När du väl öppnat mätaren så kommer du hitta en rund klump under den. (Om det är en mekanisk mätare) Där själva magneten roterar i en metallcylinder/skål som dras tillbaka av en klockfjäder. Magneten drivs av själva hastm/varvräknarvajern och drar successivt med sig metallcylindern ju mer den...
Är det måhända kylarvätska från vattenpumpen som läckt ut i växellådan och oljan?
Kan ju vara idé att kolla på axeltätning på pumpen i samband med klyvning av motorn. För det är väl keramisk tätning på den som så många andra?
Beror på vad det är avsett för. Minskat flöde av tex kylvätska eller olja, konstruktören av själva packningen har en stark dragning till små hål, med allt vad det innebär, och vill på detta sätt visa omvärlden just detta. Eller du har vänt packningen fel eller har fel packning...
Du ser, en...
Först av allt, torka rent alla ytor från olja, sen kan du titta på ytorna genom ett förstoringsglas så du ser ordentligt. Vill du verkligen veta om topp och kammar är slut så får du mäta spelet och jämföra med tillverkarens spec.
För några år sedan så uppgav ett försäkringsbolag att de lagar upp till en kostnad av 80% av värdet av mc:n innan de löser in hojen men det kan ha ändrats. Men det är bäst att du frågar bolaget om, verkstaden uppger ett pris som rapporteras till f-bolaget om de inte själva skickar en egen...
Ska inte kommentera din nervositet för den är du väl medveten om, men det här med att ge upp, att känna som man är misslyckad går ibland att vända på.
TS, du har gjort 3 försök, inte 3 misslyckanden.
Ett försök är inget misslyckande som i sig bara är ett negativt laddat ord.
Byt ut...
Angående mätning när kammen öppnar så görs det bla vid 1mm lyft på insugssidan och antal grader före TDC, Iaf när man tajmar kammar på en L-twin. Man riggar upp med indikatorklocka på insugventilen och gradskiva på vevaxeln.
Innan du åker iväg. Packa allt på hojen som du tänkt dig och kör i motorvägsfart och med lite plusfart och se hur den beter sig. Sidvind och turbulens från lastbilar kan få hojen att uppföra sig annorlunda än vad du är van vid. Ungefär som att få punka och hojen kan börja wobbla om du lastat...
Undrar hur många som anser att terrängkörningslagen inte är så noga, eller att man kan skita i den mer eller mindre, själva är markägare?
Nu menar jag inte någon villatomt utan kanske skog eller annan mark där det finns risk för att någon skulle kunna köra.
Tycker även ni att det är okej att...
Ibland kan man få grovlufta besvärliga slangarna till bakbromsar genom att lossa banjoskruven på oket. Hålla med pekfinger och tumme på själva
banjokopplingen på slangen Och pumpa med pedalen samtidigt som man känner att det bildas ett litet tryck, släpper ut lite luft och ev vätska, kniper...
Vilken xt660 är det?
Är det en xt660z motor så har den en balansaxel där muttern har en tendens att lossna. Sitter på motorns högra sida och då kilen till axeln går sönder blir det skit av en hel del när vevparti och balansaxel krockar.
Att det nu är en "gatreggad cross" kan ju lika gärna betyda att det är en endurocykel, registrerad som en sådan eller vara en vägreggad "endurocykel".
Dock visar tyvärr bilden inget av det så jag kan förstå reaktionen.
Hur man uttrycker sig skiljer sig mellan folk.
Jag har själv en vägreggad...
Du har med största sannolikhet en dålig oljetryckskontakt vilket är vanligt på Ducati. För att vara säker får man mäta trycket men en ny givare brukar lösa problemet.
Ofta, men inte alltid så går det med fördel att montera/limma magneten på bromsskivans centrum eller med en magnet i hålet på en insexskruv om skivan är monterat med det. Har funkat för mig i minst 10 år med en magneten monterat så .