Trasig halvljuslampa på den enda moderna sporthojen jag har.
Sånt som fixas på 10 minuter på gammelhojarna.
Tog några timmar innan ny lampa på plats.
Fortsätter i morgon att sätta tebax diverse bitar kåpa.
Massor av orsaker. Dåtida vägar, fjädring och ramar begränsade hanterbar effekt.
Dåtida bensin medgav inte större effekter. Låg kompression.
Tillgängliga material var sämre.
Begränsad kunskap om bland annat utformning av förbränningsrum.
Gjutjärnscylindrar som inte ledde bort värme värst bra...
Nej, den var i rätt överdimension. Orsaken var att en övervarvning hade gjort att ventilerna hade klappat i kolvarna så att översta kolvringen hade fastnat.
Normalt betyder 0.25 att cylindrar är borrade till överdimension. Passande kolvar märkta för att passa. Vanligtvis mått i millimeter. Gammalt engelskt och amerikanskt kan vara i tusendels tum.
Alu popnitar tål inte vibrationer särskilt bra.
Honda räsern sköt loss slutkonan på ena dämparen på Arctic Raceway för några år sedan.
Har fått ersätta några lösa popnitar sen dess.
Verkar ungefär samma kravspec som på Monark Blue Arrow från 1954. Hyfsad vikt, inte speciellt mycket effekt. Lite bättre framkomlighet i terräng. Ingen aning hur den är med skidor. Och hur är den med passagerare? Ungefär samma marschfart.
Det man vill ha som ordonnans är en driftsäker inte...
Fullständigt normalt på all modern skit, motorcyklar och bilar.
Så man kan se om nån lampa dött.
Drar så lite ström att även ett taskigt batteri klarar av det.
Har hänt mig ett par gånger att jag tittat vart jag är på väg och styrt mig dit jag tyckte var bra när jag vurpat. Men för det mesta har jag bara försökt komma från hojen. Går ganska bra att styra genom att trycka ner ena armen när man glider på rygg.
Att fastna under hojen i en liten bäck i...