklasJ

    GSX-R 1100-tråden

    👍 Det låter ju lovande! Som @steffe skrev, dina förgasare är Mikuni RS (kallade flatslide pga platta trottlar). Storleken på dem kan du nog se på vänster sida av första förgasaren (den till vänster). Där står ofta storleken i svag text. Om toppen också är portad kan det vara ordentligt ryt i...
  6. NiklasJ

    GSX-R 1100-tråden

    Grattis! Kåporna verkar vara i mycket fint skick. En begagnad tank i lika fint skick lär kosta dig 5000+ kr (om du ens hittar någon). Hålet i tanken (om det gäller märkena på högra ovansidan av tanken) kan nog ganska enkelt fixas till med lite TIG-svetsning och plåtbankning, med endast...
  7. NiklasJ

    GSX-R 1100-tråden

    Hojen verkar ha flatslideförgasare, men inga filter (kanske korta trattar under trasan på fotot). Är den körbar? Hur är skicket på kåpor m.m.? Lite fler foton hade gjort det enklare att uppskatta värdet.
  8. NiklasJ

    GSX-R 1100-tråden

    En enkel lösning för dig är att i stället vrida hela tändplattan (bakom tändförställaren) 5 grader medurs. Slipa bara hålen i plåten avlånga. Det tar ett par minuter. Du får dessutom justerbar förtändning.
  9. NiklasJ

    Trafikverket vill börja mäta hastighet mellan fartkamerorna

    Ja, speciellt då det är Michael Rubbestad (SD) som lämnat in motion om mätning av medelhastighet.
  10. NiklasJ

    Supersport twin?

    RC8 hela veckan! Jag har och har haft många twinnar, och radfyror, och RC8 är den överlägset bästa hoj jag haft. Fantastiskt chassie o fjädring. Bekväm som få, och mycket är justerbart. Motorn slår det mesta, och är på en annan nivå än de andra på listan i första inlägget. Om jag inte kraschat...
  11. NiklasJ

    Justera fjäderförspänning Öhlinare

    Jag brukar lossa låsmuttern bara så mycket att den precis släpper, och sedan dra båda muttrarna tillsammans. Jag inbillar mig att aluminiummuttern stöttar plastmuttern då. Klart du skall justera! Förspänning/korrekt fjäder för din vikt är nog det mest missförstådda och eftersatta justeringen...
  12. NiklasJ

    Justera fjäderförspänning Öhlinare

    Din dämpare skall ha två muttrar, en svart av plast och en av aluminium. Plastmuttrarna är ökända för att gå sönder, så var mycket försiktig när du spänner.
  13. NiklasJ

    GSX-R 1100-tråden

    Hur gick det med köpet från plastsvärfar?
  14. NiklasJ

    Märkligt däckslitage efter enklare bankörning

    Dave Moss har många intressanta videor och analyser, men var medvetna om att han är helt ute och reser gällande hur förspänning fungerar. Han tror fortfarande att förspänning påverkar hur hård fjädringen är. Som många nybörjare utan förståelse för grundläggande mekanik tror han att fjädringen...
Top